Eseménynaptár

Sajtóigazolvány
és tagjelentkezés

Shop

Shop

Így írtok ti

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

Itt a tavasz, elő a bringákkal!

Bringázni egyszerűen szuper. A bicaj csöndes, gyors, nem szennyezi a környezetet és benzin helyett a rajtunk lévő felesleggel táplálkozik.

A téli hónapok után végre nyeregbe lehet pattanni, és nem kell reggelente a tömegközlekedés kálváriáját megjárni, ahol mindenki azzal van elfoglalva, hogy belenyomja a hónalját az arcunkba. De mielőtt nekiállunk taposni a pedált, van pár dolog, amit le kell csekkolni.

Eisenkrammer Károly tizenhárom éves korában kezdett kerekezni. Pálya-, országúti és mountain bike specialista, több szakágban tizenhétszeres magyar bajnok, kétszeres Citadella Nagydíj győztes. Emellett a barcelonai olimpia résztvevője, kerékpáros edző és csapatvezető, a Bringa Akadémia program vezetője, úgyhogy ha valaki, akkor ő mindent tud a bringázásról. Ebben a hónapban az ő segítségét kértük, hogy profin készüljünk fel az új bicikli-szezonra.

Mi az első teendőnk a bringával, ha végre felébresztettük téli álmából?

Először is ellenőrizni kell a gumikat. Sokan nem merik elvinni benzinkútra felfújni a kereket, mert nem tudják, hogy hány BAR nyomásig lehet pumpálni. Ezt pofonegyszerű kideríteni, ugyanis a bicikli gumijára rá van írva. Egyébként általában 3-6 BAR között kell lennie a nyomásnak. Ha a kerék lapos, akkor egyrészt megsérül a gumi, másrészt pedig nehéz lesz tekerni. Érdemes egy pillantást vetni a láncra is: ha azt látjuk, hogy rozsdás, akkor néhány csepp olajjal át kell kenni. Javasolt felkeresni egy kerékpárszervizt, akik tüzetesen átvizsgálják az egész bicót. Én azt szoktam tanácsolni a barátaimnak, hogy azért egy 5-6 éves bringát inkább vigyenek el egy fékbowden-váltóbowden cserére, mert az eredmény olyan lesz, mintha új bicóra ülnének.

 

Vannak kötelező elemek, meg vannak nem kötelező, de ajánlott dolgok. Mik ezek?

Az egyik legfontosabb és kötelező is egyben, hogy minket és a bicajt is látni lehessen, sötétben is. Ehhez az első- és hátsó lámpák, illetve a küllők közé erősített borostyánsárga fényvisszaverő prizmák elengedhetetlenek, de éjszaka, lakott területen kívül és rossz látási viszonyok között a kerékpárosnak láthatósági mellényt is kell hordania. Az első lámpák színe lehet fehér és kadmiumsárga is, fénye lehet egyenletes és villogó is, míg a hátsóknál ugyanez érvényes, de ott a szín kizárólag piros lehet. A fényvisszaverő prizmákból minimum kettő kell az első kerékre. Egy tavalyi szabálymódosítás már lehetővé teszi, hogy nem kell a bicóra rögzíteni a lámpákat, azt napközben a kerékpáros akár a zsebében is hordhatja, illetve rossz látási viszonyok között az is elegendő, ha a ruhájára erősíti.

Szintén kötelező elem a csengő, hogy ha egy gyalogos véletlenül átszambázna a bringasávba, már messziről lehessen csengetni neki, mint az őrült.

Természetesen. És ha valami gurul, akkor azt tudni kell megállítani is. Kötelező tartozék így a két, egymástól függetlenül működtethető fék. Figyeljünk arra, hogy indulás előtt ellenőrizzük azokat is.

Nem kötelező, de azért nem árt, ha van legalább egy sárhányónk, de a kettő még jobb, mert egy kisebb esőtől már úgy nézhetünk ki, mint aki a malacokkal dagonyázott.

Nem lehet elégszer elmondani, hogy a megfelelő védőfelszerelés életet menthet. Egy pocsolyának álcázott kátyúba belefutva bukósisak nélkül akár meg is lehet halni, ha fejjel előre csapódunk bele a betonba. A bukósisak kiválasztásánál figyeljünk arra, hogy a sisak akkor se essen le a fejünkről, ha nem csatoljuk be a szíjat az állunk alatt. A bringáskesztyű segít megóvni a tenyerünket attól, hogy a kormány markolata kikezdje a bőrünket. Ha hosszabb túrára indulunk, fontos, hogy olyan nadrágban vágjunk neki, aminek a szára nem lifeg jobbra-balra, vagy ha mégis, akkor inkább tűrjük fel.

Nem kötelező, de ajánlott a lopásgátlás. Javaslat?

Sajnos erre nincsen tökéletes védelem. A leghatékonyabbak az U-lakatok, ezek merev vas lakatok, nagyon nehéz őket elvágni. Egyébként azt szoktam javasolni, hogy nagyvárosi bicózáshoz ne a legdrágább modellt válasszuk, mert benne van a pakliban, hogy lába kél. Ha rögzítjük a kerékpárt, akkor azt mindig olyan felülethez tegyük, ami nem mozdítható könnyen, például villanyoszlophoz.

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság