Eseménynaptár

Sajtóigazolvány
és tagjelentkezés

Shop

Shop

Így írtok ti

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

A média ismer Téged, ismerd meg Te is a médiát!

A fitneszipar idén már lassan nagymamakorba lép, a Forma-1 pilóták és a középkori lovagok igazából egyformák – ez csak két érdekesség abból az ingyenes médiafüzetből, amit a buvosvolgy.hu oldalról tölthettek le.

A médiáról – neked című kiadványban feladatok és magyarázatok segítenek eligazodni abban a szövevényes világban, amit médiának hívunk. A sorozat 13-16 éveseknek szóló része egy korunkbeli srác, Barnabás köré épül, akinek folyton meggyűlik a baja azzal, hogy a szülei össze-vissza interneteznek, de a barátai is csinálnak butaságokat szép számmal – a meztelen képek küldözgetésétől kezdve a bullyingon át mindenre akad példa, úgy, ahogy a valóságban is. És hogy pontosan mi mindenről esik szó az NMHH füzetében?

 

Fogyasztás

Ha körülnézel az osztályban, tuti, hogy megfigyelhetsz bizonyos mintákat – egy adott stílusú ruha, hajviselet, kiegészítő, ami valamiért mindenkinek bejön. Ezt hívják tömegkultúrának. Amikor valamilyen fix márka mellett tartunk ki, azzal már megmutatjuk azt is, hogy hová szeretünk, akarunk tartozni. A médiafüzetbeli Barnabás anyukája pont ugyanúgy akar kinézni, mint ahogy a kortársai a Facebookon.

 

Reklámok

A reklámok arra valók, hogy rávegyék az embert a vásárlásra. Iszonyatos pénzek vannak ebben az iparban, és mindig újabb és újabb, kreatívabbnál kreatívabb megoldásokkal rukkolnak elő a szakemberek. A célcsoporttól függ, hogy épp mivel próbálják eladni a terméket. Van, aki sikerre vágyik, van, aki önmagát akarja kényeztetni, a lényeg, hogy jól be legyen csomagolva az, amit valójában mondani akarnak: vásárolj, fogyassz! Nem csoda, ha egy idő után valaki elveszíti a meccset fejben, és egyszerűen nem tudja logikusan végiggondolni, hogy valóban szüksége van-e arra a dologra, amit meg akar venni, vagy tényleg ésszerű-e az, amit csinál, mert túlzottan a reklámok befolyása alá került.

 

Testkép

Az egyik legnagyobb bosszúságot a 21. század emberének az okozza, hogy nem úgy néz ki, ahogy a feszes combú lányok és szénné gyúrt fickók a magazinokban, és a testépítős kiegészítők plakátjain. A hatvanas években Amerikából indult fitneszmánia az elmúlt ötven évben jelentősen átszabta az ideális testről alkotott elképzeléseinket, és ma már ott tartunk, hogy tinilányok táplálkozási és mentális zavarosak lesznek, mert a BMI-jük nem hasonlít eléggé egy kiszáradt fához. Ugyanakkor vannak olyan dolgok is, melyek csak átalakultak, de lényegében nem változtak – például a lovag az ma lehet egy Forma-1 pilóta is, akinek a lova a versenyautó, a páncélzata a versenyruha, és még a sisak is stimmel, csak a fegyverét hagyta el.

 

Biztonságos internetezés

A modern háborúkat már kevésbé a csatatereken, mint inkább számítógépek előtt ülve vívják, és lopni is lehet úgy, hogy az áldozat lakásának még csak a közelében sem jár az elkövető. Az internet tele van vírusokkal, zsarolóprogramokkal, ha nem védjük erős jelszóval a fiókjainkat, akkor bárki hozzáférhet a levelezésünkhöz. A történetben Barnabás apja például simán bedől egy úgynevezett nigériai levélnek, de hidegvérrel kattintgat azokra a felugró ablakokra is, amik busás nyereményt ígérnek… Az NMHH egyébként fokozottan ügyel a netes biztonságra, ha ilyesmivel találkozol, akkor bejelentheted az internethotline.hu oldalon.

 

Online identitás

A közösségi oldalakon kialakított kép csalóka, sőt, a legtöbb esetben bizony hamis. Az, aki minden posztjában extrémsportokat dicsőít, lehet, hogy még a lépcsőn se tud felmenni anélkül, hogy a tetején már kapkodná a levegőt. Sokszor érezhetjük úgy, hogy az ismerőseink élete tökéletes, hiszen szuper dolgokat osztanak meg, a valóság azonban más. Senki sem posztol fotót egy veszekedésről, anyagi problémákról, amik mindenki életében jelen vannak, csak a gyertyafényes vacsorákról és utazásokról, ezért egy idő után azt hihetjük, hogy csak nekünk vannak gondjaink, másokat ezek messziről elkerülik.

 

Szexting

Amióta az ember meg tudja örökíteni a pillanatot, azóta vannak meztelen képek is. Mióta van okostelefon, azóta van szexting, azaz pucér képek küldözgetése a másiknak akár csábítás, akár csak flörtölés céljából. Az NMHH kiadványában Emma egy korábbi barátjának küldött erotikus fotókat, amit eléggé megbánt, ugyanis a srác a szakítás után elkezdte zsarolni vele a lányt. Ez a téma egy elképzelt folyamatábrát is kapott. Ebben egy Anna nevű lánynak tetszik Peti, akinek úgy próbálja meg felkelteni az érdeklődését, hogy küld neki egy fotót, amin csak a tornanadrágjában pózol. Az események ettől kezdve több irányt is vehetnek, és a történet végződhet „happy enddel”, és teljes megszégyenüléssel is. Érdemes végigpörgetni az összes lehetséges kimenetelt.

 

Cyberbullying

A közösségi oldalon már nehéz bujkálni a szekálók elől, és ha valakit kipécéznek maguknak a suli szájhősei, nem szabadul akkor sem, ha kicsöngettek. Gonosz üzenetek, trollkodó kommentek bármikor beugorhatnak egy kis vérszívásra a neten. Sokan azt mondják, hogy a szívatás természetes velejárója a gyerekkornak, mindenki átesik rajta, és hát mindenkiből felnőtt lett valahogy – de ez tévedés. Minden gyereknek joga van ahhoz, hogy zaklatásmentesen nőjön fel. A Médiahatóság kiadványában még speckó haragkezelési módszerek is helyet kaptak.

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság