Eseménynaptár

Sajtóigazolvány
és tagjelentkezés

Shop

Shop

Így írtok ti

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

Neked nyolc, hogy mennyi az annyi?

Öreg hiba! Itt az adatbázis a telefonos előfizetésekről. Fizess azért, amiért szeretnél, ne fordítva! Három nagy mobilszolgáltató és három vezetékes szolgáltató különböző ajánlatait gyűjti össze és aktualizálja az NMHH, hogy megkönnyítse a választást, ha tarifát keresgélsz magadnak.

A tudatos életmód egyre népszerűbb. Az emberek elkezdték szelektíven gyűjteni a szemetet, sokan már odafigyelnek arra is, hogy ha elmennek otthonról, akkor azt, amit lehet, áramtalanítsanak, de ott az eddig szinte sosem látott méreteket öltött egészséges táplálkozás is. Miért ne lehetne akkor a mobiltarifával is kezdeni valamit?

Ma már, aki azt mondja, hogy meg tud lenni a mobilja nélkül, az kamuzik. Ha valaki megkérdez egy átlagos középiskolást arról, hogy mire lenne szüksége egy lakatlan szigeten, valószínűleg az „okostelefon, töltő és egy erős wifi hotspot” választ kapná. A mobilos tarifák szolgáltatótól függően változnak. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság weboldalán szolgáltatóra bontva végigpörgetheted, hogy melyik lehet a számodra legvonzóbb ajánlat a szolgáltatók kínálatából, és a jó hír, hogy havonta frissül az adatbázis, szóval könnyen képbe kerülhetsz az aktuális állapotokkal, vagy segíthetsz a szüleidnek egy költséghatékonyabb megoldást találni, ha épp váltani készültök. Az NMHH főoldalán jobb oldalon a Telefonköltségek összehasonlítása sávra kattintva máris az árösszevető oldalra kerülsz. Itt nemcsak szolgáltatók szerint böngészhetsz, hanem külön rá lehet keresni a kártyás és az előfizetéses tarifákra is, sőt, a nagyi vezetékes telefonjának költségeit is lecsekkolhatod.

A mobilos előfizetéseknél úgy kalkuláltak, hogy egy átlagos felhasználó 210 perc forgalmat, 81 hívást és 19 SMS-t bonyolít le egy hónapban. Ezek alapján a legolcsóbb tarifa öt és hétezer forint környékén mozog a szolgáltatóknál, viszont nem mindenhol jár érte automatikusan mobilnet.

Így már mindenképp megfontolandó, hogy a legolcsóbb telefonos plusz a mobilnetes tarifa együtt már nem kerül-e többe, mint egy kicsit drágább, de a mobilnetet is tartalmazó előfizetés. A hűségidőnek nem véletlenül ez a neve. A szerződés értelmében a fogyasztó beleegyezik, hogy a szerződésben megjelölt időtartam (ez lehet 12, de maximum 24 hónap, illetve határozatlan) alatt nem mondja fel az előfizetését. Ez azért jó a szolgáltatónak, mert így hosszú távon, biztosan, fix beérkező összeggel tud számolni, az előfizető ezért cserébe kedvezményes tarifát vagy éppen egy jobb minőségű készüléket is kaphat szinte „ingyen”. Mivel ingyen semmi nincs, ezeket az „ajándékokat” a havidíjban vagy percdíjakban stb. fizeti meg a vásárló, akinek 12 vagy 24 részre osztva a készülék ára sem fáj annyira, mint ha egyben fizetné ki.

A hűségidő felmondása azonban nagyon körülményes, márpedig könnyen előfordulhat, hogy előre nem látott ok miatt valaki szabadulna a megkötéstől, ám a hűségidő sajnos pont ezért van, a szerződés általában nagyon komoly összeget kér a felmondásért cserébe. Sokszor ugyanis nem csak a kedvezőbb tarifák járnak az előfizetésért, hanem akár egy vadiúj készülék is, ami akár többszázezer forintba is kerülhet.

Azok, akik nem szeretnének adatforgalmat, és jobban szeretik, ha őket hívják, és nem fordítva, azoknak elég egy feltöltőkártyás opció is. Az induló összegek itt már 1500 forint körül kezdődnek, és azért cserébe nagyjából félórányi forgalmat bonyolíthatunk, az NMHH átlagfelhasználót modellező gyűjteményében ebbe 39 perc forgalom, 19 hívás és 4 SMS fért bele.

Az NMHH egyébként tavaly ősztől sokkal átláthatóbbá tette az előfizetésekkel kapcsolatos dolgokat. Hogyan?

1. Megalapozottabban lehet dönteni a szerződéskötésről, nyomon követhetőbbek a módosítások.

A könnyebben áttekinthető kínálatból, az átláthatóbb ÁSZF (általános szerződési feltételek) alapján, valamennyi előre látható költség előzetes ismeretében még megalapozottabb döntést lehet hozni egy adott szerződés megkötéséről. A szolgáltató nem módosíthat szerződést úgy, hogy arra alapoz, hogy az előfizető nem reagál, tehát biztos beleegyezik.

2. Méltányosabbá válik a szerződések felmondása az előfizetők számára, több idő a hívásmegszakításra.

A mobiltelefon-, mobilinternet-, műholdas és földfelszíni digitális televízió szolgáltatásra kötött szerződéseknél, ha a szolgáltatás a szerződésben megjelölt földrajzi címen nem vagy nem megfelelően működik, az előfizetők a szolgáltatásnyújtás megkezdésétől számított 14 napon belül felmondhatják a szerződést, és csak az addig ténylegesen igénybe vett szolgáltatás díját kell kifizetniük. Hívásindításkor a hívás díjmentes megszakítására a telefonszolgáltatók ezen túl kötelesek legalább 5 másodpercet biztosítani a hívó fél számára a korábbi 3 másodperc helyett a hangpostára irányítás előtt.

3. Bővül a szolgáltatók kötbérfizetési kötelezettsége.

Automatikusan kötbér jár majd az előfizetőknek a hibaelhárításról és a szolgáltatás újbóli elérési lehetőségéről szóló értesítés késésekor vagy elmaradásakor (korábban ilyen kötbér csak a hiba behatárolásáról szóló értesítésnek vagy magának a hibaelhárításnak a késése vagy elmaradása esetén járt az előfizetőknek).

4. Erősödik a kiskorúak káros tartalmakkal szembeni védelme.

Az internet-hozzáférést nyújtó szolgáltatók kötelesek a honlapjukon könnyen megtalálható helyen: a főoldalon, az egyes internetcsomagokat bemutató vagy a gyermekvédelemmel foglalkozó elérhetőségét és a használatukra vonatkozó tájékoztatást.

5. Kedvezőbbé válik az elszámolás a kártyás szerződés megszűnésekor.

Kártyás előfizetésnél a szolgáltatók a fel nem használt összeget kérésre kötelesek lesznek visszafizetni, ha a szerződés azért szűnt meg, mert a felhasználó nem töltötte fel az egyenlegét a szerződés szerinti gyakorisággal. Az összes előfizetőket érintő pozitív változásról részletesebben a www.nmhh.hu oldalon olvashatsz.

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság