Eseménynaptár

Sajtóigazolvány
és tagjelentkezés

Shop

Shop

Így írtok ti

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

Nem lehet tökéletes pályázatot írni

Csak akkor, ha megmondják, hogy a megfejtés a koala medve! - hallhattuk Dr. Gádor Györgyöt a Civil Kommunikációs Akadémia szerdai előadásnapján. Második alkalommal tartott előadássorozatot a Civil Kommunikációs Akadémia 2011. január 19-én.

Ezúttal két újságíró, Herczeg Zsolt (InfoRádió) és Kruszlicz Dávid (RTL Klub) is adott tippeket a civil szervezeteknek, hogyan tudnak bekerülni a médiába. Emellett Dr. Gádor György a pályázatíráshoz adott néhány tanácsot, míg Dede Éva pszichológus a segítés tudományába vezette be a közönséget.

 

Gádor György: Pályázatírás felsőfokon – civileknek

A pályázatok manapság projekt alapúak, nehéz belebújtatni a működési költséget, amire viszont mindenképp kell költeni. Az előadó beszélt egy kicsit a papír alapú pályázatokról, melyek ma már elektronikus formák közt zajlanak. A pályázati díjból finanszírozták a két szakértő díját. Később elterjedt, hogy ne kelljen már fizetni azért, hogy pénzt kérjenek, mikor nekik nincs. Elárulta, hogy van olyan egyesület, aki minden évben beadja ugyanazt a rossz pályázatot, és persze mindig elveszti.

 

Herczeg Zsolt: Civilek a médiában – rádió

„Kibékíthetetlen ellentét van a civil szervezetek és a sajtó között.” Az aktuális West Balkán ügy után sok Facebook csoport jött létre. Köztük a „Budapesti szülők riadólánca”, akik azt vállalják, hogy egyeztetnek a szórakozóhelyekkel, és „járőröznek” a helyeken. Úgy érezte, hogy erről érdemes beszámolni az InfoRádióban, különben is kérték a sajtó segítségét. A csoport adminisztrátora egy újságíró, de nagyon óckodott a nyilatkozattól; szerette volna, ha a neve nem szerepel (anélkül nehéz lett volna); megkérte, hogy a mobilszámát ne adja ki senkinek. Ezután többen is megkeresték volta a szervezetet a médiából, de kiírták az üzenőfalra, hogy értse meg a sajtó, hogy nem tudnak ennyi interjút adni, és ezzel nem segítenek.

 

Kruzslicz Dávid: Civilek a médiában – televízió

Azt szokták mondani, hogy tévéműsoroknál 70%-ban az ember a képre figyel, ez a témaválasztást is meghatározza. Az RTL Klub Híradónál reggel 9-kor van értekezlet, a Házon kívülnél hetente egyszer. Általában már reggel tudják 70-80%-ban, hogy mi lesz az esti Híradóban, de közbejöhetnek fontos történések.

Minél később van egy műsor, annál pontosabban be lehet lőni a célközönséget. A Házon kívült azok nézik, akiknek megvan hozzá a háttértudásuk. Napközben úgy kell beszélniük, hogy azt mindenki értse, és olyan témákról.

Honnan tudják reggel a híreket? Dolgoznak a hírügynökségekkel, minden szerkesztőség elő van fizetve a Napi Tükörre, ez a legfontosabb kiindulópont. Fontosabb az e-maileknél és a faxoknál, náluk nincs olyan, aki ezeket feldolgozza. Különböző témákkal foglalkozó szakriporterek vannak, nekik érdemes írni a saját témánk szerint. A harmadik forrás a weboldalak, melyeket szintén a riporterek néznek. Negyedik forrás a betelefonáló néző. Hétköznapokon 6-7 riporterrel dolgozik a Híradó, úgy kell megszervezni, hogy el is jussanak azokra a helyekre. Uborkaszezon általában a nyár, karácsony előtti időszak, hétvégék – ilyenkor nagyobb esélye van civil témáknak bekerülni.

 

Dede Éva: A segítés pszichológiája

Dede Éva a kommunikáció alapjairól és tényezőiről beszélt előadásának bevezetőjében. Ő gondozza a Szómagyarító oldalt, ami segítséget nyújthat.

A segítő személynek is sokszor örömet nyújt a segítés. Mennyire van benne a magyar kultúrában a segítési hajlandóság? Ez bizonytalan kérdés, mert az iszlámban például egyértelműen benne van. A mi hajlandóságunk attól függ, hogy milyen tapasztalataink vannak a segítésről. Ha rosszra használták fel, akkor nem biztos, hogy a későbbiekben is szeretnénk segíteni. Ha valaki az 1%-t nekünk áldozta, akkor érdemes tájékoztatni róla a támogatót, hogy mire költöttük a pénzt. Például a beregszászi főiskola emléklapot ad és felteszi honlapjára azoknak neveit, akik pénzt küldtek.

 

(Habók Lilla)

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság