Eseménynaptár

Sajtóigazolvány
és tagjelentkezés

Shop

Shop

Így írtok ti

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

A BUDAPEST NOIR KULISSZATITKAIRÓL MESÉLT TENKI RÉKA

A harmincas évek korhű ruhái, ma már oldtimer autói, szépemlékű, békebeli kávézói kísérik a magyar Sherlock útját a Budapest Noir című lebilincselő filmben. Vannak azonban dolgok, amelyek azóta sem változtak: a családok titkai és az emberek sötét lelke.

Kondor Vilmos öt darabos, Bűnös Budapest regényciklusából készült első filmjét a  A DUE Médiahálózat tagjai 2017. november 21-én tekinthették meg a Lurdy Házban.  A vetítés után közönségtalálkozóra került sor Tenki Rékával, a film női főszereplőjével, akit meg is interjúvoltunk.

Gordon Zsigmond (Kolovratnik Krisztián) a népszerű Est bűnügyi újságírójaként dolgozik, miközben 1936 Budapestjén kezd minden megváltozni: Hitler Adolf térnek hívják az egykori Köröndöt, egyre több idősödő férfi keresztelkedik meg, és nő a betört kirakatok száma.  Közben magánélete sem unalmas: egykori barátnője, Krisztina, (Tenki Réka) aki fél évvel ezelőtt nyomtalanul eltűnt, most visszatér, és egyből személyes fotósa lesz az újságnál.  Egy nap egy rejtélyes lány holttestére bukkannak, aki túlságosan ismerős Zsigmond számára. Nyomozni kezd, Krisztina pedig tökéletesen tökéletlenül mindegyik kalandjában vele tart. Azonban mindig akadályokba ütköznek, mert a legfelsőbb körökben valakinek érdeke a lány halálának elfelejtése. Ez a film Budapest nyolcvan évvel ezelőtti valódi, szívszorítóan sötét oldalát mutatja meg. Mert Horthy Miklós rezidenciáján, a Nyugat szerkesztőségén és a Latabár-fivérek szélesvásznú kalandjain kívül más is megtalálható itt: félrelépő miniszter, illegális bokszviadal, meggyilkolt aktfotós, és egyre szaporodó gyilkosságok. De miért kellett meghalnia Fanninak, az úri külsejű utcalánynak és ki volt ő valójában?

Gárdos Éva, az Amerikát megjárt egykori vágó filmje képi megoldásokban ugyan nem, de történetvezetés, sajátos helyszínek, időviszonyok tekintetében a hagyományos film noirok színvonalát hozza, meglepő fordulatokkal, mozgalmas, egyfolytában pörgő cselekménnyel. Nem titok, hogy ez Hazánk legelső noir filmje.

A DUE Médiahálózat tagjainak 2017.november 21-én, a Lurdy-házban, egy különvetítés keretében lehetőségük volt végignézni a filmet. A mozizást követően közönségtalálkozóra került sor, a Krisztinát játszó rendkívül közvetlen Tenki Rékát kérdezhettük élményeiről, érdekességekről. Rékát már számtalan alkotásból – filmekből és színházi darabokból egyaránt – ismerhetik a hazai nézők. A Budapest Noirban és a Testről és lélekről című alkotásban nyújtott alakítása révén a tíz legfigyelemreméltóbb európai filmes tehetség sorába választották

A már rutinos színésznő kérdésünkre elmondta, hogy mindent eredeti helyszíneken vettek fel, egyszer sem alkalmaztak vetített hátteret. A járművek, így az autók és a tömegközlekedési eszközök is eredetiek voltak, utóbbiakat a Vasúttörténeti Parktól kapták kölcsön.

A számára legemlékezetesebb jelenetek egyike az volt, amikor szerepe szerint megtámadták őt, és egy kaszkadőr megmutatta neki, hogyan lehet betörni úgy egy ablaküveget, hogy a keze ne sérüljön meg.  Ehhez azt is hozzáfűzte, hogy sajnos baleset is történt a forgatáson: egy autós üldözési jelenetben Kolovratnik Krisztián, a film férfi főszereplője véletlenül betört egy 80 éves autóüveget.

A film legutolsó, Keleti pályaudvaron játszódó jelenetére is sokáig emlékezni fog. A hatalmas csarnokot este hattól reggel hatig bérelte a stáb, hogy egy néhány perces jelenetet leforgathassa-nak. Már este nyolckor kész volt Réka sminkje és kosztümje, de a hitelességhez annyi munkálatra volt szükség, hogy csak hajnali öt órakor kezdtek el forgatni. Úgy alakult, hogy egészen addig várnia kellett, és nem is alhatott el frizurája miatt.

Természetesen az is felmerült kérdésként, hogy forgattak-e vetített háttér előtt. Réka azt mondta, hogy nem, viszont külön bravúr volt, hogy a nézők számára a kormos hajnalban felvett Keleti pályaudvari búcsújelenetből kora délután játszódó jelenetet varázsoltak a film technikai munkatársai.

Réka egyetért azzal a vélekedéssel, hogy a magyar filmek színvonala egyre inkább emelkedő tendenciát mutat. A nézők az utóbbi években egyre szívesebben ülnek be megnézni magyar filmeket, így a rendezők és a szakemberek is több visszajelzést, inspirációt kapnak.

A csókjelenetek mikéntjei is érdekelték a DUE kis csapatának tagjait. Réka kihívott három embert, és ennek segítségével mutatta be, milyen nehéz hitelesen eljátszani egy filmes csókot, miközben mikrofon, kamera és egy teljes stáb áll a színész környezetében. Ehhez hozzájárul, hogy ilyenkor nem valódi csókról van szó, és az illúzió kedvéért a színészeknek különleges szögekben kell tartaniuk a fejüket. Így akik abban reménykedtek, hogy Krisztián és Réka között a film során mélyrehatóbb kémia szövődött, csalódniuk kellett, hiszen a romantika ilyen zsúfolt környezetben sajnos nem tud felszínre jutni.

Rékát a képernyőn legközelebb egy Mária Teréziáról szóló, decemberben a Magyar Televízióban debütáló sorozatban láthatjuk. Természetesen színházi szereplései sem állnak le: januártól a Pál utcai fiúk szerzője, Molnár Ferenc Hattyú című darabját játsza az Örkény Színházban, olyan színésztársakkal, mint Csákányi Eszter, vagy a sokak által kedvelt Terápia című sorozat főszereplője, Mácsai Pál.

Réka örül, hogy egyre több neves kollégáját ismerheti meg személyesen. Azt mondta, nagyon szívesen dolgozott együtt a kultuszfigurává ért Mucsi Zoltánnal, vagy az ezerarcú, néha félelmetes Kulka Jánossal.

Réka, aki Kondor Vilmos nagy rajongója várja a film folytatását. Természetesen a duésok is szívesen megnézik a további történéseket. Reméljük, hamarosan elkészül a film, a DUE-tagok biztosan megveszik majd mozijegyüket.

Pacsay Attilának ítélte a szakmai zsűri a legjobb külföldi filmzene díját a Budapest Noir-ért, a Hollywood Music in Media Awards-on Los Angeles-ben.

(Lami Krisztofer)

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság