Eseménynaptár

Sajtóigazolvány
és tagjelentkezés

Shop

Shop

Ne dőlj be!

ne-dolj-be

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

Konzumidiotizmus: korunk meggondolatlan pénzszórása

Bizonyára mindannyiunknak van legalább egy olyan ismerőse, aki szinte reflexszerűen rendeli meg a legújabb mobiltelefont, vagy más műszaki terméket.

Hiába vette meg az előzőt is, lelkes látogatója minden nagyobb akciókat kínáló eseménynek, és a legkisebb színes, vibráló reklámmal is meg lehet győzni arról, hogy neki a legújabb „kütyü” szükséges! Ha valakire ráismertél, te is testközelbe kerültél már a „konzumidiotizmussal”. A vásárláskényszerről, az ehhez kapcsolódó pénzköltésről Balogh László pénzügypolitikáért felelős helyettes államtitkárral beszélgettünk.

Mit nevezünk konzumidiotizmusnak?

Zsurnalisztikai kifejezés, ami találóan írja le a fogyasztói társadalomban egyik általános jelenségét. A lényege, hogy a kereskedők és gyártók igyekeznek meggyőzni a fogyasztókat arról, hogy minél többet, és minél hamarabb vásároljanak, nem túl régi termékeiket cseréljék le azonnal, még ha elsőre úgy is tűnhet, hogy az adott termékre valójában semmi szükségük. E magatartás egyik célcsoportja a védtelenebb, fiatalabb korosztály. Működési mechanizmusa szerint egy-egy márka, konkrét árucikk vagy divat tömegesen indul el, előre beharangozzák piacra dobását, a fogyasztók pedig a médiahatások következtében – a kiemelt előnyökben bízva – tömegesen kezdik el vásárolni a reklámozott és divatosnak, trendinek bemutatott termékeket, amelyek valójában használati értéküket tekintve sokszor nemigen tudnak többet alig féléve, éve megjelent elődeiknél.

Mi ennek a veszélye?

A szélsőséges vásárlás és fogyasztás nagyon könnyen értelmetlen pazarlásra ösztönöz, hisz folyamatosan lecseréljük az egyébként továbbra jól használható dolgainkat, még akkor is, ha azok nem használódtak el, vagy az újabb termék egyáltalán nem tud többet, esetleg nincs is olyan igényünk, amit ki kellene vele elégíteni. Ez azt is eredményezi, hogy az egyre nagyobb keresletre egyre gyorsabban reagál a kínálat, a túlgyártás pedig sokszor a minőség rovására is megy. Így lehet az, hogy háztartási gépeinket sokszor pár éven belül cserélnünk kell, a telefonok pedig gyakran a két évet is alig érik meg. Ezzel a szokásunkkal nem csak felesleges holmikat halmazunk fel, hanem munkát és energiát is pazarlunk, elég példának vennünk az élelmiszer előállítást, melynek során jelentős földterületeket és erőforrást zsákmányolunk ki feleslegesen.

Hogy védekezhetünk azok ellen a reklámok ellen, amik vásárlásra és pénzköltésre buzdítják az embert?

Ennek két fő ellenszere létezik: a tudatos, megfontolt vásárlás, valamint a pénzügyi tervezés. Érdemes mérlegelnünk, mi az, ami számunkra igazán fontos és nélkülözhetetlen. Az elsődleges mérlegelési szempontunk legyen az, hogy a divat, vagy esetleg egy elektronikai eszköz esetében az új funkciók miatt érdemes-e jelentős pluszköltségekbe verni magunkat vagy a szüleinket. A másodlagos szempont, hogy nem járunk-e jobban, ha lemondunk az adott holmiról? Így nagyobb összeget spórolhatunk, amit aztán olyan cikkre fordíthatunk, amire nagyobb szükségünk van, jobban vágyunk rá. A tudatos vásárlókra nagyon jó példák a mai, rutinos háziasszonyok. Az akciók miatt az impulzív vásárlás legnagyobb színtere a szupermarket. Sokszor háromszor annyi holmival jönnek ki a fogyasztók, mint ahogy arra eredetileg számítottak. A tudatos háziasszonyok bevásárló listákkal mennek, amihez kőkeményen ragaszkodnak, ezzel is „védik” magukat a reklámok csábítása ellen.

Mitől nehezebb fiatalként tudatos vásárlónak lenni? 

A fiatal generáció még kevesebb tapasztalattal rendelkezik a pénz értékéről, használatáról, illetve magáról a marketingről. Fiatalként kezdődik e tudatosság kitapasztalása, egyre többet lehet tanulni mások, vagy olykor a saját kárunkon. A zsebpénzbeosztása és diákmunka is sokat segít a tanulásban. Már ebben a korban is mérlegelni érdemes, mit mire költünk, bár ez ilyenkor még nehéz. Illetve itt jelenik meg az az általános jelenség, mikor egy fél osztály elkezd követni egy bizonyos trendet, megveszi az akkor népszerű terméket, mi pedig nem akarunk kimaradni, ezért megvesszük mi is, majd miután a termék kimegy a divatból, egyszerűen eldobjuk vagy lecseréljük. Ezek gyakran hetek vagy hónapok alatt is megtörténhetnek.

Van-e segítség az eligazodásban a fiatalok számára?

A pénzügyi tudatosság legjobban –optimális esetben – családi körben tanulható, ellenben nem minden család fektet rá hangsúlyt. Mára már az oktatásban is megtalálhatóak azok a pénzügyi ismeretek, amikkel felvértezve az új generáció már a pénzkezelést érintő alaptapasztalatokkal jöhet ki az iskola falai közül. A családunk és az iskola mellett a Pénzügyminisztérium is segít, hisz elkészült egy 7 éves, a pénzügyi tudatosság erősítését célzó stratégia, amelyből még öt év hátravan. Emellett sokat segít az okosanapenzzel.hu honlap, mely minden korosztály számára pénzügyi információk bázisa lehet. Jobban utánajárhatunk a bennünket érintő pénzügyi döntési helyzeteknek, mint a bankszámlanyitás, vagy hogy mikor érdemes diákhitelt igényelni, megtudhatjuk, mi az a babaváró hitel, a lakáshitel, vagy a sokat hallott CSOK, valamint miért érdemes biztosításokat kötnünk. A honlap számos pénzügyi élethelyzettel foglalkozik közérthető nyelven. 1-2 perces animációs filmeket is találhatunk a pénzügyi jelenségekről, fogalmakról, termékekről, illetve arról, hogy mire érdemes odafigyelni, ha pénzről van szó. A honlap talán legnagyobb segítsége pedig a szabadon ki- és letölthető családi költségvetés kalkulátor, ami nagy támaszt nyújthat a pénzügyi tervezésünkhöz, bevételeink és kiadásaink egyensúlyának nyomonkövetéséhez, vagy éppen valamelyik álmunk megvalósításához szükséges megtakarításunk biztosításához.

Hogyan ne váljunk a közeledő karácsony, a bevásárló hétvégék, és egyéb impulzusvásárlások áldozatává?

Fel kell ismernünk a marketingesek, cégek trükkjeit. Lényeges, hogy minden vásárlás a saját döntésünkből származzon és ne mások befolyásolásából. Épp ezért gondoljuk át többször is, hogy tényleg szükségünk van-e az adott termékre, ne bocsátkozzunk impulzusvásárlásokba. A karácsonyi ajándékozást is érdemes egy kész listával kezdeni, mielőtt egy üzletbe belépnénk vagy éppen a neten kezdenénk vásárolni. Bármilyen vásárlásra kerülne sor, a legjobb taktika, ha több irányból tájékozódunk, összehasonlító oldalakon ellenőrizzük a termék árát. Célszerű minél több helyen utána olvasni, alaposan elemezni a kínálatot, megvizsgálni a termék ár-érték arányát, mielőtt feleslegesen költekeznénk. Megtörténhet, hogy a számunkra elsőre legjobbnak tűnő választás igazából háromszor annyira terheli pénztárcánkat, mint más ajánlatok az interneten. A márkajelzést súlyosan meg kell fizetnünk, ez elérheti a termék árának 40-60%-át is, ami nem egyenesen arányos a minőséggel. Fontos az is, hogy mindig szem előtt tartsuk, mire is van szükségünk igazán. Logikusan, ha már szinte kifolynak pulóvereink a  szekrényből, a csizmánk ellenben utolsó napjait járja, ésszerűbb egy új lábbelire beruháznunk, legyenek akármilyen kecsegtető pulóverakciók a közelünkben. Nem árt, ha kiismerjük a piac fortélyait, a rutinosabb vásárlók már szembesülhettek azzal is, hogy a karácsonyt követő időszakban az áruházak leértékelésekkel indítják az új esztendőt. Emellett rengeteg raktárkisöpréssel találkozhatunk, melyekre érdemes várni, ha pénztárcánkat is kímélni akarjuk. Ne felejtsük el a szeretet ünnepe nem elsődlegesen az ajándékok vásárlásáról kell, hogy szóljon. Szeretteink, főleg a szülők sok esetben többre értékelnek egy személyes figyelmességet vagy egy saját készítésű apróságot, mint egy drágán vásárolt meglepetést. Szeretteinket nem az áru értéke, ára érdekli, hanem a szeretetteljes figyelem.

(Payer Réka)

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság