Eseménynaptár

Sajtóigazolvány
és tagjelentkezés

Shop

Shop

Így írtok ti

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

Egy cég is lehet jó fej! – Társadalmi felelősségvállalás az üzleti életben

A vállalatok tevékenységükkel hatással vannak a társadalom életére. Az alkalmazottak munkakörülményeitől kezdve a mindennapi működésen át a termékek minőségéig számtalan módon befolyásolják környezetüket. Ezért a társadalmi felelősségvállalás ma már fontos elvárás az üzleti életben.

A vállalatoknak manapság a pénzügyi siker elérése mellett arra is oda kell figyelniük, hogy a fejlődésük mind gazdaságilag, mind környezetük szempontjából felelős és fenntartható legyen, továbbá működésük során tiszteletben kell tartaniuk bizonyos etikai normákat. Ez az 1970-es évek Amerikájából indult szemlélet ma már számos vállalatra jellemző világszerte: általánosan elfogadottá vált az a felfogás, hogy egy cég csakis dolgozóival együttműködve válhat igazán felelős, sikeres vállalattá. Nélkülük nem valósulhatnának meg a CSR területén kitűzött célok, ahogy sok más vállalati törekvés sem.

 

Mi a CSR?

Bár a vállalati felelősségvállalásnak része lehet a pénzbeli adományozás, a CSR (angolul Corporate Social Responsibility) lényege inkább, hogy egy cég olyan célokba fektet pénzt és energiát, amelyekkel jót tehet, de amelyek nem feltétlenül kézzelfogható módon térülnek meg.

Ide tartozik például a környezetvédelem vagy a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása, akik nemcsak a vállalatok számára jelentenek hasznos munkaerőt, hanem ezáltal teljes értékű, önálló életet élhetnek. A cégek saját kollégáik bevonásával, önkéntes munkájával is segíthetik a hátrányos helyzetben lévő társadalmi csoportokat. Legyen az faültetés, egy óvoda kifestése vagy vidám programok szervezése beteg gyerekeknek, ilyenkor a cég a nemcsak a rászorulókon segít, hanem alkalmazottai kicsit kiszakadnak a mindennapi rutinból, feltöltődnek, jobban megismerik egymást. Jót tenni jó érzés, és a közös élmény hozzájárul, hogy a csapat összetartóbb legyen, és így hosszú távon a mindennapi munka eredményessége is javul.

Mindezek mellett fontos az is, hogy egy vállalat közkinccsé tegye azt a tudást, hozzáállást, amelynek sikerét köszönheti. Értékeik, vállalati kultúrájuk széles körű bemutatásával a cégek példát mutathatnak, hatékonyan alakíthatják az emberek gondolkodásmódját. Sőt, párbeszédet kezdeményezhetnek a társadalom szereplőivel olyan fontos témákról, amelyek akár egy egész ország javára válhatnak.

 

Egy sikeres példa

A sikeres társadalmi felelősségvállalás példájaként említhető a Starbucks kávézólánc CSR-programja. Ökológiai lábnyomuk folyamatos csökkentése mellett termelőiket is nagy erőkkel támogatják: civil szervezetekkel együttműködve egészségügyi és oktatási programokat indítanak az ültetvényesek gyermekeinek azokban az országokban, ahonnan a kávét és teát importálják, így később ők jobb eséllyel léphetnek a munkaerőpiacra.

 

CSR a márkaépítésben

Amikor két termék vagy szolgáltatás között döntünk például egy boltban, több szempontot mérlegelünk. Döntésünket az ár és a minőség mellett általában befolyásolja az is, hogy mit tudunk a vállalatról, illetve a márkáról. A márkajelzés gondoskodik arról, hogy a képek, szövegek, minták, rövidítések alapján a meg tudjuk különböztetni egymástól a termékeket, és bizonyos képzeteket társítsunk hozzájuk. Ha eddig jó tapasztalataink voltak, jó híreket hallottunk a cégről, szívesebben választjuk újra a termékeit.

Ebben nagy szerepe van a CSR-nek, a társadalmi felelősségvállalásnak is. A fogyasztók jobban megbecsülik azokat a vállalatokat, amelyek odafigyelnek, hogy termelésük ne veszélyeztesse a környezetet, tisztességesek legyenek a beszállítóikkal, és még a rászorulókat is segítsék. A CSR-rel tehát mindenki jól jár!

(A cikk a Telenor támogatásával készült)

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság