Eseménynaptár

Sajtóigazolvány
és tagjelentkezés

Shop

Shop

Ne dőlj be!

ne-dolj-be

DUE Almanach

Due Tallózó

Due rádió

Médiatár

Médiatár

DUE Média Archívum

DUE Média Archívum

Due Médiaügynökség

Egy cég is lehet jó fej! – Társadalmi felelősségvállalás az üzleti életben

A vállalatok tevékenységükkel hatással vannak a társadalom életére. Az alkalmazottak munkakörülményeitől kezdve a mindennapi működésen át a termékek minőségéig számtalan módon befolyásolják környezetüket. Ezért a társadalmi felelősségvállalás ma már fontos elvárás az üzleti életben.

A vállalatoknak manapság a pénzügyi siker elérése mellett arra is oda kell figyelniük, hogy a fejlődésük mind gazdaságilag, mind környezetük szempontjából felelős és fenntartható legyen, továbbá működésük során tiszteletben kell tartaniuk bizonyos etikai normákat. Ez az 1970-es évek Amerikájából indult szemlélet ma már számos vállalatra jellemző világszerte: általánosan elfogadottá vált az a felfogás, hogy egy cég csakis dolgozóival együttműködve válhat igazán felelős, sikeres vállalattá. Nélkülük nem valósulhatnának meg a CSR területén kitűzött célok, ahogy sok más vállalati törekvés sem.

 

Mi a CSR?

Bár a vállalati felelősségvállalásnak része lehet a pénzbeli adományozás, a CSR (angolul Corporate Social Responsibility) lényege inkább, hogy egy cég olyan célokba fektet pénzt és energiát, amelyekkel jót tehet, de amelyek nem feltétlenül kézzelfogható módon térülnek meg.

Ide tartozik például a környezetvédelem vagy a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatása, akik nemcsak a vállalatok számára jelentenek hasznos munkaerőt, hanem ezáltal teljes értékű, önálló életet élhetnek. A cégek saját kollégáik bevonásával, önkéntes munkájával is segíthetik a hátrányos helyzetben lévő társadalmi csoportokat. Legyen az faültetés, egy óvoda kifestése vagy vidám programok szervezése beteg gyerekeknek, ilyenkor a cég a nemcsak a rászorulókon segít, hanem alkalmazottai kicsit kiszakadnak a mindennapi rutinból, feltöltődnek, jobban megismerik egymást. Jót tenni jó érzés, és a közös élmény hozzájárul, hogy a csapat összetartóbb legyen, és így hosszú távon a mindennapi munka eredményessége is javul.

Mindezek mellett fontos az is, hogy egy vállalat közkinccsé tegye azt a tudást, hozzáállást, amelynek sikerét köszönheti. Értékeik, vállalati kultúrájuk széles körű bemutatásával a cégek példát mutathatnak, hatékonyan alakíthatják az emberek gondolkodásmódját. Sőt, párbeszédet kezdeményezhetnek a társadalom szereplőivel olyan fontos témákról, amelyek akár egy egész ország javára válhatnak.

 

Egy sikeres példa

A sikeres társadalmi felelősségvállalás példájaként említhető a Starbucks kávézólánc CSR-programja. Ökológiai lábnyomuk folyamatos csökkentése mellett termelőiket is nagy erőkkel támogatják: civil szervezetekkel együttműködve egészségügyi és oktatási programokat indítanak az ültetvényesek gyermekeinek azokban az országokban, ahonnan a kávét és teát importálják, így később ők jobb eséllyel léphetnek a munkaerőpiacra.

 

CSR a márkaépítésben

Amikor két termék vagy szolgáltatás között döntünk például egy boltban, több szempontot mérlegelünk. Döntésünket az ár és a minőség mellett általában befolyásolja az is, hogy mit tudunk a vállalatról, illetve a márkáról. A márkajelzés gondoskodik arról, hogy a képek, szövegek, minták, rövidítések alapján a meg tudjuk különböztetni egymástól a termékeket, és bizonyos képzeteket társítsunk hozzájuk. Ha eddig jó tapasztalataink voltak, jó híreket hallottunk a cégről, szívesebben választjuk újra a termékeit.

Ebben nagy szerepe van a CSR-nek, a társadalmi felelősségvállalásnak is. A fogyasztók jobban megbecsülik azokat a vállalatokat, amelyek odafigyelnek, hogy termelésük ne veszélyeztesse a környezetet, tisztességesek legyenek a beszállítóikkal, és még a rászorulókat is segítsék. A CSR-rel tehát mindenki jól jár!

(A cikk a Telenor támogatásával készült)

Due Médiahálózat- a diákújságíró egyesület. Közösség. Tehetség. Barátság