Legyél te is informatikai diákolimpikon!

Indonéziában rendezték meg az idei Nemzetközi Informatikai Diákolimpiát (IOI), amelyen négy magyar versenyző is összemérte a tudását a legjobbakkal. A magyar diákok egy ezüst-és egy bronzérmet is elhoztak Yogyakartából, ahol több, mint 350 fiatal programozó tehetség küzdött az olimpiai címért.

Mi sem mutatja jobban a programozás népszerűségét, mint hogy több, mint 90 országból versenyeztek a programozó tehetségek az idei IOI-n! A Diákolimpia nemcsak egy verseny, de remek kapcsolatépítési lehetőség is, nem utolsósorban pedig egy olimpiai helyezés jelentős előny is az egyetemi felvételinél.

A programozás, mint hobbi

A programozás nagy részben matematika, vallja Németh Márton, a Budapesti Fazekas Mihály Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium végzős tanulója, a 2022-es IOI olimpikonja. Márton szerint hobbija rendkívül jól fejleszti a problémamegoldó képességet, ami az élet többi területén is hasznosnak bizonyul. A versenyeken hasonló érdeklődésű fiatalokat is meg lehet ismerni, akikkel a későbbi kapcsolattartás folyamán akár barátságok is szövődhetnek. Nem utolsó szempont, hogy a versenyekre való utazás idegen országok, tájak megismerését is magában rejti.

„Ez nem testmozgás, ennek ellenére a mentális felkészültség, a folyamatos edzés, az odaadás, a felkészülés folyamata nagyon hasonló az olimpiai sportolók felkészülésének folyamatához” – meséli Márton az IOI-ról a DUE Rádió Programozd a jövőd! podcastjében.

A kvalifikáció menete

Na de hogy lehet kijutni a Nemzetközi Informatikai Diákolimpiára?

Az Országos Középiskolai Tanulmányi Verseny (OKTV) legjobbjai közül húsz fő kerül be a válogató versenyre, ahol a magyar csapatot idén öt fordulón keresztül választották ki. Ennek az öt fordulónak az összepontszáma alapján a legjobb négy helyezett jutott ki az IOI-ra.

Az IOI-n két versenynap van, idén hibrid módon folyt a küzdelem – a magyarok közül a helyszínen versenyzett Németh Márton és Máté Lőrinc, míg Czanik Pál és Molnár István Ádám online, az ELTE IK laborjából kapcsolódott be. Mindkét napon egy ötórás blokkban dolgozhatnak a versenyzők egyedül – itt válik fontossá a mentális felkészültség, a koncentráció képessége. Erre az öt órára három feladatot kapnak a versenyzők és mindegyik feladatért legfeljebb 100 pontot lehet elérni, így alakul ki a versenysorrend. A magyar csapat nagyon sikeresen teljesített idén, Molnár István Ádám ezüst-, Czanik Pál pedig bronzérmet hozott haza.

 A Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ), az Technológiai és Ipari Minisztérium (TIM), és az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetsége (IVSZ) által létrehozott Programozd a jövőd! projekt kiemelt célja, hogy minél több középiskolás diák válassza az egyetemi informatikai képzéseket, hiszen az informatika számtalan nagyszerű lehetőséget és biztos megélhetést nyújt az egyetem elvégzése után.

Ha felkeltette az érdeklődésedet a programozás és az informatikai diákolimpia világa, akkor látogass el a programozdajovod.hu, illetve a felvi.hu weboldalakra és tudj meg többet ezekről a képzésekről! Találkozzunk Szegeden, a 2023-as IOI-n!

(X)