KisOKOS – a digitális írástudás

A technológiai dimenzióba való tartozás alapkészsége a digitális írástudás, régi kifejezéssel a számítógépes műveltség. Már a ’80-as években kiemelkedő szerepe volt, ugyanis enélkül senki sem csatlakozhatott az akkor nagy utat bejáró információs társadalomhoz.

Kezdetben

Mikor megjelentek az első modernebb, mindennapi használatra alkalmas számítógépes eszközök, kialakult mellette a tudás is, ami az alkalmazásukban való jártasságot jelentette. 1996 óta még külön vizsgát is lehet tenni számítógépes ismeretekből, ennek neve ECDL (European Computer Driving Licence – Európai Számítógép-használói Jogosítvány) és saját vizsgarendszere van.

A digitális kompetencia

A digitális írástudás szükséges készségei: az információ megkeresésének, összegyűjtésének és feldolgozásának képessége, kritikus felhasználása a valós, valamint virtuális kapcsolatok megkülönböztetésében. Tehát az egyénnek tudnia kell az eszközöket alkalmazni rendeltetésüknek megfelelően, illetve elérni az internetalapú szolgáltatásokat és a megfelelő célra használni azokat.

2008-ban Antonio Calvani, egy olasz egyetemi kutatóprofesszor társaival együtt több számítástechnikai publikációt is magukénak tudhatnak, többek között a háromdimenziós digitális kompetencia elméletét, miszerint három oldalról definiálhatjuk ezt a tudást:

Technológiai dimenzió: a változó technológiai környezethez való alkalmazkodás és problémamegoldás. Minden ide tartozik, ami ismereti szinten kapcsolatba hozható a számítógépekkel (például GPS, ebook, tablet), illetve a hardveres, szoftveres ismeretek.

Kognitív dimenzió: Az információk befogadásának és értelmezésének képessége, valamint annak értékelése, bemutatása.

Etikai dimenzió: Másokkal való kapcsolat az információk által.

Okosan fejleszteni

Már általános iskolától fogva a tanterv része edukálni a diákokat a digitális eszközök használatára, ami jó, de fontos, hogy tudatosságra is ösztönözze őket.

Ha kicsit nagyobb távokban gondolkodunk, ügyeljünk arra, hogy ne felejtsük el tartani a lépést a technológia fejlődésével és ismereteink bővítésével.

Generációs szakadék?

A tudás nem megfelelő felhasználása viszont a fiatalokat sokszor „digitális bennszülötté” teszi, hiánya a felettük álló generációt pedig bizonytalanságba taszítja.

Például kevésbé valószínű, hogy nagyszüleink egy okostelefont vagy egy hipermodern laptopot fognak beszerezni, hiszen ők egy javarészt informatikamentes környezetben nőttek fel. Egy felmérés során kiderült, hogy a 65 év feletti korosztály azon része, amelyik nem rendelkezik egy okos eszközzel sem, azért sem tart igényt rájuk és az ismeretükre, mert úgy érzik, ez már egy generációs szakadék köztük és a 21. század modern vívmányai között.

Szerencsére azonban ez a téma manapság igencsak felkapott lett, sok cég igyekszik egyszerűbb, könnyebben kezelhető készülékeket is piacra dobni, valamint felhasználóbarát szolgáltatásokat nyújtani. De egyre több próbálkozás történik a felzárkóztatásra is, például széles körben elérhető számítógép- és internethasználati tanfolyamok indulnak.

Segítsd Te is nagyszüleidet, a családban élő idősebbeket, hogy ne tartsanak ezektől az eszközöktől. Mutasd meg, mire jók, hogy kell használni őket, és miben könnyíti meg az életüket!

 

(Németh Fruzsi)