Fizetési módszerek elsajátítása diáktallérral és valódi nyereményekkel

A legtöbb általános iskolás diáknak többnyire már vannak önálló pénzügyeik: rendelkezhetnek valamennyi megtakarítással, fizetnek önállóan egy boltban vagy a büfében, ám nincsenek tisztában az összes fizetési módszerrel, és nincsenek tapasztalataik a pénzügyek kezelésével. A Magyar Nemzeti Bank most egy új kezdeményezéssel járul hozzá a diákok megfelelő tájékoztatásához. Ez a Digitális Diákszéf.

„Érdemes a diákokat már idejekorán felkészíteni, hogy amikor már önálló jövedelmük lesz, ne okozzon gondot nekik, hogy hogyan gazdálkodjanak a pénzzel. Legyen fogalmuk arról, hogy hogyan takarítsanak meg nagyobb összegeket, és gondolkodjanak tudatosan a hitelfelvételről is. Hiszen a diákok egyre korábban kell pénzügyekkel foglalkozniuk, be kell osztaniuk a zsebpénzüket, számíthatnak egyetemistaként diákhitelre, ösztöndíjra. Így sokkal hamarabb az életük részévé válnak a pénzügyek, mint a korábbi korosztályoknak. A Pénz7 során az is kiderült, hogy a diákok mennyire látnak rá családjaik pénzügyekkel kapcsolatos feladataira, kihívásaira. Egyre több fiatal tud arról is, hogy a szülei milyen hitelt szeretnének felvenni, akár lakásbővítésre, építkezésre vagy új autó megvásárlásához. Bizony a szülők pénzügyi jártassága és tudatossága nagyban befolyásolja, hogy a gyerekek milyen módokon, és milyenfajta pénzügyekkel találkoznak. Az új generáció egyre nyitottabb a technológiai kérdésekre, így könnyen lépést tudnak tartani a folyamatosan fejlődő megoldásokkal. A diákok szinte a mobiljukon élik az életüket, készségszinten használják az eszközt szinte bármire. Így érdemes a pénzügyekkel való ismerkedést ezen a platformon is megejteni. Jelentős a mobiltelefon-használat a felsősök körében, látszik, hogy mennyire a mindennapjaik része ez az eszköz. A pénzügyek és a mobil összekapcsolásával pedig sokat segíthetünk nekik a pénzügyi edukációjukban” – mondta el Szombati Anikó, a Magyar Nemzeti Bank digitalizációért és a fintech szektor fejlesztéséért felelős ügyvezető igazgatója.

És hogy ebből hogyan következik a Digitális Diákszéf?

A kisebb gyermekeknek a pénz még kizárólag készpénzt jelent, amit a szüleiktől, nagyszüleiktől ajándékba kapnak. Azzal gazdálkodnak, esetleg félreteszik, vagy abból vásárolnak. Azonban a világ digitális fejlődése miatt az elektronikus fizetések egyre elterjedtebbek, hiszen ezek jelentősen megkönnyítik az életünket, és biztonságosabbá teszik pénzügyeinket. Ezért kell megmutatni a gyerekeknek, hogy ezek a funkciók mennyire könnyen és egyszerűen használhatóak a mindennapokban.

Gyakran szóba kerül, hogy hány éves kortól ajánlott bankkártyát adni egy gyerek kezébe. A jogszabályok szerint a felső osztályos diákok ebből a szempontból még nem tartoznak a cselekvőképes korosztályba. Ők még nem tudják megfelelően felelősséggel használni a bankkártyát. Így különösen fontos, hogy még időben megismerhessék, hogy mik a kártyahasználat és az egyéb elektronikus fizetési módok előnyei, hogy ezek a fizetési eszközök megbízhatóak, és ha okosan használják, akkor számtalan előnyt rejtenek magukban. Többek között ezt szeretné megmutatni a Magyar Nemzeti Bank a Digitális Diákszéf játékkal, melyet idén szeptembertől érhetnek el a gyerekek. A játék lehetőséget kínál többféle tranzakció elvégzésére, ráadásul egymással is játszhatnak vele a gyerekek.

A kártyahasználaton kívül fontos tehát az is, hogy a fiatalok megtanulják jól használni az innovatív fizetési módszereket, mint például a mobiltelefonon keresztül történő fizetést. A Digitális Diákszéf kezdeményezéssel a gyerekek megismerhetik a legmodernebb technológiákat, és szinte minden fizetési módba betekintést nyerhetnek.

A Digitális Diákszéfet mobiltelefonon keresztül, egy applikációval lehet elérni. Az MNB ezzel egy kifejezetten gyerekbarát alkalmazást hozott létre, melyben megbízhatnak a szülők és a gyerekek egyaránt. Hogy még vonzóbbá tegyék a játékot a gyerekek számára, beépítettek különböző feladatokat is a programba, mellyel ajándékokat nyerhetnek: akár powerbank-ot, sporteszközt vagy Lego-t. A nyeremény attól függ, hogy mennyit tudnak megtakarítani az alkalmazásban. A beváltási lehetőséget a PontVelem webshop biztosítja. A megszerezhető ajándékok időről változnak majd, és igazodnak a játékban résztvevő diákok megtakarítási célkitűzéseihez. A program alkotói így szeretnék összekapcsolni a pénzügyeket a játékkal és az élménnyel.

Persze az applikáció nem csak a pénzügyi ismereteket erősíti, hanem digitalizációra vonatkozó kvízeket is tartalmaz, illetve fenntarthatósággal, zöld gondolkodással kapcsolatos infókat is beépítettek a rendszerbe. A jövőben pedig időről időre bővül a platformon a feladatok köre.

Induláskor 45 iskolában kezdik majd meg a program népszerűsítését. A diákok visszajelzéseit a későbbi fejlesztések során beépítik a rendszerbe. A készítők már a fejlesztés megkezdésekor is bevonták a diákokat a név, illetve a dizájn kiválasztásába. Az első évben még pilot fázisban működő applikáció később kiterjed az egész ország területére, bővülnek a funkciói, és a korosztályból bárki használhatja.

A szülők és a diákok közösen tudják majd letölteni az alkalmazást, mivel jogilag a szülők fognak regisztrálni. Ők hozhatnak létre egy családi közösséget, melybe bevonják a gyermekeiket. Ezután a gyerekek a barátaikat is meg tudják hívni, így indulhatnak meg közöttük a különböző tranzakciók. A szülők is segíteni tudják gyerekeiket, például adhatnak meg éremszerzési lehetőséggel járó célokat gyermekeik számára, ezzel is növelve az esélyt az értékesebb ajándékok megszerzésére.

(Bogdán Noémi)