Irodalomnépszerűsítés modern köntösben

Az a bizonyos isteni szikra bármilyen területen megtalálhatja az embert, sokszor pedig ez pont a legváratlanabb esetben történik. Orosz Janka régóta szoros kapcsolatban áll az irodalommal. Legfőképpen a költészet foglalkoztatja, amit előszeretettel népszerűsít internetes tartalmaiban, ennek köszönhetően pedig nemrég több, mint 10 000 fős követőtáborra tett szert napjaink leglátogatottabb videómegosztó platformján, a TikTokon – nem is akárhogyan.

A kezdetek

Egészen kicsi korától kezdve képezik a könyvek szerves részét Janka életének, a székesfehérvári Ciszterci Szent István Gimnázium végzős tanulójaként pedig magyartanára és egyben osztályfőnöke oktatási módszereinek köszönhetően került még közelebb az irodalomhoz.

Eleinte az órai munkák során, az írás által találta meg a helyét a humán tantárgyak oldalán, ez adta alapját később a költészet iránti végtelenbe nyúló szeretetének. Régóta tervezte, hogy a közösségi hálón keresztül népszerűsíti majd a témát és keresne fel a hasonló érdeklődésűeket, de a megfelelő platform kiválasztása dilemmát okozott számára. ,,

„Szerettem volna, hogy könnyen megtaláljanak az emberek. A többi platformmal az a baj, hogy nagyon nehezen tudsz csak kitűnni. Ki szerettem volna próbálni valami újat és ez jó lehetőség volt.”

József Attila – a költő, akit, ha tehetné, nagyon megölelne

Bár nincs kifejezetten irodalmi példaképe, József Attilát és költészetét abszolút irodalmi komfortzónájának tekinti, számos kutatást is végzett vele kapcsolatban. Véleménye szerint a költő egyike azoknak, akik meg nem érdemelt sorsra jutottak egy nyomorúságos gyermekkor és élet által, így nem ítélhető el sem tetteiért, sem betegségéért.

„Ha bármelyik korból megölelhetnél egy embert, ki lenne az?” – hangzik el egyik videójában, melyben képek követik egymást József Attiláról, mutatva, mennyire közel áll hozzá.

Szíve csücskét képezik még többek között Juhász Gyula és Radnóti versei is, emellett odavan például az orosz realista könyvekért: kedvenc darabja (a legtöbb diákkal ellentétben, aki valaha is olvasta) a Bűn és bűnhődés.

Emberibben embereket

Janka törekszik arra, hogy követői ne a száraz tankönyvek által lássák a költészetet, hanem a költők életén, érzelmein keresztül ítéljék meg az alkotásokat és így szeressék meg az irodalmat. Szerinte az oktatásban is lenne mit változtatni, legfőképpen az irodalomtanítási módszereken. „A legtöbb diákot nem fogja érdekelni a versforma, a szóképek, nem ettől fogják megszeretni az irodalmat”. Szerinte sokkal érdekesebb lenne, ha a diákok több szerepet kapnának az elmélkedésben, az órákon vett anyaggal kapcsolatban hallanának érdekességeket, háttértörténeteket az egyes szerzőkről. Szeretné, ha emberibben kezelnék őket, hiszen egy vers akármennyire zseniális, nem csak a leírt sorokról szól, hanem gyakran komoly problémákról, amikkel ők is küzdöttek. Úgy gondolja, ezzel közelebb lehetne hozni a fiatalokat az irodalomhoz, de szabadabbá tenné a kötelező olvasmányokat is.

Ezek a gondolatok még jobban ösztönzik a további tartalomgyártásra, tervei között szerepel az is, hogy a későbbiekben tanító jellegű videókat készítsen a témában.

Érettségi után

A továbbtanulással kapcsolatban is elhatározta már magát Janka. Az érettségi után a társadalomtudományokon belül szeretné folytatni tanulmányait az egyetemen, ezen belül szociológia szakra adta be jelentkezését, de az irodalom továbbra is szerves részét fogja képezni életének.

Németh Fruzsi