A szépségápolási termékek, kozmetikumok használata nélkül élni sem tudunk, nemhogy tündökölni, fiatalságot megőrizni, szépséghibákat eltüntetni, hódítani – és az influenszerek meg celebek kimunkált világával lépést tartani. Nyilván itt sem fenékig tejfel minden. Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértővel beszélgettünk arról, mire vigyázzunk, ha kozmetikumokat vásárolunk.
Az interneten keresztüli vásárlás a kozmetikumok tekintetében talán több kockázatot, veszélyt rejt magában más terméktípusok vásárlásánál. De ismételjük át előbb az általános kockázatokat, nézzük, hogy ha a netről rendelünk bármit, mire figyeljünk oda! A leggyakoribb malőr, hogy a rendelés nem érkezik meg, vagy nem az elképzeléseinknek, leírásnak megfelelő készítményt kaptuk.
A kockázatokat itt is csökkenthetjük, sőt, szinte teljesen ki is védhetjük, ha elég körültekintőek vagyunk. A webshopokat kötelezik rá, hogy az adataikat korrektül és átláthatóan feltüntessék, így le lehet csekkolni a céget, annak nevét, székhelyét, adószámát és a tulajdonost is. Arról nem is beszélve, hogy egy e-mail cím és egy telefonszám ma már alap, ennek segítségével még rendelés előtt utána tudsz nézni, valóban van-e valaki a „túloldalon”. Sok webáruház már csetes asszisztenseket használ, velük is érdemes lehet kommunikációt kezdeményezni. Emellett minden webshopnak egy általános szerződési feltételrendszert is csatolnia kell, melyben pontosan leírják, hogy mit milyen jogszabályoknak megfelelően végeznek, mik a vevők jogai és kötelezettségei, és mik az üzleté. Ezek alapján megbizonyosodhatunk az oldal hitelességéről, és probléma esetén reklamálhatunk – tudtuk meg Siklósi Mátétól.
Ebből a szempontból a webes vásárlás elsőre átláthatóbbnak tűnik a boltinál. Ha olyan oldalról is vásárolsz, ahol egyetlen cégadat vagy e-mail cím sincs megadva, és általános szerződési feltételek sincsenek feltüntetve, saját magad teszed ki a veszélynek. Hiába olcsóbb, szuperakciós, szuperhatékony valami, ha végül nem érkezik meg, vagy nem jó semmire, és még csak nincs is kitől visszakérned a pénzed. A jogalkotó és a korrekt üzletek is csak akkor tudnak hatékonyan védelmet nyújtani számodra, ha figyelsz arra, hogy megbízható forrásból vásárolj.
Ugyanakkor, ha bemész egy drogériába, vagy egy-egy márka saját üzletébe, nagy meglepetés nem érhet. A márkák azt teszik a csomagokba, ami rá van írva, nem lesz hígított a parfüm, jó eséllyel nem kapsz otthon allergiás reakciókat a krémektől. Ezek az üzletek ellenőrzik a beszállítóikat, nevükkel, brandjükkel is felelősséget vállalnak azért, amit eladnak. Probléma esetén ugyanígy gondoskodnak vevőikről. A márkakereskedésekben az eladók még a termékeket is ismerik, tudnak tanácsot adni, válaszolni a kérdéseidre. Mindezt a webáruházak nem feltétlenül tudják garantálni, ezért érdemes a neten is olyan webshopokat felkeresni, amelyet már a „valóságból” is ismersz.
Külföldi oldalakról rendelni a kozmetikumok esetében további kockázattal jár, hiszen nehezebb panaszt tenni, ha gond van. A rendeléstől való elállás is bonyolultabb, hiszen sokkal drágább a visszaküldés, és esetenként nyelvi nehézségekbe is ütközhetünk. Sok esetben nem ér meg ennyi kockázatot a mindössze 3-5%-os árkülönbség. Ez nem azt jelenti, hogy ne rendelj külföldről, hisz vannak termékek, amiket csak onnan lehet beszerezni – a lényeg, hogy körültekintően vásárolj, megbízható oldalakról. Nézd át a kommenteket, az értékeléseket is! Számos olyan webshop van már, amely vállalja a visszaszállítást is teljesen költségmentesen. Ezt mind megtalálod a szerződési feltételekben.
Milyen speciális probléma adódhat a kozmetikumokkal a többi termékcsoporthoz képest? „Előfordulhat, hogy nem a megfelelő terméket rendeltük, ebben az esetben általában lehetőség van a cserére, főleg, ha bontatlan állapotban juttatjuk vissza a kozmetikumot. Fontos tudni ugyanakkor, hogy a webshopok nem kötelezhetőek a visszavételre, csak a már ismert 14 napon belül, és kozmetikum esetében a termék csomagolásának felbontása után ezt akár jogosan meg is tagadhatják. Esetleg jót rendeltünk, de nem az került a csomagunkba – ilyenkor természetesen gond nélkül cserélik az árut. Ezért érdemes megőrizni a rendelési visszaigazolást, azzal könnyen tudjuk igazolni, mit is szerettünk volna.” – tanácsolja Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő.
A legkézenfekvőbb gond lehet, hogy kibontod a terméket, kipróbálod, de nem tetszik az illata, az állaga, nem ilyennek képzelted. Sajnos, ha a terméket kipróbáltuk, akkor az elállási jogot az eladó kizárhatja, hiszen a felbontás után higiéniai állapota már nem lehet garantált. Ha minőségi probléma merül fel, az más kérdés, akkor már bátran vitába szállhatunk az eladóval.
Reklamációt abban az esetben fogadnak el, ha a termék más összetevőket tartalmaz, mint amit feltüntettek a csomagoláson, vagy a leíráshoz képest más termék érkezik, és ez akár a színkülönbségekre is érthető. Az is jogos reklamáció, ha az adott áru az ígért minőséget bizonyítottan nem éri el, esetleg egészségügyi problémákat okoz (pl. kiütés, allergia), netalántán felbontott, használtnak látszó, vagy lejárt terméket küldenek, esetleg annak romlott a beltartalma.
Fontos tisztában lennünk azzal, hogy mit veszünk és mire van szükségünk. A kozmetikumok esetében fokozottan oda kell figyelni arra, hogy a termék milyen anyagokat tartalmaz, klinikailag tesztelt-e és engedélyezett, megbízható, elismert cégtől érkezzen. Az emberi bőr nagyon komoly allergiás reakciókat tud mutatni olyan esetekben, amikor valamely anyagnak a tisztasága nem megfelelő vagy olyan összetevőt tartalmaz, amelyeket a szervezet vagy bőr nem tolerál jól. Sok esetben az okozott baj nem is azonnal jelentkezik, a rendszeresen használt termék esetleges káros összetevője halmozódhat a szervezetben és nem is bőrtünetet okoz.
Azonban az allergiás tünetekért sem minden esetben lehet a gyártót felelősségre vonni. Ha a csomagoláson vagy a weboldalon meg volt adva a termék összetevőinek listája, és ennek tudatában vásároltunk, akkor nem lehet a céget okolni a problémáért. Ha valamely érzékenységünkkel, allergiánkkal nem vagyunk tisztában, arról nem a gyártó vagy az eladó tehet. Ha azonban a tájékoztatás nem volt teljeskörű, vagy épp félrevezető volt, illetve a gyártó és a forgalmazó nem a biztonsági jogszabályok szerint járt el (pl. a termék csomagolása során szennyeződés kerülhetett a csomagba).
„Azt is fontos figyelembe venni, hogy a kozmetikai termékeknek is van felhasználhatósági idejük. Ez általában egy-két év felbontás nélkül, és a termék csomagolásán fel van tüntetve, hogy az adott termék hány hónapig használható a felbontás után. Ez utóbbinak jelzése egy nyitott tégely melyben egy szám található, ez árulja el, hány hónapig jó még a termék. Valószínűleg a lejárat másnapján még nem okoz problémát egy naptej felkenése, de nem érdemes kockáztatni.” – tanácsolja szakértőnk is.
Az üzletekben történő vásárlásnál igénybe vehetjük az eladók segítségét az összetevőket és tapasztalatokat illetően. Vannak olyan márkák és készítmények, amelyeket kizárólag gyógyszertárban lehet megvásárolni, ott még szakértőbb segítséget kaphatunk a gyógyszerészektől. Probléma esetén is egyszerűbb egy üzletbe visszamenni a termékkel és tisztázni a gondunkat.
Ha olyan kozmetikai cikket veszel, legyen az tusfürdő, arckrém vagy szemfesték, amit még nem használtál, akár boltban, akár neten veszed, először mindig csinálj bőrpróbát. Ez azt jelenti, hogy a tested nem feltűnő részén (a boka környékét szokták javasolni, mert nem látszik annyira, de vékonyabb és érzékeny ott a bőr) egy kis területet kenj be vele és ha 24 óráig nem okoz elváltozást, akkor valószínűleg allergiás reakciótól nem kell tartanod.
Ilyesféle termékeket pedig sose vásárolj nem megbízható forrásból! A neten nem csak webshopok vannak, hanem magánszemélyek is árulnak szupertermékeket, az aluljáróban, kisboltban is kapni csúcs naptejeket. A bőrödről és az egészségedről van szó, az biztos nem éri meg azt a pár száz forint spórolást, ha utána hónapokig kell kezelni a nyomát, az eladót meg sose éred már el.
Tudatos vásárlóknak további szempontokat is érdemes figyelembe venniük, ha óvni akarják környezetünket, például ilyen a teljes csomagolásmentesség, vagy műanyagcsomagolás-mentesség, az összetevők részéről a bio alapanyagokat használó termékek, valamint az állatkísérletek nélkül tesztelt kozmetikumok is.
(Vörös Rebeka F.)
A cikk elkészítését az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja a „Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása” program keretében