Tarczal-Márta Edit matematikát és informatikát tanít a Karolina Általános Iskola és Gimnáziumban. Szinte elsőként kapcsolódott be a ProSuli programba, mely az iskolákban a digitális eszközök bevezetését és okos használatát segíti. Szerinte a program sokkal hatékonyabbá teszi a pedagógusok munkáját, miközben szakmai, támogató közösséget épít, mely segít abban, hogy egy iskola lépést tartson a rohanó világgal.
Ön szerint milyen hozzáállás övezi a digitális oktatást és a digitális eszközök bevezetését az oktatásba?
Nagy áttörést jelentett ezen a téren a koronavírus járvány alatt bevezetett digitális oktatás, szűkebb környezetemben pedig úgy tapasztalom, hogy a tanárok nagyon pozitívan állnak az eszközök bevezetéséhez és használatához.
A diákok oldalán hogyan mutatkozik meg a program hatékonysága?
Második éve rendezi meg a ProSuli a diákoknak szóló programozás versenyét. Erre nagy örömmel és lelkesedéssel készülnek a versenyzők, mert itt lehetőségük van találkozni más iskolába járó, hasonló érdeklődésű tanulókkal. A kórházsuli programban lehetőségük van a diákoknak szociális érzékenységük fejlesztésére.
Mi az eddigi legjobb tapasztalata a ProSulival kapcsolatban?
Nagyon nehéz lenne egyet kiemelni. Emlékszem, hogy internetes zaklatási ügyben például Koren Balázst kerestem meg, akivel késő éjszakába torkolló beszélgetést folytattunk, sok hasznos tanácsot kaptam tőle, melyek azóta is segítségemre vannak hasonló esetekben.
Az online oktatásra való átálláskor a ProSuli csapata azonnal reagált, egy hétvége alatt összeállítottak egy anyagot, melyben tanácsokat adtak a nekünk. Később sem hagytak magunkra bennünket, sok lehetőségünk volt tapasztalatcserére.
Ami igazán a szívem csücske, az a robotika. Ezzel is a ProSulin keresztül kezdtem el foglalkozni három éve. Az első robotversenyünket is ők támogatták. Idén bejutottunk a nemzeti döntőbe, melynek a helyszíne is iskolánk lehetett.
Ön szerint a teljesen digitális oktatásé a jövő?
Véleményem szerint a digitális oktatás egyre nagyobb szerepet fog kapni, de nem fogja kiszorítani a hagyományos oktatást. Vannak tantárgyak, melyekben szükség van a személyességre, nem oktathatók anélkül. A szülők szerepe is fontos, akiket szintén fel kell készíteni erre a megváltozott helyzetre. A családok eszközellátottsága is kérdéses, nem tudni, hogy minden gyermek számára biztosítottak-e a feltételek.
Mi az alapja annak, hogy megtanítsuk a fiatalokat az eszközök okos használatára?
Legnagyobb kihívásnak a diákoknál az időmenedzselés megtanítását tartom. A tanulás során a multitasking üzemmód kezelése is fontos. A diákoknak tudniuk kell, hogy a kezükben lévő okos eszközök az életüket hogyan könnyíthetik meg, hogyan tudnak a segítségükkel jobban boldogulni a mai világban.
Oktatóként milyen előnyeit, esetleg árnyoldalait látja a digitális eszközöknek?
Nincs még meg a megfelelő kultúránk az online léthez. Ha valaki ismeri a Netikett szabályait, akkor sem tartja be, de sokan nem is ismerik. Erre még az oktatásban nagyobb hangsúlyt kell fektetni.
A gyors információáramlás mindenképpen előny. A digitális eszközök használata mindenképpen segíti a problémamegoldó gondolkodás fejlesztését. A legtöbb munkahelyen ma már nem tudjuk kikerülni a digitális eszközök használatát. Így akik ezt magas szinten sajátítják el iskolás éveik alatt, azok a munkaerőpiacon jobb eséllyel indulhatnak.
(Németh Fruzsi)