Kezdőlap Blog

Magyar filmek, amikről nem hallottál eleget

fotó: Pixabay

Az utóbbi években a magyar filmgyártás új lendületet vett: egyre több izgalmas, elgondolkodtató, vagy épp szórakoztató alkotás kerül a mozikba. A kortárs rendezők bátran nyúlnak olyan témákhoz és műfajokhoz, amik képesek széles közönséget megszólítani. Két friss alkotást mutatok be, amelyek elkerülték a nagyközönség figyelmét, pedig nagyon is rászolgáltak volna.

Véletlenül írtam egy könyvet

Ez a film méltatlanul kevés figyelmet kapott a “Futni mentem” és “Hogyan tudnék élni nélküled?” elsöprő sikere mellett, holott mindkettőnél sokkal jobb alkotás, amely megérdemelte volna a reflektorfényt. A film egy bájos, kedves történetet mesél el: a főszereplő, Nina az íráson keresztül ismeri meg az elvesztett anyját, miközben a baráti kapcsolatait is ápolnia kell. A történet hangulata teljesen elvarázsolt, melegséggel töltött el. Nem vált giccsessé, amitől féltem a megnézése előtt: éppen annyira szentimentális, ami még az a jó ízlés határain belül van. Látványvilága különösen figyelemre méltó: kreatívan használt kellékek és díszletek, valamint szemet gyönyörködtető animáció segíti a történetmesélést. Az aprólékosan megkomponált képekkel és a játékos színvilággal leginkább Wes Anderson munkáit idézte nekem. A film egyszerre szól a gyermeki kíváncsiságról, az alkotás öröméről, valamint a kapcsolatok fontosságáról. 

Valami madarak

Számos film létezik, amely generációs különbséggel rendelkező emberek közti valószínűtlen barátságot mutat be (pl: Léon, a Profi, Fedezd fel Forrestert!). Amíg ezek a filmek látványos drámai a fordulatokal dolgoznak, a „Valami madarak” sokkal valóságosabb, hétköznapibb eszközökkel él. A történet középpontjában egy idős férfi és egy fiatal lány furcsa, eleinte szinte véletlenszerűen kialakuló barátsága áll. Kettejük között minden különbség adott: kor, élethelyzet, világlátás – mégis közös az elhagyatottság összeköti őket. A film erős társadalomkritikát fogalmaz meg: Hogyan bánik a társadalom az idősekkel? Hová tűnnek azok, akik már „nem hasznosak”? A tempó lassú és kimért, de sosem válik unalmassá. A csendek épp olyan beszédesek, mint a szavak. A film nem kínál könnyű megoldásokat – és pozitív lezárást sem. 

A magyar filmipar ereje nemcsak a díjnyertes alkotásokban vagy nézőszámokban rejlik, hanem azokban a történetekben is, amelyek nem akarnak többnek látszani, mint amik. Ezek a filmek nem kiabálnak, csak mesélnek az érzelmeikről. Ha hagyjuk, akkor valami fontosat mondanak rólunk is.

Mákfogyasztás Magyarországon vs. külföldön

fotó: Zsuzsi főz! gasztroblog

Ha valaha abban az egzotikus helyzetben találtad magad, hogy egy külföldivel mákos süteményt ettél, valószínű, hogy okoztál neki némi meglepetést. Ugyan itthon nagy hagyománya van a mákos ételeknek, más országokban egész más jelentést társítanak a mákvirághoz.

Éles (pontosabban annak tűnő) témaváltás: a morfin, más néven morfium opioid fájdalomcsillapító, amit jellemzően nagyon rossz állapotú betegek más kezelésre nem reagáló fájdalmára használnak. Morfiumból állítják elő a heroint is.

Kabay János magyar gyógyszerész az 1920-as években a mák terméséből nyerte ki a morfint, de szabadalmaztatta a száraz mákszalmából történő morfin kivonását is, mellyel forradalmasította a morfingyártást. Morfium előállítására ezt a módszert használják napjainkban is.

De kell-e aggódni, mikor anya mákos tésztát főz? Nem. (Anya tudja a legjobbat.) Morfium előállításához iszonyatosan sok éretlen mákra van szükség, nem beszélve a megfelelő laborról és kémiai ismeretekről. A régióban sokszáz éves hagyománya van a mákfogyasztásnak, ennek ellenére nem vagyunk morfinisták itt, Kelet-Európában. Azért valahol érthető, hogy miért tartózkodnak azok, akik nem élnek ebben a hagyományban.

Lehetséges annyira belakni a teljesen átlagos boltokban is kapható mákból készült mákos gubából, hogy picit elálmosodj tőle, de ésszerű adagok mellett sem neked, sem a külföldi barátodnak nincs ok aggodalomra.

Ha érdekelnek még hasonló érdekességek, akkor töltsd ki a Kárpát-medencei Nagy Diák Agrártesztet.

World Press fotókiállítás felhajtás nélkül

fotó: Kiana Hayeri

A World Press fotókiállítás 2023-ban nagy port kavart a magyar közbeszédben, idén azonban kevesebbet hallani róla. Ennek ellenére felkerekedtem és ellátogattam Budapesten a Biodómba, hogy megnézzem.

Az idei kiállítás felettébb különleges. Ebben az évben rendezték meg hetvenedik alkalommal a versenyt, amely összeköti a világ sajtófotósait. 1955-ben holland fényképészek hozták létre a pályázatot, hogy megismertessék munkájukat a nemzetközi közönséggel. Azóta a világ egyik legelismertebb fényképészeti versenyévé nőtte ki magát. A világ minden tájáról érkeznek pályaművek, amelyeken keresztül nagy perspektívában szemlélhetjük az utóbbi évek történéseit.

Három kategóriában lehetett képeket nevezni: egyedi képek, képriport, hosszútávú projekt. A 2021-ben meghatározott területi felosztás szerint osztották ki a díjakat. Hat régióba sorolták be a világot: Afrika, Ázsia, Európa, Észak- és Közép-Amerika, Dél-Amerika, valamint Délkelet-Ázsia és Óceánia. A pályázatokat keletkezésük régiója szerint bírálják el, nem pedig a készítő nemzetisége szerint.

fotó: Tatsiana Chypsanava

Vegyes érzésekkel jöttem el a kiállításról. Egyrészről butának és alulértesültnek éreztem magam. A képek különböző események társadalmi következményeit mutatják be, legyen az egy politikai döntés vagy pusztító árvíz.

Rengeteg olyan munkával találtam szemben magam, amelyek olyan konfliktusokat, katasztrófákat dokumentálnak, amikről még csak nem is hallottam, mivel a magyar média nem fordít rá elég nagy figyelmet, esetleg be sem számol róla.

Persze a verseny egyik fő küldetése, hogy informálja az embereket, mi folyik körülöttük a nagyvilágban.

Másrészről nagyon megérintettek a kiállítás képei. Néha nehéz belegondolni, hányfélék vagyunk itt a Földön, mennyire más és más valóságban élünk minden nap. Ezt legjobban a hosszútávú projektek és a képriport kategóriák mutatják be. Az én kedvenc sorozatom Aliona Kardash orosz származású fotós munkája: „Otthon füstszag van”. A sorozat egyik fő kérdése, hogy hogyan tartjuk meg kapcsolatainkat családtagjainkkal, akár határokon keresztül, miközben a politikai nézetek ellentéteket állítanak közénk.

fotó: Aliona Kardash

Aki teheti, mindenképpen nézze meg a kiállítást! Ha nem is élőben, online ingyen elérhető a kiállított képek nagyrésze a World Press Photo oldalán.

2026-ban ismét Budapesten a Superenduro világkupa!

2019-ben Magyarország is csatlakozott azon országok közé, amik tartanak FIM (Fédération Internationale de Motocyclisme, Nemzetközi Motorsport Szövetség) Superenduro Világkupát! Lehet, hogy ez (még) nem mond semmit, de ebben a cikkben megtudhatod, mi az a Superenduro, hogy kik a magyar élsportoló superenduro-versenyzők és hogy miért érdemes üresen tartani a naptárad január 31-én.

Mi a Superenduro?

A superenduro a motokrossz- (épített pályás, ugratós), enduro- (erdei pályás) és trial versenyzés (akadálypályás, trükkökön alapuló motorsport) keveréke, egy pályán.

Enduro-, trail- és motocross motorok

A versenyzők nem csak saját határaik, és az extrém akadályok, hanem az idő ellen is harcolnak. A pályákon ugratók, hullámsorok, éles kanyarok, ügyességi szekciók és magas építmények jelentik a megpróbáltatást. Folyamatos a feszültség, úgy nézőként, mint versenyzőként – függetlenül attól, hogy mennyire értesz a motorsporthoz. Változatos kategóriákban indulnak a versenyzők, mint a legnívósabb Prestige, a fiatalok számára a Junior, valamint az Európa Kupa, amin nem meglepő módon az európai országok legjobbját választják ki. Szerencsére hazánkban bővelkedünk a remek versenyzőkben, nézzük meg, hogy kik remekeltek tavaly! 

Budapesten a 2024/25-ös Superenduro Világkupa

2019 óta tartanak Superenduro versenyeket Budapesten. 2023-ig a Papp László Sportarénában tartották a futamot, 2024-ben újabb, nagyobb és „szuperebb” helyre költött a verseny. Összesen 13 ezer néző előtt bizonyíthattak a motorsportolók a budapesti MVM Dome-ban. A legjobbak legjobbjai között a brit címvédő, Billy Bolt került ki bajnokként. A dobogóra a szintén brit nemzetiségű Jonathan Walker és a portugál Diogo Vieira álhattak fel mellé.

A hazai pályán indulók közül Szőke Márk, Tádics Dániel Zsigovits Norbert és Liszka Roland érték el a legszebb eredményeket.

 

Liszka Roland

A 2004-ben született Liszka Roland családjában hagyomány a motorsport: édesapja, Liszka Richárd 2001-ben kezdett versenyezni. Az ifjabb Liszka először kézilabdásként próbálta ki magát, de hamar, még hétéves kora előtt, a 2011-es szezonban apja nyomdokaiba lépett. Első komplett szezonjában, 2012-ben megnyerte a Western kupát, és azóta nem lehet megállítani! Kihagyta a 2024-es Európa Kupát, hogy a keményebb versenyben vegyen részt, a 2024/25-ös Superenduro Világkupán. Junior kategóriában 3. helyezést ért el. Ebben a szezonban is a fiatalok között versenyez, és mi tűkön ülünk, hogy lássuk, mit hoz ki belőle!

Szőke Márk

Az ötéves kora óta motorháton ülő Szőke Márk a 2023-as Európa Kupán szerzett helyezésével került be a legnívósabb, Prestige kategóriába. Előző szezonját sérülések jellemezték: az idén 30 éves sportoló a németországi és romániai futamon is lesérült. Ennek ellenére pályára ált a hazai futamon, amiből dicsőséges 11. helyen került ki. Vajon viszontlátjuk a 2025/26-os szezonban?

Zsigovits Norbert

Magyarország legsikeresebb enduro-motorsportolója a 26 éves Zsigovits Norbert. A Magyar Motorsport Szövetsége már 2016-ban az „Év versenyzője” díjjal tüntette ki. 2021-ben az EnduroGP Open 4S-en az összetett második helyezést ért el, két győzelemmel. 2022-ben versenyzett utoljára junior kategóriában, akkor a világbajnokságon az 5. helyen végzett. A 2025-ös Superenduro Európai Kupán biztosított volt a helye a legjobb három között, a kérdés csupán az volt, kik állnak majd mellette a dobogón – végül a hazai pályán tartott versenyt megnyerte, az összesített eredményben pedig a harmadik helyet hozta el. Kíváncsian várjuk, hogy folytatja-e a hazai pályás nyerő szériáját a világbajnokságon!  

Ismét Budapesten

A szemfülesek már rájöhettek, hogy a 2026-ban visszatér Budapestre a Superenduro Világbajnokság! Január 31-én, újra az MVM Dome-ban mérettetik meg magukat a világelső motorsportolók. Ugyan még pontosan nem tudni, hogy a magyar és külföldi csapatokból kik állnak a rajtvonal elé, a tavalyi versenyzőkből már találgathatunk. Ritka lehetőség, hogy a világszintű versenyzők között szurkolhatunk saját indulóinknak, a saját otthonukban – mi nem hagynánk ki!

(fotók: Superenduro GP Hungary)

Megjelent a DUE Tallózó novemberi száma

Kattints a címlapra és lapozz bele te is!

Filmkritika: 1242 – A Nyugat kapujában

Az "1242 - A nyugat kapujában" hivatalos posztere.

Október elején megérkezett a mozikba a legújabb nagyköltségvetésű történelmi magyar film, az 1242 – A Nyugat kapujában. A részben angol és mongol stáb közreműködésével forgatott alkotás nem indult rossz alapokról, de végül gyatrán teljesített a jegypénztárakban, és a kritikusok is elverték rajta a port. Nézzük, miért lett ilyen rossz az 1242! Spoileres kritika.

Vegyük elsőként a pozitívumokat! A nemzetközi együttműködés egy jó ötlet volt, nyilván úgy lehet történelmileg hiteles a film, ha a mongolokat mongol színészek játsszák. A kosztümök sem voltak rosszak, a mongol vezetők páncéljai kimondottan szépek lettek. Számos alkalommal a színészi játék is értékelhető volt. Sokan emelik ki például az azóta elhunyt Ray Stevensont a szereplők közül.

A negatívumok listája sajnos ennél jóval hosszabb lesz. Kezdjük ott, hogy a jelek szerint a már emlegetett szép jelmezek fel is égették a költségvetés nagyját, mert minden egyes alkalommal, mikor szükség lenne a pazar látványra, vagy nevetséges ügyeskedést látni a vásznon, vagy teljes megúszásra játszanak az alkotók. Van egy alkalom, mikor egy embert kidobnak az ablakon, ezt mutatja is pár másodpercig a kamera. Ha valaki azt tartja hitelesnek, ha ebből annyit lát, hogy felvettek egy éppen leeső pokrócot, akkor az 1242 az ő filmje.

A látvány kapcsán viszont végülis lehetünk megértőek. Hiába a milliárdos költségvetés, a magyar filmek jó ideig nem lesznek pariban azzal, amit az amerikai filmekben látunk. Viszont az egyáltalán nincsen kőbe vésve, hogy magyar filmhez nem lehet normális forgatókönyvet írni, működő dialógusokkal. A párbeszédek rossz minősége pedig szintén csepp a tengerben.

Ott van például főszereplőnk, Özséb, egy katolikus pap, aki a cselekmény során bátran demonstrálja, hogy teljesen híján van a logikai érzéknek. A cselekmény érthető módon 1242-ben játszódik, Esztergom ostroma idején. Túl vagyunk már rég a muhi csatán, és Batu kán már feldúlta az ország jelentős részét. Ezt a film szemléltette is a nyitójelenetben, amiben Batu látható egy rakás hullán állva, körülötte pedig magányosan elszórva még pár tucat halott. Egyrészt itt már nyilvánvalóvá válik rögtön, hogy a tömegjelenetek maximum 20-30 embert jelentenek majd, másrészt, hogy a magyarság az elmesélt történet kezdőpontján óriási veszteségeket szenvedett.

fotó: 1242movie.com

Nos, mindezek után, mikor a mongol táborban egy magyar vitéz lelőné Batut, Özséb odaveti magát, saját testével védve a hadvezért. A kán utána parancsot ad a holdújév miatt szünetelő ostrom folytatására, majd megkérdi a magyar papot, hogy miért mentette meg. A válasz: nem a halál kánját látta benne. Nyilván egy idealistán ábrázolt egyházfi számára fontos a nyitottság a bűnös lelkek felé, de emberünk mégis hol volt akkor, mikor mongolok kiirtották a fél országot? A hadvezér itt közbe is kérdez, hogy nem bánta-e meg döntését. Mire érkezik egyből a reakció: nem. Gratulálok! Majd főhősünk elkezdi győzködni Batut, hogy menjen vele meglelni a nagy igazságot a Pilisbe. Csupa logikus gondolat. Leginkább Boldog Özsébet, a pálos rend alapítóját sajnálom, a film végén ugyanis kiderült, hogy a névegyezés nem a véletlen műve.

Batu kán egyébként szintén érdekes ábrázolást kap. Megtudjuk róla, hogy nagy filozófus, útkereső, festő, és mindezek mellett szabadidejében még egy szexisten is. A film legnagyobb csavara ugyanis, hogy a mongol hadvezér antagonista helyett egyfajta antihős lesz, aki egy ponton rájön a Pilisben éppen összefutva Béla királlyal, hogy Dzsingisz kán igazából nem is azt várta a mongoloktól, hogy növeljék tovább birodalmuk területét, hanem teremtsenek békét.

Ha az olvasó ezen a ponton úgy érezné, hogy össze-vissza beszélek, akkor az a rossz hírem, hogy ez a film cselekménye, nem én találtam ki.

Egyrészt a politikai áthallás nyilvánvaló, de még bajom sem lenne ezzel, ha nem egy történelmileg hiteltelen és ezzel párhuzamosan rosszul megírt filmben találkoznék vele. Akármi is volt a készítők szándéka, sikerült túltolni a biciklit annyira, hogy a végeredmény védhetetlen legyen. Ki igényelte, hogy csináljunk egy filmet, amiben behazudjuk, hogy Batu kán igazából rendes volt, sőt, tökéletesen beszélt magyarul?

Az 1242 emellett valamennyi műfaji klisét is kijátszik. Az összes középkori filmekben megjelenő tipikus halálnemet felvonultatják itt az alkotók, de legalább úgy, hogy egy-két esetben fetrengtem a nevetéstől, pedig nem szánták viccesnek a jelenetet. Stohl András karaktere egy ponton például odamegy egy éppen fuldokló, felakasztott katonához és kibelezi, mert úgy véli, ő még sok gondot okozhat.

fotó: 1242movie.com

A nevetségfaktor abszolút csúcspontja mégis a mongol sámán halála volt. A parodisztikus jelenet mellett ott aztán tényleg értelme sem volt az egésznek. A sámánt mongol hadurak öletik meg, akik Batu ellen fordulnak. Tény, hogy a sámán és a kán viszonylag sokszor egyeztettek, de túlzás lenne azt mondani, hogy ez egy bizalmas viszony volt. A sámán vallási vezető, logikus, hogy a hadjárat főparancsnoka gyakran beszél vele. Emellett emberünk a film felében olyan jóslatokba bocsátkozik csupán, hogy szerinte jó évük lesz, illetve nem tudja, hol lehet a magyar király, mert a szellemek nem mondanak semmit. Totál racionális, hogy a hadurak meg akarnak szabadulni egy ekkora politikai veszélyt jelentő embertől, akinek amúgy a vallás miatt alapból nagy tekintélye lehet a katonák körében.

Hosszan lehetne folytatni még a film gyengeségeinek boncolgatását, de egyszerűbb belátni, hogy ezt bizony elszúrtuk. Az elmúlt években számos magyar film született az NFI támogatásával vagy anélkül. Ezek színvonala rendkívül változó volt, de akadtak közöttük jók is, függetlenül a finanszírozótól. Ott volt például a Reménytelenül vagy a Műanyag égbolt. Ez a film viszont nem hiteles történelmileg, de legalább a fikciós szálak hazafiatlanok és logikátlanok. Őszintén sajnálom, hogy egy nemzetközi együttműködésből ennyit sikerült kihozni. Ray Stevenson jobb utolsó filmet érdemelt.

Viszont legyünk pozitívak! A mongolok legalább örülhetnek, hogy ilyen remek a viszonyunk Batu kánhoz, azok után is, hogy feldúlta a fél országot.

Tükröt mutat a művészet – novemberi zeneajánló

Megcsalás, új élet, elveszett remény, és mindenek felett elfogadás és harc tükröződik az elmúlt hónap új dalaiban. Szeptember végétől sok újdonság jelent meg a hazai és világszintű zenei piacon mint, a Mehringer hazafias dallamai, Taylor Swift rekorddöntő felvétele, Babalábérzés, és a 5 Seconds of Summer rendszerkritikája. A változatos stílusok és mély üzenetek közül mindenki megtalálhatja azt, ami megszólítja és elgondolkodtatja őt. 

Mehringer, sosehol – SZEPTEMBER VÉGÉN – STRESSZ

“Piros, fehér, zöld az ingem
Forog a világ, elfolyik minden
Nekem tényleg senkim sincsen”

A dalban Mehringer Marci erős párhuzamokat és kontrasztokat mutat be Petőfi Sándor versei és a ma megélt világunk között. Megmutatja, hogy mennyire ijesztő a hazánkban is jelenlévő polarizáció. Először a „Szeptember végén” versen keresztül mutatja be a sokak által megélt reménytelenséget, majd a „Nemzeti dal” -t felhasználva figyelmeztet, hogy ne adjuk fel a harcot és ne engedjük, hogy bárki megossza a népünket: „Mi oldalaktól függetlenül, egy oldalon vagyunk”.


Tate McRae – TIT FOR TAT

“Last night, she answered my call, it sealed the deal
Right now, I’m partying without you”

 Szeptember 26-án megjelent Tate McRae legújabb dala, amiben egy fájdalmas szerelmi csalódásról számol be. Sokan úgy vélik, hogy a „TIT FOR TAT” egy reakció The Kid LAROI „A COLD PLAY” című számára, mivel sok válasz és párhuzam fellelhető a két dal között. Az énekesnő végigveszi, hogy a volt párja, hogyan játszotta el a bizalmát. Elmondja, hogy eleinte mindenben a párja oldalán volt, aki a szöveg szerint megcsalta az énekesnőt, és a szakítás után próbálja megváltoztatni a történetet. Tate McRae viszont nem hagyja, hogy ez a tapasztalat határozza meg, tovább lép, még erősebb nőként.

 Krúbi – Barna Szofi

“De neked egy holdsugár leszek, ami egyre fogy, de még épp ragyog
Csak tanuljak meg szeretni valakit, aki félig én vagyok, én…”

 Mini Krúbi? Babalábérzés? – ezekhez hasonló megjegyzések lepték el Krúbi kommentszekcióját október 17-én, amikor megjelent új dala, a “Barna Szofi”. A rapper az idei Sziget Fesztiválon egy szövegváltoztatással jelentette be, hogy apuka lett, és most egy dalt is írt az apaságról. A szám egyik része egy lassú ballada, amelyben Krúbi megnyílik a félelmeiről és démonjairól. Beszél a saját magával való problémáiról és a szerettei elvesztésétől való félelemről, hiszen a halál számára „Egy régi haver, ki már csak fáraszt”. Ezzel ellentétben, a refrén egy tőle már megszokott, ironikus, túlzó hasonlat az apai szeretet és különböző, káros hatású és addiktív szerek fogyasztása között.

 Louis Tomlinson – Lemonade

“Is it only human
To escape into delusion?”

Szeptember 30-án megjelent az első dal Louis Tomlinson harmadik stúdióalbumáról, a „How Did I Get Here?” -ről. A Lemonade egy boldog, könnyed, nyárias átmenet a pop, az indie rock és a pszichedelikus pop között, miközben egy kapcsolat változó dinamikájáról és az erős érzésekről szól, mintha éppen elvesztené az irányítást.

 Azahriah – burka

“Fogadalmat tettem, meg is szegtem százszor
Mert senki se volt, aki rám szólt”

 Azahriah a szünete után három estét koncertezett az MVM Dome-ban, és a koncertek közben két új albuma is megjelent, a „Skatulya II.” és az „Aziverzum”. A „burka” a második albumon hallható. A szöveg mély és érzelmes, ahogy belső konfliktusokat emel ki. A dal hangzásában sok különböző zenei stílust ötvöz, a jazz-től a rock-ig, változatos hangszereléssel, így bár a dal majdnem hat és fél perces, nem válik unalmassá.

 Taylor Swift – Elizabeth Taylor

“And if your letters ever said, „Goodbye”
I’d cry my eyes violet, Elizabeth Taylor
Tell me for real, do you think it’s forever?”

 Október 3-án megjelent Taylor Swift új albuma, a „The Life of a Showgirl”, ami a megjelenése utáni héten temérdek rekordot megdöntött. Ez Taylor Swift tizenötödik albuma, ami a Billboard lista első helyére került, rögtön debütálása után. Az „Elizabeth Taylor” az ikonikus díva és színésznő és Taylor Swift élete között húz párhuzamot. Mindkettőjük szerelmi élete nehézségekkel járt: Elizabeth Taylor nyolcszor házasodott meg, hét különböző férfival, amiért sok kriticizmus érte, pont, mint az énekesnőt a szakításai miatt. Erre a szövegben is utal: „All my white diamonds and lovers are forever / In the papers, on the screen, and in their minds”.

 cserihanna – Majdnem mindig baj van

“A félelem, hogy túl sokat beszél a félelemről”

Legújabb dalában cserihanna egy ritkán megvitatott koncepciót hoz a reflektorfénybe, mégpedig azt, hogy az embereknek majdnem mindig baja van valamivel. A felvételen Hanna arról énekel, hogy a mindennapi problémák miatt nagyon nehéz elégedettnek lenni, hiszen hajlamosak vagyunk csak a negatívumokra fókuszálni, pedig néha meg se tudjuk mondani, pontosan mi a baj, csupán azt, hogy van. A dalban felsorolja a különböző problémákat, amivel szembesülni szokott, de a refrénben elmondja, „Azt se tudom, mi a baj / Nem tudom, mi a baj / De majdnem mindig / Mindig, mindig, mindig, / Mindig baj van”.

 5 Seconds of Summer – Boyband

“When I’m dead and gone, bury me in stardust”

A „Boyband” a második megjelent dal banda hatodik albumáról, az „EVERYONE’S A STAR” -ról. A szöveg a zeneiparban történő kizsákmányolásról és fiatal zenészek kihasználásáról szól. Október 16-án jelent meg, egy évvel a banda egyik jó barátja, Liam Payne halála után. A dal premierjét barátjuknak dedikálták egy élő adásban, a megjelenést megelőző napon. Közös képeket mutattak be róluk, és egy gyönyörű üzenettel köszöntek el tőle.

Félidőhöz érkezett a Kárpát-medencei Nagy Diák Agrárteszt 5 – te már kitöltötted?

Tudtad, hogy a termőföldeken és az állatfarmokon ma már a legmodernebb technológiával dolgoznak? És azt, hogy hogyan kerülnek a különböző termékek a boltok polcaira? Ha ezekre a kérdésekre kíváncsi vagy, akkor még nem késő beszállni a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem és a DUE közös játékába, a Kárpát-medencei Nagy Diák Agrárteszt 5-be! A verseny már a félidejéhez közelít, de még bőven van időd kitölteni a tesztet, és felfedezni a mezőgazdaság izgalmas, modern világát.

Az agrárium ma már nem csupán a földről és a traktorokról szól: drónok, precíziós gazdálkodási rendszerek és okos megoldások segítik a mindennapi munkát. A mezőgazdaság a jövő egyik leginnovatívabb és legfontosabb ágazata, ahol a technológia, a természet és az ember tudása találkozik. A teszt kitöltése során betekintést nyerhetsz ebbe a világba, megtudhatod, hogyan segíti a technológia a fenntarthatóságot és az élelmiszerbiztonságot, és talán még kedvet is kapsz egy agrárpályához.

A játék során izgalmas, tudományos kérdések várnak rád. Le lehet-e égni erős napsütésben egy fóliasátorban? Miért szürkül ki a csokoládé vagy mire használják a drónokat a növénytermesztésben? Kiderülhet az is, hol található Magyarország legnagyobb rózsafajta-gyűjteménye. Ezek a kérdések nemcsak szórakoztatóak, hanem segítenek megérteni, mennyi érdekesség és tudás rejlik a mezőgazdaságban.

Az első forduló szeptember 1. és december 7. között érhető el a nagydiaktesztek.hu oldalakon, de a legkényelmesebben a Nagy Diák Tesztek applikációban tölthető ki. A tesztet bárki kipróbálhatja, a versenyben azonban a 14 és 20 év közötti fiatalok vehetnek részt, akik között idén is számítunk a külhoni magyar diákokra és iskolákra is.

A tét sem kicsi: az első fordulóban a legtöbb kitöltést adó iskola 150.000 forint támogatást nyer, míg a legjobb külhoni játékos egy Samsung Galaxy A36 okostelefonnal gazdagodhat. Innen a legjobb ezer versenyző jut tovább az online középdöntőbe, amelyet december 12-én rendezünk meg, majd a legjobb tíz játékos december 17-én mérheti össze tudását a döntőben.

A végső győzteseket jövő év elején, az Educatio Kiállításon díjazzuk a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem standjánál, ahol a fődíjak is gazdára találnak: egy Samsung Galaxy S24 5G telefon, egy MTB kerékpár és egy kétszemélyes külföldi utazás vár a legjobbakra.

Most, a verseny félidejében itt a tökéletes pillanat, hogy te is kiöltsd a Kárpát-medencei Nagy Diák Agrártesztet, ismerd meg a jövő agráriumát, és mutasd meg, mennyit tudsz a természet, a technológia és a tudomány világáról. Lehet, hogy épp te leszel az, aki nemcsak tudásban, hanem nyereményben is tarol!

A Kárpát-medencei Nagy Diák Agrárteszt a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem támogatásával jön létre. Sok sikert és jó játékot!

Lehet-e egyformán bánni a testvérekkel?

Biztosan sok emberben megfogalmazódott már ez a kérdés, főleg szülőkben és testvérpárokban. A testvérekkel való egyforma, avagy különféle bánásmód kérdése igen sokrétű. Függ az adott helyzettől, a család és vagy a testvérek viszonyától, attól, hogy mekkora a külső, belső különbség köztük, a szülők és gyerekeik személyiségétől, temperamentumától, és még sok mindentől.

Mivel ez egy érdekes, nagyon összetett téma, amiről rengeteget lehet beszélni, vitatkozni, a kollégium újságíró szakköre szervezett egy vitaestet, melyen a résztvevők kifejthették saját véleményüket a témával kapcsolatban.

A vitaest elején kiderült már, hogy van, amikor az igazi probléma nem a testvérek egymáshoz viszonyított neveléséből adódik, hanem a szülők és a gyerekek, avagy a testvérek viszonyából, ki az, akit jobban tisztelnek, ki az, akivel adott esetben nem foglalkoznak annyit, mint kéne stb…

Na, de nézzük, milyen előnyei, hátrányai, okai, illetve következményei lehetnek a nem egyenlő, illetve az egyenlő bánásmódnak a testvérek között.

A legtöbben azt mondják, hogy a testvérekkel nem lehet egyenlően bánni, sőt, szükséges az eltérő bánásmód. Vajon miért?

Miután megszületik a második gyermek, az ő sajátos igényei csakúgy meg fognak mutatkozni, mint az elsőnek. Mivel ezek általában eléggé különbőznek, ha akarnánk se tudnánk velük egyformán bánni. Mindegyik gyereknek mást jelent a szeretet kifejezése, amihez a szülők jó esetben alkalmazkodnak. Például lehet, hogy az egyik gyereknek több ölelésre van szüksége, így ő többször fog odabújni szüleihez. Azonban itt előjöhet a testvérféltékenység jelensége. A testvérek számontartják, hogy szüleik kivel mennyit foglalkoznak, és hogy melyikük mennyi figyelmet és szeretetet kap tőlük. Ha az egyik (az előbbi példában vett) testvért többet ölelgetjük, a másik úgy érezheti, hogy ez az arány igazságtalan vele szemben. Ezért mindegyik gyermekkel szükséges olyan időt tölteni, amikor csak vele foglalkozunk, hogy érezzék, mindannyian nagyon fontosak szüleik számára. Azonban a testvérféltékenységről fontos tudni, hogy ez egy természetes állapot, és szinte minden családban előfordul.

Gyakran előfordul, hogy a testvérek az egyenlőséget követelik, ha az egyik kap egy cukorkát, akkor a másiknak is kell egy, ha a másik elmehet egyedül otthonról, akkor az egyik igazságtalannak érzi, hogy ha ő még fiatalabb, miért nem teheti meg szintén. Erre a helyzetre talán nincs is olyan megoldás, melynek hatására minden ebből adódó nézeteltérés eltűnik, de előbb-utóbb a szülők kitapasztalják, hogy tegyenek igazságot egyedi helyzetekben.

Az egyénre szabott nevelés fontos lehet! Ugyanis nincs két egyforma gyerek egy családban. Ez a gyerekek (ha nem ikrek) korára is vonatkozhat: az első gyerek mindig több figyelmet kap az első pár évben, mint a kisebb testvérei, mivel ő az, akivel a szülők először megtapasztalják, hogy milyen, amikor az embernek gyereke van. Azonban ez nem feltétlen jelenti azt, hogy az elsőszülöttek mindig jobb helyzetben vannak. Gondoljunk csak bele, például, ha a nagyobb testvér vigyáz a kisebbre. Ebben az esetben elég változatos a szülők véleménye arról, hogy mi az elvárásuk a „vigyázz a tesódra, amíg nem vagyunk otthon” kifejezés mögött. Sokan egyetértenek abban, hogy a nevelés nem a nagyobbik testvér dolga, így ez nem elvárható tőle a vigyázás alatt. Persze van, hogy ez másképp alakul. Ugyancsak kérdéses ilyenkor, hogy ha a kisebb testvér nem fogadott szót, vagy valami oknál fogva a nagyobb nem tudott rá eléggé figyelni, akkor milyen mértékben vonják őt felelősségre a szülei? Illetve a kisebb testvért éri-e, és ha igen, mennyi szidás? Sok családban, ahol a nagyobb tesók vigyáznak a kisebbekre, lehet, hogy a kicsi soha nem fogja megtapasztalni azt, hogy milyen, amikor gyerekként a testvéredért felelsz, mint a nagytesók.

Vajon melyik félnek nehezebb? A család idősebb, vagy fiatalabb korosztályának? Ez is egy olyan kérdés, amelyet lehetetlen megválaszolni. Nagyon helyzetfüggő, hogy melyik családban mi a szokás.

Sokszor előfordulhat a testvérek közt valamilyen versengés: ki kap több szeretetet, figyelmet, kinek van több matricája stb. Ez a rivalizálás teljesen normális, sőt, a testvérek közti teljes békét talán képtelenség lenne fenntartani.

Azonban sokat segíthet a dolgon, ha a szülő megtanul más fejével gondolkozni, elismeri gyerekeit, mások előtt is dicséri őket, ezzel több önbizaémat adva nekik.

Nos, annyi biztos, hogy általában sokszor megesik a testvérek közti nézeteltérés a nem egyenlő bánásmód miatt. Ami valahol talán jogos, de szülőként irtó nehéz a lehető legjobb bánásmódot adni a gyerekeknek. És hogy lehet-e egyformán szeretni több különböző gyereket?

A válaszom igen.

(Paár Viktória, Kalitka, Nemes Nagy Ágnes Kollégium, Székesfehérvár)

9,071RajongóTetszik
1,090KövetőKövetés