„Tájékoztatás, útbaigazítás és információnyújtás” – a Tourinform irodák kapcsán sokunknak ezek a szavak jutnak eszünkbe legelőször. Országszerte közel 100 ilyen iroda működik, amelyeknek alapvető feladatai közé valóban a turisták segítése, tájékoztatása tartozik. Az irodák ezen felül viszont számos programot és lehetőséget biztosítanak, melyekről lehet, hogy sokan nem hallottak még.
A Tourinform irodák folyamatosan tartják a kapcsolatot a helyi szolgáltatókkal, együtt gondolkodnak, és kölcsönösen segítik egymást. Arról, hogy pontosan hogyan néz ki egy ilyen iroda működése a mindennapokban Ligeti Martinát, a Visit Esztergom ügyvezetőjét és Szilva Ramónát, a Tourinform Esztergom irodavezetőjét kérdeztük.
A Tourinform története
A Tourinform irodák több mint 40 éves múltra tekintenek vissza hazánkban. Az 1980-as évek első felében a Tourinform még egy telefonos szolgáltatást jelentett, napjainkra viszont irodahálózattá nőtte ki magát.
Hogyan néz ki ma a Tourinform irodák működése?
Szilva Ramóna: Ma az általános információnyújtáson túl a Tourinform irodák többek közt kiadványokat terjesztenek, belépőjegyeket értékesítenek. Az irodák fenntartói általában önkormányzatok, turisztikai desztináció menedzsmentszervezetek vagy turisztikai egyesületek, akiknek munkáját a Magyar Turisztikai Ügynökség koordinálja.
Hogyan épül fel az irodahálózat?
Ligeti Martina: A Tourinform irodák franchise rendszerben működnek, nagyon komoly feltételeknek kell megfelelniük. Emellett persze minden város egy kicsit hozzáadja a magáét az egészhez – szabályozott kereteken belül –, a Magyar Turisztikai Ügynökség által biztosított kiadványokon túl például vannak saját szerkesztésű kiadványaink is. A város turisztikai szolgáltatóival folyamatosan egyeztetünk az újabb programokról, de az ajándéktárgyak beszerzését is magunk intézzük. Legutóbb a Dorko-val készítettünk egy közös, „Egom – látni kell.” elnevezésű kollekciót.
Aki nem ismeri részletesen a Tourinform irodák hátterét, annak esetleg furcsa lehet, hogy az irodákban más városok kiadványai is megtalálhatók. Ennek az úgynevezett keresztmarketingnek köszönhetően jól megvan az összeköttetés az irodák között, a turistáknak pedig megvan a lehetőségük, hogy lássák, milyen programlehetőségek vannak az ország másik felében – persze minden iroda elsősorban a saját térségét ajánlja.
Mikor nyílt az esztergomi iroda?
Ligeti Martina: 2022 nyarán a Várhegyen, a Bazilika mellett egy konténer irodát telepítettünk – ez csak szezonálisan tart nyitva. A központi iroda a Széchenyi téren található; 2023. június 15-én nyitottuk meg a közönség számára. Fenntartónk Esztergom Város Önkormányzata.
Milyen programok, látnivalók érhetők el a Tourinform Esztergomon keresztül?
Ligeti Martina: Az elérhető programok száma folyamatosan bővül, és változik. Nyilván mindez nagyban függ a szezontól is.
Szilva Ramóna: Például nyáron a Vármúzeum mellett szabadtéri várszínház üzemel, az előadásokra tőlünk is lehet jegyeket vásárolni.
Ligeti Martina: Emellett persze vannak „állandó látnivalók” is, például múzeumok. Ha egy turista megkérdezi, hogy mikor tart nyitva a Bazilika, akkor nem csak információval tudunk neki szolgálni, azonnali jegyvásárlásra is van lehetősége.
Egyébként az irodánál az elmúlt néhány hónapban a legkeresettebb programok az esztergomi női kézilabdacsapat meccsei voltak, hiszen a csapat felkerült az NB1-be. Hazai – Esztergomban zajló – meccseikre mi értékesítjük a jegyeket. Az idei év első felében megszületett az esztergomijegyek.hu weboldal, mely egyre nagyobb népszerűségnek örvend. Itt több olyan programra is lehet jegyet vásárolni, amire az irodában is van lehetőség – bár vannak kizárólag online értékesített belépőjegyeink is.
A helyi szolgáltatók hogyan kerülhetnek be a Tourinform iroda rendszerébe?
Ligeti Martina: A „frontos” kollégák – akik az irodában segítik a turistákat-látogatókat – munkaköre nem merül ki csupán ennyiben. Folyamatos egyeztetések zajlanak azért, hogy új partnereket, új programlehetőségeket tudjunk kínálni; azaz minden dolgozónak szokott lenni plusz projektje. Nagyobb városokban ez a feladat talán nehezebb, viszont Esztergomban jó személyes kapcsolatot tudunk ápolni a szolgáltatókkal. Ilyenkor megbeszéljük, kinél milyen újítás történt.
Hogyan néz ki a munka mennyisége évszakos eloszlásban?
Szilva Ramóna: A szezon májusban kezdődik, és szeptember végéig tart. Egyébként egyre inkább dolgozunk azon, hogy ez az időszak tovább tartson. A főszezon – ami tényleg a legpörgősebb, mivel ott van a legtöbb rendezvényünk – az a július-augusztus. A szezonon kívüli időszak pedig a többi hónap, de itt is igyekszünk bővíteni a programkínálatot.
Ligeti Martina: Az irodánál mindig van feladat. November-decemberben például abszolút a karácsony, illetve a helyi adventi vásár van a középpontban. Az új év kezdetével, január-februárban valóban ritkábban látunk turistákat, a munka ekkor a következő szezonra való felkészülésből áll. A május-júniusi időszak pedig az osztálykirándulásoké, ilyenkor iskolás csoportoknak „teljes csomagokat” állítunk össze.
Melyek azok a programok, melyek a decemberi-januári időszakban sokak számára érdekesek lehetnek Esztergomban?
Ligeti Martina: Decemberben a Széchenyi téren – ahol a központi iroda is található – kerül megrendezésre a város adventi vására. A téren egy óriási jégpálya is helyet kapott. Év végén a helyi Suzuki Arénában lesz kézilabda meccs, január elején pedig az Esztergomi Szimfonikus Zenekar ad újévi koncertet. A visitesztergom.hu weboldalán részletes programleírások találhatók a város rendezvényeiről.
Török Barnabás