A digitális korszakban egyre több mindent intézünk a neten: chatelünk, rendelünk, streamingelünk – és persze a pénzügyeinket is online kezeljük. Bár a mobilbankolás és az azonnali utalások világa kényelmes, sajnos vonzó terep azoknak is, akik úgy akarnak pénzt szerezni, hogy közben becsapnak másokat. Akár téged. Ez a cikk segít, hogy ne legyél áldozat! Mutatjuk, hogy Magyarországon milyen banki csalások leselkednek rád, hogyan ismerheted fel ezeket, és hogyan tudod megvédeni magad.
Mi az a banki csalás, és miért veszélyes?
A banki csalás lényege, hogy valaki úgy próbál meg hozzájutni a pénzedhez, hogy becsap, megtéveszt, vagy hamisít. Többnyire az adataidat szerzi meg, amivel aztán belép a netbankodba. De ilyen például, amikor kapsz egy SMS-t vagy e-mailt azzal a szöveggel, hogy „Azonnal kattints ide és add meg a banki adataidat, különben zárolják a számládat!” – valójában azonban egy csaló ír neked, nem a bankod.
A leggyakrabban előforduló módszerek:
- Hamis banki e-mailek, sms-ek (phishing vagy smishing)
- Telefonos átverések (vishing)
- Ál-bankos weboldalak (tüköroldalak)
- Gyanús linkek, programok küldése piactereken
- Túl kedvező, szinte hihetetlen vásárlási ajánlatok
A cél mindig ugyanaz: meg akarják szerezni a hozzáférést valamelyik fiókodhoz. Aztán a te nevedben utalnak. Vagy téged vesznek rá hazugságokkal arra, hogy utalj nekik. Vagy átvernek, a bankkártyádat regisztrálják a saját mobiljukra, és a te pénzedből vásárolnak. Rengeteg furmányos és veszélyes módszerük van, és te is könnyen lehetsz áldozat!
Hogyan ismerd fel a csalásokat? A csalók egyre ügyesebbek, de ha tudod, mire figyelj, kiszúrhatod őket!
- A gyanús, sürgető üzenet mindig gyanús, ennek sose dőlj be! Például: „48 órán belül lépj be a linkre, különben zárolják a számlád!” vagy „Nem várt utalás érkezett, igazold gyorsan!”
- Hibás magyarsággal írt üzenet, helyesírási hibák: Sok csalási kísérletben elütésekkel, rossz magyarsággal írnak – ez intő jel.
- Ismeretlen vagy furcsa címek: Ha az e-mail, sms vagy link egy fura domainre (pl. .co, .cm, .hu.com) mutat, vagy csak hasonlít a bank eredeti címére, de nem ugyanaz, akkor szinte biztos, hogy csalási kísérlet áldozata vagy, sose kattints rá!
- Weboldal címsora: Csak akkor jelentkezz be a netbankodba, ha a böngészőben https:// és zöld lakat látszik a címsorban (SSL-tanúsítvány), és karakterről karakterre egyezik a domainnév!
- Telefonos hívások: A bank soha nem fogja kérni telefonon a felhasználónevet, jelszót, sms-ben kapott kódot vagy bankkártya adatokat. Ha ilyennel találkozol, bontsd a vonalat és azonnal hívd a bankodat, változtasd meg a netbankos, mobilbankos jelszavad!
Mi az a kétfaktoros hitelesítés, és miért fontos?
A magyar bankok is kétfaktoros (vagy angolul two-factor authentication, 2FA) hitelesítést alkalmaznak azért, hogy biztonságosak legyenek a tranzakciók. Ez azt jelenti, hogy nemcsak a jelszavadat kell megadni, hanem kell még valami, például egy sms-ben kapott kód, egy banki alkalmazásban jóváhagyás vagy akár egy ujjlenyomat. Ez extra védelmet ad, mert ha valaki tudná is a jelszavad, a második faktort – ami csak neked van – már nagyon nehéz megszerezni. Ezért soha, de soha ne add ki másnak a kétfaktoros kódot! Ha valaki telefonon vagy chatben kéri, hogy diktáld be a bankodtól sms-ben kapott kódot, az 100 százalék, hogy csaló!
Magyarországi extra banki védelmi megoldások
QR-kódos fizetés (azonnali fizetési rendszer): A QR-kódos fizetésnél már nem kell számokat vagy neveket bepötyögni – gyorsabb és kevésbé adja ki véletlenül az ember az adatait.
Értesítők, push-üzenetek: Beállítható, hogy minden tranzakcióról azonnal kapsz üzenetet – ez segít gyorsan észlelni, ha valaki visszaél az adataiddal.
Biometrikus azonosítás: Egyre több banki app engedi ujjlenyomat vagy arcfelismerés használatát – ezt nem lehet elfelejteni, és más sem „lopja el” egyszerűen.
Netbank „jelenlét” figyelő: Ha gyanús vagy ismeretlen helyről lépsz be a netbankodba, vagy nem szokványos böngészőt használsz, néhány magyar bank extra hitelesítést kér, vagy automatikusan blokkolja a belépést.
Mire figyelj még?
Sose kattints egy bank linkjére! Mindig inkább nyisd meg a bankod hivatalos oldalát. Ne add ki soha telefonon vagy online a banki adataidat! A banknak mindig csak akkor mondj bármit, ha te hívtad őket egy hivatalos számukon.
Vigyázz a közösségi médián megosztott információkkal! Ne mutass fényképet a bankkártyádról, ne oszd meg e-mailben vagy chatben a személyes és pénzügyi adataidat.
Legyen erős jelszavad! Használj legalább 12 karaktert, kis- és nagybetűt, számot, speciális karaktert – ne legyen benne születési év, név vagy egyszerű sorozat. Ne használd ugyanazt a jelszót több helyen! Ha feltörik az egyik fiókod, a támadó minden felülethez hozzáfér. Ha sok jelszavad van, ne emlékezetből kezeld őket – válassz egy jó jelszókezelőt.
Ha elveszted a telefonod vagy a bankkártyád, azonnal jelezd a bankodnak, és tiltsd le az eszközt/kártyát! Minden magyar banknál működik már nap 24 órájában elérhető letiltási szolgáltatás.