Hogyan kerülhetjük el a közlekedési baleseteket? Kik közlekednek a legveszélyesebben? Mire kell figyelnünk? Mi a helyzet a rolleresekkel és a biciklisekkel az autók között? Ezeken a kérdéseken gondolkozva volt lehetőségünk beszélgetni dr. Major Róbert rendőr ezredessel, egyetemi docenssel, aki szakértelmével elkalauzolt minket a forgalmas utakon – azaz a témában.
Mi minden tartozik bele a veszélyes közlekedés fogalmába?
Szerintem mind megtanultuk már óvodás korunkban, hogy a közlekedés veszélyes üzem, és körültekintőnek kell lennünk, amikor részt veszünk benne – a gépjármű maga egy veszélyes üzem. Egy fokozott veszéllyel járó tevékenység, amelyet folytatva fokozott felelősséggel is tartozunk az általa okozott károkért. Tehát a „veszélyt” általános értelemben lehet használni, és minden egyes közlekedési mozzanattal kapcsolatban felmerülhet.
Milyen arányban vannak a fiatalok a veszélyesen közlekedők között?
Vannak baleseti statisztikák, amik alapján csak következtetni lehet arra, hogy nem ők vannak többségben, de ezek nem hivatalos adatok. Mindannyian nyitott szemmel járunk, és látjuk, hogy az új közlekedési eszközök – például az elektromos rollerek és társai – megjelenése óta mintha megnőtt volna a veszélyesen közlekedő fiatalok száma. Ezeket az új, úgynevezett mikromobilitási eszközöket használva a fiatalok valóban nagyon gyakran veszélyes magatartást tanúsítanak.
Mi fékezhetné meg hatékonyan a veszélyes közlekedést?
Egyszerű megoldás, és ez mindenkire vonatkozik: bármilyen minőségben vesz is részt a közlekedésben, be kell tartani a rá vonatkozó szabályokat. Így a legtöbb baleset elkerülhető, természetesen mindig történhet egy előre nem látható műszaki hiba vagy természeti probléma. A balesetek 99%-át azonban az ember jól meghatározható, egyértelműen beazonosítható szabályszegése okozza. Ezért a kulcs a szabálykövetés. Vannak olyan személyek, akiket ez a gondolat nem hat meg, ilyenkor alkalmazzák a klasszikus rendészeti eszközt, kiszűrik a közlekedésből a durva szabályszegőket, és következik a büntetés. Ezért foglalkozik a rendőrség annyit a sebességméréssel, mert a balesetek egyharmadát sebességtúllépés okozza.

Hogyan lenne érdemes szabályozni a kerékpáros és rolleres közlekedést, hogy ők is nagyobb biztonságban legyenek?
Nem várhatják el csak azt, hogy mindenki rájuk vigyázzon. Nagyon egyszerű példa van erre: ha bemész az oroszlán barlangjába, ott sem várhatod el, hogy ő vigyázzon rád azért, mert te vagy a gyengébb. Néha azt érzem, hogy a kerékpárosok, rolleresek, gyalogosok azt gondolják, hogy mivel ők a gyengébbek, mindenkinek feladata, hogy rájuk vigyázzon. Persze vigyázzanak, és természetesen vigyáznak is, de saját magukra is oda kell figyelniük. Legyenek tudatában annak, hogy ők a védtelenebbek, a sérülékenyebbek. Ne ugorjanak az autó elé, ne zárják ki a forgalom hangjait, ne menjenek nagy sebességgel, amiből aztán nem tudnak megállni. Ezek kisebb járművek, olykor sokkal biztonságosabb mindenki számára, ha a járdán közlekednek vele, és nem az úttesten. Az új közlekedési eszközök szabályozása napirenden van. Az egyik legfontosabb kérdés, amit a szabályozástól várunk, hogy meghatározzák, hol is lehet ezekkel az eszközökkel közlekedni.
A zéró tolerancia az alkoholfogyasztásban hozott áttörést Magyarországon?
Magyarországon mióta világ a világ, zéró tolerancia szabály van érvényben. Tehát nem vezetünk ittas állapotban. Ami az utóbbi időbe szerencsére változott, az az, hogy lecsökkent az ittasan okozott balesetek száma. A személyi sérüléses balesetek esetében 7-8 százalék az ittasan okozott balesetek aránya, korábban ez elérte a 10-15%-ot is. Ez jelentős javulásnak tekinthető, ami részben a lebukástól való félelem miatt szorult vissza, és ezért nem mernek már ittasan vezetni az emberek. Sokszor felmerül bennünk a gondolat, hogy töröljük el a zéró toleranciát, sőt Európában vannak olyan országok, ahol egy sör után még engedélyezett a vezetés. Én nem látom ezt indokoltnak, hiszen továbbra is azon dolgozunk, hogy az ittas vezetésből származó baleseteket visszaszorítsuk.
Mire figyeljenek a diákok a közlekedésben, hogy mindenki hazaérjen épségben?
Egymásra. A közlekedés egy óriási társasjáték, amiben minden szereplőre vonatkoznak bizonyos szabályok. Mindenkire különbözőek, egy gyalogosra és egy kerékpárosra is, és ha jól szeretnénk érezni magunkat a társasjátékban, jól szeretnénk szórakozni, akkor tudjuk, hogy mindenkinek be kell tartani a szabályokat. Úgyhogy a legfontosabb, hogy mindenki megértse, ha nem tartja be őket, akkor a saját és mások életével játszik.
(Fogarasi Kleopátra)