A Nagy Testvér tényleg figyel?

Ismerős lehet a helyzet, amikor valakivel beszélgetsz egy témáról: valaminek a megvásárlásáról, utazásról, kiskutyákról, és nem sokkal később – láss csodát – az interneten csak olyan hirdetések és tartalmak jönnek vele szembe, amelyek a beszélgetés témájáról szólnak. Ez a jelenség elsőre ijesztő lehet, azonban mielőtt ideidéznénk a George Orwell 1984 című regényéből ismert Nagy Testvért, és összeesküvés-elméleteket kezdenénk gyártani, nézzük reálisabban a dolgokat és vizsgáljuk meg az internet működését!

Az internet elsőre olyan, mint egy jóbarát: ha nem tudunk valamit, kérdezhetünk tőle, kiszolgálja az ízlésünket, kielégíti kíváncsiságunkat, kiszakít a valóságból, így órákat is eltöltünk a kedvenc tartalmainkkal. Kikapcsolódhatunk a nagy rohanásból vagy éppen belevisz minket abba, mivel olyan gyorsan dobja elénk az újabb és újabb tartalmakat.

Az internet működését persze nagyon leegyszerűsítve úgy is fel lehet fogni, hogy megfigyel minket, hiszen a szolgáltatóknak az az érdeke, hogy minél több időt töltsünk el ott, ezért kiszolgálhasson minket. Nézi és megjegyzi mikor mit csinálunk, mivel mennyi időt töltünk. Megjegyzi az érdeklődési köreinket, és ennek megfelelően formálja számunkra a hirdetéseket, a közösségi média felületeken megjelenő egyéb tartalmakat is. Ez számunkra kényelmes lehet, hiszen nem hallunk olyan dolgokról, amik kellemetlenül érintenének minket, ellenben sok olyannal találkozhatunk, amiket érdekesnek tartunk.

Itt már felsejlik, mi lehet ennek a hátránya: bármennyire is jó, hogy olyan tartalmakat látunk, amelyek a mi érdeklődési köreinket érintik, és a saját nézőpontunkat, véleményünket látjuk a képernyőn, azonban emiatt kis buborékban kezdünk el élni. Szűkülhet a világlátásunk, talán még az érdeklődésünket is elvesztjük az új dolgok iránt. Arról nem is beszélve, hogy akár órákat el tudunk tölteni az interneten, így a környezetünkre, barátainkra, szeretteinkre nem szánunk elég időt.

Mivel a rendszer felismeri, hogy az adott tartalom, hirdetés tetszik nekünk, ezért a továbbiakban is ilyeneket fog számunkra kínálni, ezzel is figyelmünket és érdeklődésünket lekötve. Emiatt nem is tudunk könnyen elszakadni tőle, és egyre többet pörgetjük a közösségi felületeket. De mielőtt azt hinnénk, hogy ez csupán egy felületen lenne, emlékezzünk arra, hogy minden mindennel összefügg, mint ahogy az interneten is a különböző fiókjaink (Meta, Google stb.). Ezért tapasztalhatjuk azt, hogy ha valahol rákeresünk egy termékre, az visszaköszön két TikTok videó között, ahol a felhasználó lelkesen használja az általunk kinézett terméket.

Mi lenne a tanulság? Noha ezt a rendszert aligha lehet megváltoztatni, azonban tudatosan állhatunk az internet használatához. Véssük eszünkbe, hogy nem csak egy igazság van, így tudatosan figyeljük azokat a véleményeket is, amelyek eltérnek a mienktől, és ügyeljünk arra, hogy figyelmünket ne birtokolja az internet. Állítsunk akár időkorlátot, ügyeljünk arra, hogy elegendő időt szánjunk környezetünkre és magunk szórakoztatására.

(Millei Anikó)