Felmérést végeztünk: 20 táborozót kérdeztünk meg, a közösségi felületek használatáról és annak hatásairól. Sokakat foglalkoztat, hogy az ezzel kapcsolatos veszélyekről, függőségekről beszéljenek.
A felmérés során feltérképeztük, hogy a táborlakók melyik közösségi platformokat használják leggyakrabban. Kétségkívül az Instagram a legnépszerűbb alkalmazás. Meglepő módon többen is használnak a köztudat véleménye szerint idejétmúlt felületeket, mint például a Facebookot.
Van, aki passzív felhasználónak vallja magát, annak ellenére, hogy havi rendszerességgel posztol. Viszont előfordul, hogy valaki valóban passzív, ugyanis szakmájából kifolyólag nem engedheti meg magának, hogy meggondolatlanul tegyen közzé. A táborozók többsége viszont aktív felhasználó. A statisztikák szerint a közösségi médiában való jelenlét alkalmazásfüggő.
Bár jelenleg a TikTok nagy népszerűségnek örvend, mégis a megkérdezettek 85%-a jobban preferálja az Instagramot. Ezutóbbi azért olyan kedvelt, mert egyfajta kapcsolattartó felületként is szolgál, illetve többen szeretnek képeket nézegetni, mint videókat. A TikTok az egyik legmegosztóbb alkalmazás. Valaki kifejezetten szórakoztatónak találja, míg egyesek ellenzik amiatt, hogy nincs korlátozva sem a kor, sem a tartalom. A zeneipar különösen hálás lehet az applikációnak, hiszen rengeteg dal kapott teret általa és váltak népszerű slágerekké.
Manapság sok embert befolyásol a követőinek és lájkjainak a mennyisége. Régebben a táborozók is figyelték a profiljukon a számokat, de ma már egyhangúlag állítják, hogy nem határozza meg őket, ha nem rendelkeznek óriási követő táborral. „Miért határozna meg? Az határoz meg, hogy végig sétálok a DUE táborban és tudok minden harmadik emberrel váltani egy jó szót, egy mosolygást vagy egy ölelést. Na, ez a meghatározó, nem az, hogy mennyien követnek” – mondta bodonyi Dani.
Vannak pozitív és negatív hatásai is a médiának. Rengetegen esünk bele abba a hibába, hogy többszörösen annyi időt töltünk el ezeken a felületeken, mint amennyit tervezünk. A táborozók napi átlaga megüti a 3-4 órát, ideálisnak pedig az 1-2 óra telefonozást gondolják. Előfordulnak érdekes esetek is: az egyik táborozó képes 12 órát nyomni a telefonját másnak viszont 15 perc is elég egy napra. A TikTok ebből a szempontból a legveszélyesebb. Hargittai-Kovács Janka így vélekedik: „Nagyon rövidek a videók, csak görgetsz, görgetsz és fel se fogod, hogy tulajdonképpen 2 órát elpazaroltál a semmire.”
A közösségi platformok egyben lehetnek inspirálók de személyiségrombolók is. Elindíthatnak egy fejlődést benned, ugyanakkor torzulhat az önképed, mert hollywoodi színészekhez hasonlítgatod magad. Számtalan fiatalt bezár egy másik világba, egy „tökéletes világképet” tárva eléjük. „Mást mutatsz és más vagy. Mintha két személyiséged lenne: egy virtuális, és egy valós éned” – vélekedik Csernai Panna táborozó.
Hasonló gondolatokat fogalmazott meg Bálint Boglárka is. „Az emberekben egy olyan képet alakít ki, ami nem reális. Mindenki tökéletes akar lenni, de örülök, hogy egyre több olyan tartalmat látok, ami arra buzdítja az embereket, hogy mutassák meg, hogy milyenek ők valójában” – mondta.
A social média nagy fegyver. Óvatosnak kell lenni, hogy mennyit és mit hiszel el abból, amit hallasz vagy látsz. Egy bizonytalan személyt könnyen befolyásolni tud egy határozottabb, ezért is óriási felelősség ezeket a platformokat helyesen használni. A korábbiakban már kérdezett Bodonyi Dani szerint: „Amit Herczeg Zsolti mondott, az valószínűleg igaz. Elhiszed neki. Miért? Mert nagy hangja van, ő az, aki a véleményformáló jelenleg.”
Amíg az ember tudja kezelni, hogy mit szabad tenni, mit nem, addig nincs gond. Oda kell figyelnünk arra, hogy ne higgyünk el bármit, amit a kedvenc oldalunkon látunk. Utána kell járnunk mindennek, főleg abban a témában, amiben érintettek vagyunk.
Henyecz Mimi, Gondi Viki
A cikk a 40. Médiatáborban született.
Kiemelt kép: hellobiznisz.hu