Sajnos az iskolai bántalmazás (bullying) a mindennapjaink részét képezi. Éppen ezért fontos, hogy beszéljünk róla, hiszen az áldozatok felnőtt korukig vagy felnőtt korban is cipelhetik a terheket.
Mit jelent?
Először is nem a konfliktusokat jelenti, hanem egy rendszeresen és szándékosan a másik bántására irányuló cselekvést. Egyszerűbben fogalmazva és érthetően: bántalmazás, zaklatás, megfélemlítés. Formailag lehet verbális (gúnyolódás, beszólogatás, kifigurázás stb.), fizikai (kiközösítés és fizikai agresszió) és a mai világban a különböző online platformok miatt a cyberbullying (más szóval az internetes zaklatás).
Szereplői
Szereplőit tekintve megnevezünk egy vagy több bántalmazót, zaklatót (bully), és az általa kiszemelt áldozatot, ha többen vannak, áldozatokat, és szemlélőket, akik között remélhetőleg vannak védelmezők is. A bántalmazónak fontos, hogy legyen közönsége, hiszen ebből meríti az erejét. A bántalmazott általában egyedül van, gyakran előfordul hogy saját magát hibáztatja. Emellett vannak szemlélők, akik a közelben tartózkodó diákok és tanárok is lehetnek. Mindegyik szemlélő máshogy reagál. Vannak, akik passzívak maradnak, elfutnak, de az is előfordul sajnos, hogy úgy tesznek, mintha semmi sem történt volna. Utolsósorban pedig természetesen vannak aktív szemlélők, akik védik a bántalmazottat, ám ez ritka esetekben fordul elő, mert legtöbben félnek a megtorlástól, vagy mert úgy érzik, hogy nem az ő felelősségük a helyzet kezelése.
Következmények
A zaklatás valóban súlyos hatással van minden érintettre és a következmények hosszú távon mind a zaklatottra, mind a zaklatóra nézve károsak lehetnek. A zaklató számára sem kedvező, ha a viselkedése sikerrel jár, mert a másokkal való kapcsolataiban használt agresszió és manipuláció hosszú távon nem vezethet egészséges szociális készségek kialakulásához. Az iskolai teljesítmény csökkenése, koncentrációs zavarok és a fizikai tünetek lehetnek, mint pl. a fejfájás, alvászavarok és emésztési problémák, mind azt mutatják, hogy a zaklatás nemcsak érzelmi, hanem testi szinten is kárt okoz. Az áldozat gyakran elveszíti a helyzet feletti kontrollt, és képtelenné válhat hatékonyan megvédeni magát, ami tovább erősíti a bezárkózás, elmagányosodás érzését. A zaklatás tehát mindkét fél számára mélyebb és hosszabb távú következményekkel jár és nemcsak a közvetlen érintettek, hanem a közösség egészére is káros hatással van. Az ilyen viselkedés megszüntetése érdekében fontos a megfelelő támogatás, oktatás és a pozitív, tiszteletteljes kommunikáció elősegítése minden érintett számára.
Megelőzés
A megelőzést már óvodás korban el kell kezdeni. Az óvodai gyermekcsoportok érzelmi intelligenciájának megalapozásával már az óvodai életben is megtapasztalhatóak azok a pozitív változások, amelyek hatására csökken az agresszív viselkedés, nő az egyre magabiztosabb, de empatikus és együttműködő, elfogadó és segítőkész viselkedés. A gyerekek megtanulják, hogyan kell kezelni az érzelmeiket. Erre megtanulhatják építeni az asszertív kommunikációt. A hatékony kommunikáció ezen alapelvei tehát nemcsak a konfliktusok megelőzésében és kezelésében, hanem a mindennapi kapcsolatokban is nagy szerepet játszanak. Az ilyen típusú kommunikáció elősegíti a mélyebb és őszintébb kapcsolatok kialakulását, amelyben mindenki komfortosan és biztonságban érezheti magát.
A megoldás
A szakemberek bevonása kulcsfontosságú, amikor a zaklatás hosszú távú mentális és érzelmi károkat okozott. Pszichológusok és más mentális egészségügyi szakértők segíthetnek abban, hogy az áldozatok feldolgozzák a történteket, és újraépítsék önbecsülésüket. A terápia során a diákok olyan eszközöket kaphatnak, amelyek segítenek kezelni a traumákat, megerősíteni a szociális készségeiket, és fejleszteni a konfliktuskezelési módszereiket. A szakemberek támogatása nemcsak a gyógyulásban játszik szerepet, hanem abban is, hogy az iskolai közösségben kialakuljon a zaklatás megelőzésére irányuló tudatosság és megelőzése.
– A klinikai pszichológusok azok a szakemberek, akik képesek diagnosztizálni és kezelni a bullying által kiváltott pszichés problémákat, például szorongást, depressziót, pánikrohamokat vagy poszttraumás stressz szindrómát (PTSD). Az áldozatok számára a különböző terápiák segíthetnek.
– Az iskolai tanácsadók közvetlenül az iskolai környezetben dolgoznak, és kulcsszerepet játszanak a diákok mindennapi mentális és érzelmi támogatásában.
– A mediátorok olyan szakemberek, akik a zaklató és az áldozat közötti konfliktusok rendezésében játszanak kulcsszerepet. Mediátorok általában külső szakértők, akik semleges harmadik félként segítenek.
Összességében a bullying súlyos társadalmi probléma, amely nemcsak az áldozatok, hanem a bántalmazók és a közösség egészének életére is negatív hatással van. Az iskoláknak és a szülőknek egyaránt szerepük van abban, hogy támogató, biztonságos környezetet teremtsenek a megelőzés érdekében. A legfontosabb, hogy a közösségek felismerjék: a bullying elleni küzdelem mindannyiunk közös felelőssége.
(Püspök Zsanett, Iskolaújság, Hőgyes Endre Gimnázium, Hajdúszoboszló)




















