Szinte már közhely, hogy a koronavírus-járvány az élet minden területére rányomta a bélyegét. Nincs ez másként a jogosítványszerzésnél sem: a KRESZ-tanfolyamok online zajlanak, de a tanulók, oktatók és vizsgáztatók biztonságát elősegítő szabályok a vezetésórák rutinját is átalakították. Dobrocsi Endrével, az ORFK-OBB közlekedésbiztonsági szakértőjével arról is beszélgettünk, mire kell figyelni a tavaszi jó időnek köszönhetően a közlekedésben egyre gyakrabban részt vevő motorosok miatt.
Jogosítványszerzés a koronavírus árnyékában
A jogosítvány megszerzéséhez szükséges elméleti tudást megszerezhetjük hagyományos, személyes részvételű, illetve online tanfolyamokon. A vizsgákon egy teremben legfeljebb tízen foglalhatnak helyet, kötelező maszkviselés mellett, a szünetekben pedig minden padot, billentyűzetet, egeret és az ajtók kilincseit fertőtlenítik.
Mint ahogy Dobrocsi Endre elmondta – a járványhelyzet miatt – a korábbi szabályokon enyhítettek, korábban ugyanis kizárólag akkreditációval bíró e-learning-tanfolyamokon volt lehetséges az online oktatás, most azonban – átmenetileg – ilyen hitelesítés nélküli távoktatással is tanulhatnak a vezetni vágyók. „A jogalkotó gondolkodik azon, hogyan lehet legkevésbé korlátozni a folyamatot, a védelmi intézkedések megvalósulása mellett” – tette hozzá a szakértő.
A jogosítvány megszerzéséhez nyilvánvalóan elengedhetetlen a vezetői rutin megszerzése, így elkerülhetetlen, hogy az oktató és tanuló a gépjárműben, viszonylag szűk helyen, egy légtérben tartózkodjon. Ilyen helyzetben, bármennyire is kényelmetlen, rendkívül fontos a járványügyi szabályok betartása. A maszk viselése itt is kötelező, illetve az oktatónak két tanuló vagy vizsgázó között fertőtlenítenie kell a kormánykereket, sebességváltót stb. „Vannak, akik azt mondják, hogy kényelmetlen számukra a fertőtlenítési folyamat és a maszk, de tudomásul kell venni, hogy egyrészt ez a szabály – azt pedig alapvetően illik betartani, különösen, hogyha a közlekedésről beszélünk, akkor nyilván egyéb szabályok is vonatkoznak a közlekedőkre –, másrészt pedig, ha szeretnénk – márpedig szeretnénk – ebből a vírusos helyzetből mihamarabb kilábalni, akkor ezeket a paramétereket be kell tartani” – szögezte le Dobrocsi Endre.
Itt a tavasz, előkerülnek a motorok
A tavasz beköszöntével egyre több garázsból kerülnek elő a motorkerékpárok. A közlekedésbiztonsági szakértő szerint a téli pihenő után azonban nem árt óvatosabban útnak indulni, hiszen a téli hónapok alatt berozsdásodhat a közlekedői rutin, ráadásul a motorosokat több és súlyosabb veszély fenyegeti, mint autós társaikat. Dobrocsi Endre hangsúlyozta: az aszfalt hőmérséklete ebben az időszakban még viszonylag alacsony – mely a gumiabroncsok tapadásában fontos szerepet játszik –, így erre is érdemes figyelni a két keréken guruló motorosoknak.
Dobrocsi Endre kiemelte a rutin fontosságát, hangsúlyozva: vezetés közben nincs lehetőség gondolkodni az egyes közlekedési helyzeteken, hiszen ezzel kicsúszhatunk a biztonságos reagálási időből. Mielőtt felülünk a motorra, vissza kell szerezni a megfelelő reflexeket, melyek egy része talán kikopott, míg járművünk a garázsban állt. Sok vállalkozás tart technikai képzéseket, sőt a motorosrendőrök – akiknek a kisujjukban van a járműhasználat – is rendszeresen tartanak bemotorozásokat, segítve a civilek gyakorlását. A lakóhelyünkhöz közeli, forgalommentes helyeken újra elsajátíthatjuk azokat a mozdulatokat, melyek tavaly ősszel rutinszerűen mentek – tette hozzá a szakértő.
A sajtóban is megjelentek videók, melyeket a rendőrség készített, hogy bemutassák, a motorozás különösen veszélyes, így a két keréken közlekedőknek sokkal előrelátóbban kell viselkedniük az utakon. „Ezekkel a figyelemfelkeltő filmekkel szeretnénk azt sulykolni, hogy mindenki szeretne hazaérni. Tudomásul kell venni, hogy senki nem azért csinál balesetet, mert az nagyon jó dolog” – jelentette ki Dobrocsi Endre, aki a motorosokat fokozott óvatosságra inti. „A védőangyal is sokszor lassabban száll mögöttük, mint ahogy a motoros halad” – fogalmazott a szakértő.
A ORFK-OBB közlekedésbiztonsági szakértőjének elmondása szerint az előbb említett videók az autósoknak is szólnak, nekik is érdemes ugyanis sokkal körültekintőbbnek lenniük, hiszen két keréken haladó társaikat nem védi karosszéria. Ők is elszoktak attól, hogy motorosok vannak a környezetükben, akik – kis méretükből adódóan – kevésbé látszanak. „Lehet, hogy csak egy kicsi pontot látok a tükörben, de ő pillanatokon belül ott lesz mellettem, és az a kis pont egy jármű, egy ember, egy közlekedési partner” – hangsúlyozta.
Dobrocsi Endre megemlítette a rendőrség baleseti statisztikáit is: hazánkban 2019-ben 16 600 személysérüléses közúti baleset történt, ebből 530 halálos végkimenetelű volt, melyekben összesen 602 ember vesztette életét. 2020-ban ezek a számok 13 745, 419 és 454 voltak.
A szakértő hangsúlyozta: a motoros szinte biztos, hogy megsérül a balesetben, hiszen őt a motoros ruházaton kívül szinte semmi nem védi, karambolnál közvetlenül a teste ütközik. A bukósisak és a protektor is csupán egy bizonyos – viszonylag alacsony – sebességig véd. A balesetek 98 százaléka emberi mulasztásból történik, s nem műszaki hiba okozza. Dobrocsi Endre szerint ebből az következik, hogy ezen tudunk változtatni, „ha mindannyian partnerként tekintünk egymásra”.
A közlekedésbiztonsági szakértő az elektromos rollerekről is beszélt a DUE Tallózónak. Fontos tudni, hogy ezek az eszközök jelenleg hazánkban nincsenek járműkategóriába sorolva, így rájuk vonatkozóan sincsenek egzakt közlekedési szabályok meghatározva. „Az, hogy vannak szokásjogok, rendben van, de nem jogszerű. A jogalkotó ezt érzékeli, és igen dinamikusan gondolkodik azon, hogy egyáltalán beilleszthetők-e ezek az eszközök bármilyen járműkategóriába, és ha igen, akkor rájuk milyen szabályok vonatkoznak” – fogalmazott Dobrocsi Endre, aki kiemelte: ezekkel az eszközökkel akár 30-40 kilóméteres óránkénti sebességgel is lehet haladni, tehát halálos balesetet is lehet velük szenvedni.
(Hegyi Vivien-Karvaly Bence)
A cikket az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottsága támogatta