Ahogy egyre több terméket vásárolunk, annál nagyobb a valószínűsége, hogy néhány hibás vagy akár veszélyes lesz közülük – naponta találkozunk ezernyi készítménnyel a boltok polcain, amikről kiderülhet, hogy károsak az egészségünkre. Érdemes tudni, hogy mit kell tenni, kihez tudunk fordulni, hogyha ebbe a helyzetbe kerülünk. Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakember kalauzolt el minket a téma rejtelmeibe.
Mire egy terméket levehetünk a boltok polcairól és betehetjük a kosarunkba, addigra az már egy hosszú és időigényes procedúrán esik át. „Alapvetően egy gyártói felelősségre, a hatóságok részéről pedig egy mintavételre épülő rendszer él az Európai Unióban, aminek az a feladata, hogy a nem biztonságos termékeket kiszűrje: ez az összes tagállamot áthálózza” – magyarázza Siklósi Máté szakember a véleménye szerint viszonylag hatékony rendszert. „Ez az egész Unióban egymást értesítve működik, és egy online felület köti össze a különböző hatóságoknak.”
Laboratóriumi vizsgálatnak vetik alá az árukat, ahol mintát vesznek belőlük, hogy megállapítsák, fogyaszthatók-e, használhatók-e bármiféle következmény nélkül. Ez a folyamat viszont önmagában nem alkalmas arra, hogy megelőzze a termékek polcokra jutását. Annyit tehetnek csupán, hogy ha egy produktumot hibásnak ítélnek, a gyártót kötelezik arra, hogy vonják ki a forgalomból. Ilyenkor természetesen a gyártó felelős azért, hogy a terméket eladja-e vagy sem, illetve ezzel párhuzamosan a forgalmazó is, hogy árulja-e az letiltott terméket.
De hova tudjuk visszavinni azt a veszélyes terméket, amit vásároltunk, majd később kiderült róla, hogy nem kellene használnunk? Ilyenkor a hatóság maga indíthat kivizsgálást a fogyasztó bejelentése után, és a laborban egy ugyanolyan terméket vizsgálnak meg, majd eldöntik, hogy veszélyt jelent-e életre, egészségre, vagy sem. Ha a boltba visszük az árut, akkor az nem fog eljutni a fogyasztóvédelemhez, hanem csak saját hatáskörükben fogják megoldani a konkrét termék konkrét problémáját. Ebben az esetben vagy visszaveszik, vagy kicserélik, vagy elutasítják kérésünket. Ha úgy gondoljuk, hogy saját, illetve mások életére veszélyes vagy ártalmas lehet egy áru, kormányhivatali szervhez kell fordulni. És ezt érdemes is mindig megtenni.
Ha egy adott termék a fogyasztónak anyagi kárt okozott – például, ha egy rossz vagy veszélyes telefontöltő tönkreteszi az attól külön vásárolt telefonkészülékünket –, akkor kártérítésre jogosult fogyasztó, feltéve, ha bebizonyítja, hogy a veszélyes termékre vezethető vissza az anyagi kár. Ilyenkor nem beszélhetünk veszélyeztetésről, hanem csak anyagi kárról. Fontos, hogy ilyenkor egy járulékos kártérítést is beterjeszthet a fogyasztó, de ha az üzlet vagy a gyártó elutasítja a megtérítését, akkor a kérdés a bíróság hatáskörébe tartozik.
A fogyasztóvédelmi intézményrendszer hatósági lábát, azaz a kormányhivatalokat akkor érdemes keresni, ha nem vagyunk tisztában a jogainkkal, vagy nem tudjuk mit tegyünk egy veszélyes termék felismerése, vagy visszajuttatása kapcsán. Feladatuk, hogy tanácsot adjanak a fogyasztóknak, így bátran fordulhatunk hozzájuk.
Sok olyan különböző eset lehet, mikor egy adott termék veszélyeztetheti az életünket. Példaképp ilyen, ha tűzveszélyes, fulladást okozó vagy rákkeltő összetevőjű árut veszünk. Ilyen esetekben léphet fel a korábban már említett mintavételes módon a hatóság, és tilthatja be véglegesen a termék forgalmazását. Ha bejelentést kapnak, például egy használója testi épségére potenciálisan veszélyes gyerekjáték esetében, akkor azt a terméket beviszik a laborba, és rendezett körülmények között újból megvizsgálják, mi történhetett, mi miatt hibásodott meg.
Vizsgálják, milyen könnyen gyullad meg egy plüssállat, vagy azt is, hogy milyen könnyen terjed a tűz rajta. Ellenőrzik, hogy az elemmel működő játékokban a telepek rövidre zárhatók-e, így okozhatnak a gyulladást, tűzesetet. Kisebb gyermekek esetében fontos kérdés, hogy a játékokról kisebb, lenyelhető elemek leeshetnek-e, vagy gyermeki erővel leszedhetők-e.
A felnőttek kapcsán inkább az elektromos árammal működtetett termékek érintésvédelme szokott fontos kérdés lenni (töltők, hosszabbítók, elosztók áramütésveszélyessége), de előfordul probléma kozmetikumok, élelmiszerek szennyezettségével is.
Tehát érdemes tisztában lennünk azzal, hogy milyen jogok illetnek meg minket egy adott árucikk megvásárlásakor, és hova, illetve kihez fordulhatunk. Mindig éljünk a különböző jogainkkal, hiszen akár sok anyagi kártól is mentesíthetjük magunkat – még az is előfordulhat, hogy mások életét mentjük meg azzal, hogy bejelentünk egy esetleg életveszélyes terméket.
(Hegyi Vivi, Szabó Dzsenifer)
A rovatot a Fogyasztóvédelemért Felelős Minisztérium támogatta.