Az ember már a régi időkben is kereste a szórakozási lehetőségeket, a játékot az életben, ami feldobhatja a szürke hétköznapokat. Az internet és az internetes játékok térhódítása előtt legfőképpen a társasjátékok terjedtek el. Az 1970-es évek vége felé lett a legjobban felkapott ez a fajta időtöltés, a cégek újabb és újabb, izgalmasabbnál izgalmasabb ötletekkel rukkoltak elő. A mai napig nagyon sok családban megtalálható legalább egyfajta a temérdek társasjáték közül, legyen az asszociációs, rejtvényfejtős vagy stratégiai. De hogyan is indult a történet? Milyenek voltak azok a társasok, amik elődeink kezei közt forogtak?
Nem is gondolnánk, de ez a történet körülbelül 5000 évvel ezelőttre nyúlik vissza, ugyanis ennyi idősek a Törökországban talált legkorábbi társasjáték darabok. 49 faragott és festett követ találtak a kutatók Törökország délkeleti részén, melyek a részét képezik egy egykori készletnek. Szíriában és Irakban is találtak ehhez hasonlókat. Valószínűleg ezek a darabok mind a Termékeny félhold területeiről származnak, ami a Nílus, a Tigris és az Eufrátesz folyók környéki területeket fedte le. Ezek mind feltehetőleg dobókockával játszható játékok voltak. Rengeteg különböző anyagú, alakú dobókockák léteztek akkoriban. Mezopotámiában például fából, egyik oldalukon festett, pálca alakú dobókockák készültek, amiket ha egyszerre eldobtak, a festett oldalt mutató pálcák száma adta meg a dobás számát is. De voltak olyanok is amelyek bronz, üveg, márvány, elefántcsont vagy réz felhasználásával készültek.
A játékok később az ókori Egyiptomban is elterjedtek a fáraók között, különösen a Szenet. Az egyiptomiak azt vallották, aki mestere volt ennek a játéknak, védelme alá került a legtöbb nemzetközi panteoni Istennek. Így, ezeket a Szenettáblákat a halotti sír mellé raktá a többi hasznos eszköz mellé, hogy a halott könnyedén túlvészelje az utat a másvilágra.
A történelem során ezután egyre több társasjáték jelent meg: a vallási hitekhez kapcsolódó Mehen, a The Royal Game of Ur, a Backgammon (magyarul Ostábla), majd a háborúk által inspirálódott katonai stratégiai játékok. Viszont csak krisztus előtt 500 évvel váltak a játékok a gyerekek szórakozásává. Azelőtt, ha megfigyeljük, legtöbbször az ókori világ felnőttei játszották ezeket. Az első olyan játék, ami a gyerekeket célozta meg, az ugróiskola volt, aminek létrejöttét az ókori rómaiakhoz lehet visszavezetni. Krisztus után 400-ban jelentek meg a sakk elődei, például az ókori germán és kelta népek stratégiai játéka, a Tafl. Körülbelül 1475-re, a sakk perzsiai verziójának néhány változtatásával született meg az a játék, amit még ma is előszeretettel játszunk.
1978-ban megalapították a Spiel des Jahres-t, azaz Az év játéka díj-at, amit a mai napig minden évben kiosztanak a legjobb társasjátékokért. Már ha csak jelöltként indulnak egyes társasjátékok, az is hatalmas dicsőség és profitforrás, hiszen akár 500 darabról 10.000-re növelheti az eladási számot. A nyertes akár 500.000 példány eladására számíthat.
Kisebb betekintést nyerhettünk a múltba, viszont mi a helyzet a 21.században?Természetesen, mikor a technika betört az életünkbe, minden megváltozott, az újdonságok az internet világában kicsit elterelték figyelmünket a hagyományos társasokról. Ma már a legtöbb gyerek főleg az internetes játékokon nő fel, talán lehetősége sincs megélni azt a varázst, amit szülei gyerekként. A bhg.com utoljára február 4-én frissítette azt a cikkét, amiben összeszedett 50 olyan klasszikus társasjátékot, ami sosem mehet ki a divatból. Ilyen például Az élet játéka, a Clue avagy Cluedo, a Monopoly, a Scrabble, a sakk és a Backgammon, a Twister, a Jenga, az Uno és még sok más. A teljes listát ezen az oldalon megtekinthetitek. Hihetetlenül nosztalgikus érzéssel töltött el ezeket a címeket olvasni, eszembe juttatta, mikor a Monopoly-ban azon veszekedtünk a családdal, ki legyen a bankáros, vagy mikor barátságok szakadtak szét, ha az Uno-ban valakinek pluszba 16 kártyát kellett felhúznia. Nem is beszélve az Activity furcsa élményeiről vagy a Twister közben meghúzódott derekakról, illetve szerintem anno minden háztartásban megtalálható volt a Gazdálkodj okosan! is, ami már a dizájnja tekintetében is hatalmas nosztalgiaként hat, ha visszatekintünk rá.
Az örök klasszikok mellett újabbnál újabb játékok jelentek meg csak arra várva, hogy kipróbálhassuk őket. Ilyen újdonságok az asszociációs parti játékok, például a Dixit vagy a Concept, amik a kreativitást segítik elő összekapcsolva a minőségi időtöltéssel. De biztos vagyok benne, hogy hallhattatok már a Bang, a Fedőnevek vagy a Robbanó cicák társasokról is, főleg ha szembetalálkoztatok már YouTube-on a Fun with Geeks csatornával, ami ma már 47 ezer feliratkozóval rendelkezik. A csatornát vezető két férfi a társasjátékok és videójátékok világában éli ki a bennük élő gyereket, bemutatva ezzel a játékokat és hatalmas szórakozást nyújtva közönségüknek. Olykor híres youtubereket, például a TheVR-t, Nessajt vagy Szalay Isti-t is meginvitálják egy-egy játékra.
Szeretném még ajánlani többek között a Netflix saját gyártású minisorozatát, a The Queen’s Gambit-et, melyben egy fiatal, de roppantmód tehetséges árva útját követhetjük végig a sakk ranglétráin.
Forrás: https://medium.com/@peterattia/the-full-history-of-board-games-5e622811ce89
(Vincze-Hajnal Blanka)