A hulladékmentes iskolakezdés és tanulás nem kivitelezhetetlen. A családi kiadások csökkenésével is együtt jár, azonban mint az élet bármely területén, a hulladékmentességhez szükséges a szemléletmódváltás is.
Amikor úgy döntünk, hogy csökkentjükk a hulladék mennyiségét az otthonunkban, akkor a leggyakrabban a fürdőszobai és a konyhai hulladékok csökkentése kerül a figyelem középpontjába. Ez nem véletlen. Az otthonunknak általában ezen a két területen tud legjobban felhalmozódni a hulladék és a legkönnyebb ezeken változtatni. Aki ezeken a területeken már belekóstolt a hulladékcsökkentésbe, az valószínűleg megtapasztalta ennek az életmódnak a pozitív hozadékait is. Egyszerűbb, tisztább, boldogabb, nyugodtabb és nem utolsó sorban olcsóbb így élni. Azonban nyár végén sokszor érezhetjük azt, hogy az iskola (vagy bármilyen közösségi élet) megkezdése nem oldható meg hasonló szellemben:
- sok az iskolák által előírt követelmény, amit igyekszünk betartani,
- a kiadott tanszerlista, aminek tételeit próbáljuk maradéktalanul kipipálni,
- az éppen esedékes új divatnak is sokan szeretnének megfelelni.
Mindez feltételezi, hogy évről-évre rengeteg kiadással jár az iskolakezdés. A hulladékmentes iskolakezdés annak ellenére kivitelezhető és ezáltal olcsóbbá is válik, hogy a környezetünkben a reklámok, akciók, üzletek, még a média is azt sugallja, hogy minél több színes-szagos iskolai felszerelés vásárolnánk évről-évre.
A zero waste piramis, azaz a hulladékmentesség alapszabályainak figyelembevételével az iskolakezdés a családoknak egy olcsóbb, de mégis környezetkímélő megoldást jelent.
Zero waste szabályok – Dobd ki a szemetest! című könyvből
Használd ami otthon van!
A hulladékmentes iskolakezdés első lépéseként kezdjünk egy nagy selejtezéssel. A selejtezés hatalmas előnye, hogy olyan dolgok kerülnek elő, amik most új életet kaphatnak, újra használatba kerülhetnek. Így sok mindent eleve meg sem kell vásárolni. Habár egyre több üzlet és webáruház kínálatában megtalálhatóak öko (vagy álöko) felszerelések, azonban a legolcsóbb (konkrétan ingyenes) és legkörnyezetbarátabb megoldás, ha azokat a dolgokat használjuk, amik eleve már otthon megtalálhatóak.
Használt füzetek? Semmi akadálya!
A tavalyi években használt füzetek többsége még tartalmaz üres lapokat. Sok tanár azonban megköveteli a teljesen üres füzetet. De erre is van megoldás. Ebben az esetben a tavalyi keveset használt füzetekből a teleírott lapokat kivághatjuk, így gyakorlatilag egy üres, de mégsem újonnan vásárolt füzetet kapunk. Sok olyan tantárgy van, aminél viszont kimondottan hasznos, ha a tavalyit a használt lapok kitépése nélkül tudjuk folytatni. Ilyenek a szótárfüzet, vagy akár a kottafüzet, de még a leckefüzet is.
A kitépett, de még legalább egyik oldalán üres lapokat használjuk jegyzetelésre, bevásárlólista írásra, iskolai feladatok gyakorlására, rajzolásra.
Nem a borító teszi…a könyvet?
A hulladékmentes iskolakezdés egyik legnagyobb akadálya lehet a sok helyen kötelező jelleggel előírt műanyag füzet és könyvborítók használata. Főleg kisiskolásoknál szokták gyakrabban kérni az iskolák ezeket, azonban ezek sok évig még használhatóak maradnak, azaz ezekből sem kell minden évben új garnitúrát vásárolni. Problémát okozhat azoknak a borítóknak az újbóli használata, amelyiket kétoldalú ragasztóval kell a könyvön rögzíteni. Ezeket is le lehet választani (akár ollóval) a régi könyvről és az új könyvre ragasztva tovább használni.
Az előző évi műanyag füzet és könyvborítók akkor is használhatóak még, ha a forrasztásnál elengedett. Ezeket cellux ragasztószalaggal helyre lehet hozni.
Azok pedig, akik nem szeretnének semmilyen formában műanyag borítóval csomagolni, a papírcsomagolás ajánlott. A papírcsomagolás lehet vicces, vagány, egyedi, különleges, környezetbarát és még vásárlásmentes, azaz ingyenes is. Használhatunk borításra egyszerű újságpapírt, korábbról megmaradt ajándékcsomagoló papírokat, sima postai csomagoló papírt (ez utóbbit nagyon kreatívan tehetjük egyedivé, például krumplinyomdával), régi kottalapokat, már nem használt térképeket. A csomagolás mintája, díszítése utalhat a füzet/könyv témájára (például az énekkönyvet kottalapokkal boríthatjuk, a földrajz könyvet térképpel), ami nagy segítség lehet a füzetek és könyvek beazonosításakor.
Örökölt ceruzák
Az íróeszközök általában fogyóeszköznek minősülnek. Éppen ezért az otthonok többségében rengeteg található meg itt-ott elpakolva, vagy az előző tanévről megmaradva. A selejtezés során ezek előkerülhetnek, és állapotuktól függően tovább lehethasználni őket. Amikor átnézzük az otthoni írószereket, akkor a következő kérdéseket érdemes feltenni magunknak:
Működik még (ha igen, használjátok)?
Ha nem működik, akkor cserélhető a betétje (csak betétet vegyetek)?
Ha nem működik, akkor javítható?
Sajnos a rossz betétek és a filctollak csak a kommunális gyűjtőbe kerülhetnek. Fontos, hogy ha új íróeszközt kell vásárolni, akkor az jó minőségű és környezetbarát anyagú legyen, cserélhető betéttel, ceruza esetében lakkozás és festékmentes fából készüljön.
A tavalyi radírok is éppen olyan jól radíroznak az új tanévben is mint az előzőben. Csupán egy kis szappanos meleg vizes tisztogatás szükséges nekik.
Még mindig a ceruzáknál maradva, nagyon hasznos eszköz a ceruzahosszabbító, amely a nagyobb papír-írószer szaküzletekben kapható, és évekig hasznos társunk lehet az iskolában. Ennek az eszköznek a segítségével az egészen picire kopott ceruzák is tovább használhatóak maradnak, és tényleg addig lehet velük írni, rajzolni, amíg csak a grafit tart bennük.
Tavalyi iskolatáska
Az iskolatáska beszerzése jelentheti talán a legnagyobb kiadást iskolakezdésnél. Azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy nem kell minden évben (vagy akár 2 évente) új táskát vásárolnunk. Az iskolatáskák többsége szappanos körömkefés és mosógépes tisztítás után szinte újjászületnek. Érdemes jó minőségű táskát választani, de mindenképpen próbáljunk meg használtak között keresni. A táskák kritikus pontja legtöbbször a cipzárja. Ez azonban táskajavító műhelyben helyrehozatható. Ez ráadásul sokkal kevesebb költséggel is jár, mint egy magas minőségű táska újonnani beszerzése.
Jó megoldás lehet még, és egyben a legolcsóbb módszer is, ha a testvérektől örökölt vagy az otthon megtalálható egyéb hátizsákot kezdjük el iskolatáskaként használni. Elképzelhető, hogy ebben az esetben nem a legújabb divat szerinti táska kerül használatba. A hulladékmentes iskolakezdés (és eleve a hulladékmentes életmód) viszont nem a divatról és a trendekről kell hogy szóljon, hanem a minél kisebb ökológiai lábnyom hátrahagyásáról!
Tolltartó
A tolltartókkal való kapcsolatunk hasonló az iskolatáskához. Jó minőségű, tartós darabok mellett (amelyek tisztíthatók) saját magunk vagy helyi kézműves által, régi ruházati textilekből és használhatatlan farmer anyagokból készített tolltartók igazán egyediek és valóban környezetbarát, hulladékmentes megoldást jelentenek.
Tízórai, uzsonna
A tízóraik és uzsonnák hulladékmentes módozatai, ha nem használunk eldobható csomagolóanyagokat. A konyhánkban fellelhető régi, jól záródó műanyag dobozok tökéletes zero waste alternatívák. Ezekbe akár csupaszon is betehető az ennivaló, de az otthoni textilszalvétákba is csomagolhatóak. Ha nincs vagy mérete/súlya miatt nem szeretnénk dobozba pakolni a szendvicset, akkor egy egyszerű textilszalvéta is tökéletes. Ennek rögzítésére sima befőttesgumit használhatunk. Műanyag flakon helyett pedig használjunk fémkulacsot.
Ha mégis vásárolnunk kell, csak annyit vásároljunk, amennyire valóban szükségünk van!
Hiába vannak tele az üzletek már augusztus eleje óta az iskolai felszerelésekkel, érdemes mégis várni kicsit a felelőtlen vásárlással, amelynek sokszor a fölösleges dolgokra kiadott pénzt jelenti. A hulladékmentes iskolakezdés alapja a hulladékmentes életmódhoz hasonlóan, a tudatosság. Ha tudatosan – környezettudatosan – készülünk az iskolakezdésre, akkor az fölösleges impulzusvásárlások sem fogják terhelni a családi kasszát.
Érdemes megvárni a tanszerlistát, amit a tanárok, iskolák adnak ki. Vásárlás előtt ebből a listából induljunk ki, de a végleges bevásárlólistára csak azok kerüljenek fel, amiket más forrásból (otthon, kölcsön, használt, család-rokonok) nem tudunk beszerezni.
Elegendő csak 1-1 darabot vásárolni azokból az eszközökből, amelyeket otthon nem találtunk.
Már lehet kapni darabra is színes ceruzákat. Így nem szükséges egy teljes új ceruzakészletet megvenni. A tavalyi színeseket ki tudjuk egészíteni a hiányzó darabokkal.
Használt terméket vásárolni már nem tartozik a ciki kategóriába. Ahogy egyre jobban tért nyer a környezetkímélő életmód, úgy válik egyre divatosabbá is, ha valaki használt dolgokat szerez be. Ha nincs otthon, nem tudunk családtagoktól vagy barátoktól (kölcsön)kérni, ha nem tudjuk megjavítani, akkor bizonyos esetekben elkerülhetetlen a vásárlás. Ilyenkor első körben nézzünk szét helyi cserebere vagy adásvételi csoportokban, illetve érdemes felkeresni adományboltokat is. Akár még javításra szoruló dolgokat is kifoghatunk fillérekért. Ez nem csak a pénztárcánkat kíméli, de kimondottan öko cselekedet is, hiszen az adott eszközöket így megmentjük a szemétbe kerüléstől.
Jó móka lehet barátokkal, osztálytársakkal csere-bere napot tartani az iskolakezdés előtt. Ami valakinek már nem tetszik, az sokszor szívesen cserélne másvalakivel. Így felfrissülhet az iskolai felszerelés anélkül, hogy újabb vásárlásra költenénk a pénzt.
Ne feledkezz el a szelektív gyűjtésről sem!
Habár a szelektív hulladékgyűjtés a legutolsó szabály a zero waste életmódban, a hulladékmentes iskolakezdés esetén ugyanúgy fontos szempont, hogy az elhasználódott eszközök a lehető legnagyobb százalékban iparilag is újrahasznosíthatóak legyenek. Amikor bármilyen forrásból be kell szerezni új vagy használt iskolai eszközt, akkor érdemes szem előtt tartani azt a környezetvédelmi szempontot is, hogy végleges elhasználódás után hova lehet dobni, mi lesz a sorsa:
Mikroműanyaggá válik?
Komposztálódik?
Iparilag újrahasznosítható?
Ezek alapján fontos, hogy lehetőség szerint elkerüljük azokat a dolgokat, amik környezetvédelmi szempontból problémások.
Bihari Bernadett Luca
A cikk a Technológiai és Ipari Minisztérium támogatásával jött létre!