Az elmúlt időben robbanásszerűen terjedtek el az elektromos rollerek hazánk nagyvárosaiban és nyaralóhelyein. Mindenki – ha saját szemével nem is látott, de – hallott már az eszközökhöz kapcsolódó balesetekről. Azt azonban mi sem gondoltuk volna, hogy a traumatológiai osztályokon tízszeresére nőtt az ehhez kapcsolódó nehéz operációval és hosszú rehabilitációval járó esetek száma. A téma szakértőjével, dr. Kőnig Róbert gyermektraumatológussal, a betegtájékoztatás és betegelégedettség fejlesztéséért felelős miniszterelnöki biztossal beszélgettünk.
Az utóbbi években nagyon megszaporodtak az elektromos rollerek, nem kell megvásárolnunk a sajátunkat, bármikor bérelhetünk egyet. Mit gondol, mennyire biztonságos ez a közlekedési mód?
Ez egy nagyon aktuális kérdés. A roller egy úgynevezett mini mobilitási eszköz, hasonló a biciklihez, a segway-hez. Ezeknek az a logikája, hogy városban könnyen el tudjunk jutni A-ból B-be vele – erre tökéletesen alkalmas is, ennek köszönheti robbanásszerű elterjedését a nagyvárosokban. Ezt viszont a szabályozás nem tudta eddig lekövetni. Az eszköz megfelelően használva talán veszélyesebb, mint egy bicikli vagy egy autó, de önmagában nem annyira veszélyes, mint amennyi sérülés történik a nem megfelelő használatából és a szabályozás hiányából fakadóan.
Léteznek rolleres balesetekre vonatkozó statisztikák, lehet tudni, hogy jellemzően kik az elszenvedői?
Elektromos roller és elektromos roller között is van különbség. Vannak olyanok, amelyek legfeljebb 10-20 km/órás sebességre képesek felgyorsulni, és vannak olyanok, amik 70-80 km/órával is képesek haladni. Ez több, mint amennyit egy kismotor tud. A traumatológiai osztályokon azt lehet látni, hogy a fiatalok használják főleg a rollereket, emiatt ők is szenvedik el a baleseteket. A kórházakban, klinikákon átlagosan tízszeres növekedést látnak az elektromos rolleres balesetek következtében történő nehéz operációk, majd nehéz rehabilitációk műtéti számaiban.
Mi okozza ezeket a baleseteket? A fiatalok nem ismerik a KRESZ-t, vagy nem használnak védőfelszerelést?
Alapvetően következik az eszköznek a tulajdonságából: kicsik a kerekei. Az útegyenetlenségeknek nem annyira tud ellenállni, egy kavics, egy útpadka, egy úthiba sokkal könnyebben kizökkenti a ritmusából. Ugyanakkor, mivel nagyon gyorsan tud haladni, a rajta utazó személy mozgási energiája nagy. Mivel a baleset közben nem védi semmi, általában fej- és arckoponya sérülések történnek. Ugyancsak a roller sajátossága, hogy a kormány kifordul, amikor az első kerék megbicsaklik, és mint egy dárda, beleszúródik a használó a hasába. Ezek tompa hasi sérüléseket, végtagsérüléseket okoznak. Emellett sokan valóban nem tudják, hogy kell használni. Sokszor látni, hogy egyszerre többen utaznak az eszközön és gyakran ittasan teszik. Ittasan a reflexeink tompulnak. A védőfelszerelések használatának a teljes hiánya is számít, amire jelenleg nincs is szabályozás.
Melyek azok a védőeszközök, amik elengedhetetlenek ön szerint?
A sisak, aminek két fajtája lehet. Az egyik a kobakszerű, amit jellemzően a kerékpárosok használnak, de 30-40 km/óra felett sajnos olyan sisakot kellene használni az elektromos rollereken, amik a teljes arcot takarják – mint a motorosok. A kobak az arckoponyát érintő sérülésektől nem véd meg. A szájsebészek szerint sokkal több trauma műtétjük van azóta, amióta ezek az eszközök elterjedtek. Túlnyomó részben fejsérülések történnek, ezt követik a felső végtagi és a tompa hasi sérülések, majd az alsó végtagi sérülések.
Többször említette, hogy semmilyen szabályozás nem vonatkozik ezekre a járművekre.
Nem is rejtem véka alá, a Magyar Gyermektraumatológus Társasággal kidolgoztunk egy rendszert, ami szerint szabályoznánk ezt a mini mobilitási eszközt. Jártam az államtitkárságon is, ahol a KRESZ szabályozásról folytattam megbeszéléseket, jártam a rendőrségen is. Mivel kicsit magaménak is érzem a problémát gyermektraumatológusként, mindent meg fogok tenni azért, hogy ez a szabályozás minél hamarabb életbe lépjen.
Mesélne kicsit részletesebben arról, hogy milyen terveket mutatott be?
Szerintünk a roller motorjának az erőssége szerint kellene szabályozni az eszközt, ami azt jelenti, hogy meg kell határozni, hogy bizonyos erősségű motortól kezdve alapszintű KRESZ ismeretre lenne szükség. Ugyanígy határoznánk meg, hogy milyen szintű védőfelszerelésre van szükség, melyik eszközök használhatnák a járdákat. A maximális sebességet is meg kell szabni, akár városon belül és kívül, illetve egy minimum életkort is, ami alatt az elektromos rollerek használatát mi tiltanánk.
Mennyire jellemző az, hogy egészen fiatalok, 10-12 évesek használják ezeket az eszközöket és szenvednek balesetet?
Abszolút jellemző. Azt hiszem, hogy 7 éves volt a legfiatalabb kislány, akit ennek kapcsán láttam el. Ő harmadikként utazott a rolleren. Pont ezt a fiatal tinédzser korosztályt érintik a balesetek leginkább.





















