ARS – Párizsba nyerhetnek tanulmányutat középiskolás pályázók

interjú Fehér Bernadetával, az ARS projektkoordinátorával

Kövecses Sára

Az Matthias Corvinus Collegium (MCC) művészeti tehetségkutató programsorozata, az ARS évről évre egyre több középiskolást vonz magához a Kárpát-medencéből. A rendezvény idén már fesztiválhangulatú előválogatókkal, új kategóriákkal és egy teljes nyári művészeti akadémiával bővül. Fehér Bernadeta projektkoordinátorral beszélgettünk az ARS születéséről, az idei újításokról és a szervezés kulisszatitkairól.

Mit mondanál az ARS-ról valakinek, aki még sosem hallott róla?

Ez egy komplex művészeti tehetségkutató és tehetséggondozó program. A fiatalok hat kategóriában nevezhetnek: zene, ének, irodalom, képzőművészet, táncművészet és előadóművészet. A versenyzős részben zsűri pontozza az alkotásokat, de ennél sokkal többet szeretnénk adni: workshopokat, műhelyfoglalkozást, művészeti ösztöndíjat, mentorálást. Idén először rendezzük meg a ARS Nyári Művészeti Akadémiát is a Balaton partján, ahol öt napig intenzív művészeti munkát végezhetnek a résztvevők.

Fehér Bernadeta – fotó: mcc.hu

Mi motivált az ARS létrehozására?

Amikor a középiskolás programot vezettem, rengeteg középiskolással dolgoztunk együtt. Sokszor eszembe jutott, hogy mennyi minden rejtőzik bennük, amit a képzéseken túl nem látunk. Szerettem volna létrehozni egy helyet, ahol megmutathatják, hogy hogyan gondolkodnak a világról, milyen művészi értékeket hordoznak. Először kisebb, klubdélután jellegű „ki mit tud” esteket szerveztünk, ezek olyan jól sikerültek, hogy később jött az ötlet: mi lenne, ha mindezt Kárpát-medencei szintre emelnénk? Így született meg 2024-ben az első ARS, majd a 2025-ös, és most már a harmadikra készülünk.

Milyen tematikákra, mottókra épültek, épülnek a projektek?

A 2024-es évnek nem volt konkrét tematikája, csak egy mottója: „domb alatt, sík felett”, ami egy szekszárdi kötődésű versből (Babits Mihály: Szekszárd 1915 nyarán – a szerk.) származik. A hangsúly a magyar kultúra bemutatásán volt. Tematikát 2025-ben adtunk meg először: ez volt a Honderű. A következő ARS témája pedig: IGEn – Hit és művészet.

Idén több újdonság is érkezik. Mik ezek közül a legfontosabbak?

A szekszárdi döntő fesztiválhangulatát most országossá tesszük. Az MCC regionális központjaiban ugyanazon a februári szombaton tartott regionális előválogatók teljes programját workshopok, kerekasztal beszélgetések, előadások és egy esti közösségi program alkotják. Szerettük volna, ha az ARS nem csupán egy tehetségkutató, hanem egy valódi művészeti élmény is lenne a résztvevők számára.

Különválik az ének és a hangszeres kategória. Miért volt erre szükség?

Az énekesek sokszor előnyben voltak a hangszeresekkel szemben, mert egy kategóriában kellett őket értékelnünk. Többnyire erre a kettőre jelentkeznek a legtöbben, ezért igazságosabbnak látszott két külön szekcióra bontani.

Az ARS nem hagyományos versenyeredményeket hirdet, hanem minősít. Miért?

Nem szerettük volna, hogy a diákok egymással versenyezzenek. Sokkal fontosabb, hogy mindenki önmagához képest fejlődjön. A keszthelyi Helikon mintájára bronz, ezüst, arany és kiemelt arany minősítést adunk – az utóbbi nyertesei párizsi tanulmányúton vehetnek részt.

Mennyi munka egy ekkora programsorozat megszervezése?

A jelenlegi formájában szinte egész éves munka. A fesztiváljelleg, a kommunikáció, az országos elérés, a külsős középiskolák bevonása, a nyári akadémia, mind-mind külön feladat. Már most dolgozunk a 2027-es ARS előkészítésén is.

Van olyan momentum, amire különösen büszke vagy?

Amikor a résztvevők azt mondják: „jövőre is jövök”, az mindent megér. A legszebb pillanat, amikor azt látom, hogy a sok részlet összeáll, a program gördülékenyen megy, a diákok pedig felszabadultan vannak jelen. A kerekasztal beszélgetések, a vetélkedők, a közös esték – ilyenkor érzem, hogy valóban közösség születik. 

Mit lehet tudni már most a 2026-os ARS-ról? 

A párizsi tanulmányút szeptemberben lesz. Emellett dolgozunk egy új ösztöndíjrendszeren, amelyben művészmentorok segítik majd a kiemelkedő tehetségeket. Az „IGEn – Hit és művészet” tematika pedig szándékosan tág: szeretnénk teret hagyni a személyes értelmezésnek, az alkotói szabadságnak.