Kedves 2025, visszapörgetnénk. Köszi, Wrapped!

(Káosszal és Képernyőfotókkal)

Bodor Ivána

Elérkeztünk az év utolsó hónapjához; a karácsonyi zenéhez,vásárhoz, forralt borhoz, az előreláthatatlan, esős-szeles, néha mégis havas decemberhez – és persze…
ahhoz, hogy a telefonunk veszélyes jelzést küldjön: „Elárasztanak az Instagram-sztorik. Indul a Wrapped.”
(It’s new.
It’s iconic.
It’s a trend.)
Rajtad áll, hogy mennyire lesz kínos megosztani.

Wrapped 2025 megérkezett; és most tényleg jó lett

Spotify december 3-án, 13:00 GMT-kor húzta le a leplet az idei Wrappedről, miután reggel már titokzatos, „hamarosan érkezik” oldallal hergelte a közönséget. A korábbi években november legvégén vagy december elején leshettünk bele a saját zenei lelkünkbe.

A 2024-es Wrappedet sokan unalmas, lapos, „köszi, de minek” kategóriába sorolták, ezért a 2025-ös verzióra a Spotify rendesen ráfeküdt. Új funkciók érkeztek:

  • Listening Age – jó tudni, hogy 17 van a személyi igazolványodra írva, de a Wrapped szerint 83-nak kéne ott lennie. 
  • Teljes töltöttség csapat (Full Charge Crew)
    A bulisták / buli királyok és királynők, akik a konnektorból töltődnek/ energiabombák, a „hangerő maxon” életérzés hívei.
  • Clubs – a zenei ízlésed alapján csapatba sorolnak. Szociális élet nélkül is lehetsz klubbtag!
  • Top Albums – hosszú albumok előnyben (erről később lesz még szó).
  • Wrapped Party – egy új, társasági funkció: akár 9 barátodat is meghívhatod, és együtt lehet nevetni azon, titokban ki mit hallgatott egész évben (erről is lesz még szó később).

A közönség nagy örömmel fogadta a visszapattanást, különösen egy olyan év után, amikor Spotifynak PR-fronton több bakija is volt – de Wrapped-napon mindenki félreteszi a drámát és csak posztol, megoszt, lájkol.

A Wrapped kulisszatitkai, vagyis mi számít bele és mi nem?

  • Csak a január 1 – november 30. közötti hallgatási adatokat figyelik. December? Semmi nem számít. Hiába hallgatod Mariah Carey-t egyfolytában, úgysem kerül be a toplistába.
  • Csak azok a zenék számítanak, amiket legalább 30 másodpercig hallgattál.
  • Végre: idén szűrték a white noise / háttérzajok egy részét. (Ha alvós lo-fi miatt torzul a Wrappeded, kattints a 3 pöttyre bármelyik listán vagy zenén → “Exclude from your taste profile” → béke)

Az év zenei klubjai – Te melyikhez tartozol?

Spotify idén hat Wrapped Clubot vezetett be, hogy ne csak listáid legyenek, hanem identitásod is.

Spotify idén hat Wrapped Clubot vezetett be, hogy ne csak listáid legyenek, hanem identitásod is.

A klubok (balról jobbra): 
A béke szigete (Cloud State Society)
A nyugalom, a chill, a pihenés, a lebegés, a lassú ritmusok és a „ködös ablak + tea gőze” hangulat klubja.

A kemények klubbja (Grit Collective)
Azoké, akik az erőteljes, lendületes, adrenalinpumpáló zenéket pörgetik.

A derű szövetsége (Club Serotonin)
Az örök optimisták, a boldogságot keresők és a feel-good playlist-mesterek társasága.

Kozmikus sztereó klub (Cosmic Stereo Club)
A futurisztikus, eszményien lebegő zenék űrutazóinak gyűjtőhelye.

Puhaszívűek klubja (Soft Hearts Club)
Az érzelmes, lassú, melódikus dalok szerelmesei – akik „beleolvadnak” a zenébe.

Néha kicsit… hm… fura? Igen, a Wrapped néha félrecsúszik

A 2025-ös Wrapped sokat fejlődött, de a pontossági versenyen nem biztos, hogy dobogós lenne. A net tele volt panaszokkal:

„A top 5. előadóm Ejae, de csak egy számát hallgattam párszor. Egész évben Rihanna ment, de nem került be/fel a toplistára. Hogy?”

„A kedvenc dalomat hallgattam MINDEN NAP,hónapokig. Erre 32 lejátszásnak írja.”

„Az új album statisztika engem átvert. Csak az számít, hány percet hallgattál belőle, nem hogy hányszor.”

Szakértők szerint a háttérben “intenzív hallgatási klaszterek (csoportosulások – a szerk.)” (intense listening clusters) dolgoznak, vagyis ha két hétig megszállottan hallgattál egy előadót, akkor akár egész évre rádragadhat.

Spotify állítása szerint a duplikált lejátszásokat számolja, ha a dalok között tartasz szünetet, vagy hallgatsz más számokat. Így próbálják kiszűrni a streaming farmokat. (Swiftie-k, ti ismeritek ezt a taktikát: 4-5 számot kell beiktatni két boost között.)

A nagy albumvita – mi számít „legjobban hallgatott albumnak”?

Sok vitát szított az új albumos statisztika:

  • Egy 60 perces albumot hatszor meghallgatsz → 360 perc
  • Egy 30 perces albumot tízszer meghallgatsz → 300 perc

Spotify szerint az első nyer, viszont lehet, hogy te a másodikat szeretted volna jobban.

Ugyan ezt sokan vitatják, de technikailag mindkét módszer helyes, csak más a fókusz: a percek vagy az alkalmak.

A nagy internetes paródia-áradat

Az internet nem lenne internet, ha nem készülne mindenről mém.

A kedvenceink:

És persze a klasszikus egzisztenciális krízis:

Nem csak a hallgatóknak van Wrappedje

Spotify külön Wrappedet készít az előadóknak szóló oldalán, ahol őkmegnézhetik:

  • mennyit nőttek követőkben,
  • hány playlistre kerültek be,
  • összesen mennyi streamet értek el.

Például:

A vizuálokat ők is megoszthatják, így mindenki láthatja, mennyire erős évet zártak.

Wrapped-világkörút / hány nyelven beszél a Wrapped? – vagy összevonni a kövi témával – wrapped fejlődése-vel

Idén a Wrapped több tucat nyelven elérhető, köztük:

pl: koreaiul/oroszul/norvégül…
…és még sok más, mivel a Spotify több mint 180 országban működik.

A dizájn idén vibránsabb, rétegezettebb, történetmesélőbb lett; összhangban a „More layers, stories and connection” szlogennel.

A legelső Wrapped 2016-ban jelent meg, akkor még egyszerűbb infografikának indult.

A Wrapped fejlődése 

A 2024-es Wrappedet sokan kifogásolták: túl minimalista, túl unalmas, túl „corporate” – ítélkezett a hallgatóközönség. 

2025 viszont visszahozta a:

  • játékosságot
  • interaktivitást
  • identitásépítést
  • közösségi élményt
  • személyesebb történetmesélést

Olyan, mintha Spotify felismerte volna: Wrapped nem csak egy statisztika, hanem egy kulturális esemény. 

Wrapped Party 

A Wrapped-napnak már van egy új, nem hivatalos, de annál őrültebb mellékterméke: a Wrapped Party.

Ez az a rendezvény, ahol végre “törvényesen” lehet ítélkezni a barátaink felett  – természetesen szeretetből.

Hogyan néz ki egy Wrapped Party?

  • Mindenki hozza a saját top 5-jét. (Igen, az is, aki szerint valahogy Dua Lipa került a listájába, pedig „biztos nem hallgattam ennyit…”.)
  • Készül egy közös „Baráti Wrapped Playlist”, amely zeneileg úgy néz ki, mintha hat ember Spotify-fiókja összeveszett volna.
  • Válassz klubot! Serotonin-sárga, Soft Heart pasztell, Full Charge neon – mindenki a saját vibe-jával érkezik.

A party csúcspontja: kié a legváratlanabb műfaj? (Spoiler: mindig van valaki, akinek felbukkan a „tibeti hangtál techno remix”.

Ha van merszed, próbáld ki a barátaiddal! Egy Wrapped Party mindig hoz pár váratlan vallomást.

Ha pedig nincs kivel ünnepelni, irány a Spotify subredditje! 

Jövőre jubileum!

2026 a Wrapped 10. születésnapja lesz.

Izgalmas kérdések:

  • változtatnak-e az adatgyűjtési módszereken?
  • lesznek-e új klubok, vagy teljes dizájnváltás?
  • vajon végre beleszámít-e december? (Spoiler: valószínűleg nem.)

Addig is élvezzük a 2025-ös káprázatos , néha káoszos, de mindig ikonikus Wrappedet.

Hiszen ez az az idő az évben, amikor az egész internet egyszerre vall szerelmet… vagy szégyent… a saját zenei ízlésének.

Kedves olvasók, mindenki azt hallgatja, ami a saját Wrapped-világkörútján működik. Ez a szépsége: mind más idővonalon utazunk. 🙂