A Pénzügyminisztérium a lakosság pénzügyi tudatosságfejlesztési stratégia célkitűzéseit szem előtt tartva olyan programokkal kívánja a fiatal generációt elérni, amelyek tartalma könnyen hasznosul a hétköznapokban, ezért évről évre a DUE Médiahálózattal közösen pénzügyi napot tartanak a Médiatáborban. A Pénzügyminisztérium 2022-ben negyedik alkalommal működött közre, hogy a DUE Médiahálózat nyári Médiatáborában részt vevő fiatalok médiaismereteit pénzügyi tudásanyaggal színesítse.
Az egyedülálló és műfajteremtő országos Médiatábort 2022-ben 41. alkalommal rendezték meg, ezúttal Balatonkenesén. Ez Európa egyetlen olyan kommunikációs szaktábora, amelyben a táborvezetők elismert, gyakorló szakemberek, újságírók. A táborozók az ország minden tájáról, sőt, többen a határon túlról is érkeztek. A Pénzügyminisztérium által szervezett különleges szakmai program célja az volt, hogy megismertesse és népszerűsítse a tudatos pénzügyi magatartást a fiatalok körében, hisz ők bizonyulnak a leginkább fogékonynak erre a témára. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni az ifjúság közvetítő szerepét, hisz rajtuk keresztül lehet megszólítani az idősebb generációk tagjait is.
A közel 100 táborozó változatos feladatokon keresztül ismerkedhetett meg olyan pénzügyi stratégiákkal, melyeket a mindennapi életben is hasznosítani tudnak. Dr. Tebeli Izabella, a Pénzügyminisztérium főosztályvezetője hasznos és érdekes, interaktív előadást tartott az alapvető pénzügyi ismeretekről az ifjú, környezetükben véleményvezér médiásoknak. Megválaszolt minden felmerülő kérdést, és játékos feladatokkal állította konkrét helyzetek elé a fiatalokat. A diákok örömmel vettek részt a kreativitásuknak is teret adó feladatokban.
Hogy a program minél színesebb és élvezetesebb legyen, a szervezők egyfajta családi társasjáték keretei között játszották le a mindennapi élet különféle pénzügyi döntéshelyzeteit, ahol a résztvevő játékosoknak az adott helyzetben legmegfelelőbb döntést kellett meghozniuk. „Gazdálkodj okosan!” helyett „Dönts okosan!”, de persze úgy, hogy okosan gazdálkodsz. A feladat egyszerűnek tűnt, de mégis alaposan megdolgoztatta a táborozókat, akik az adott szituációban igyekeztek a legjobb, hosszú távon is előnyös döntéseket meghozni. A valós életszakaszokat idéző családi társasjáték az életciklusokhoz kötődő pénzügyi döntéshelyzeteket szimulálta, amelyek során a diákok csapatokban hosszú távú terveket, stratégiákat alakítottak ki. Többek között szó volt a diákhitel működéséről, felvételéről, a babaváró támogatásról, biztosításokról, amelyek minden család életében felmerülnek előbb-utóbb. Természetesen szó esett a különféle hitelkonstrukciókról, lakás- és áruhitelekről. A jelenlévők megtudhatták, mit rejt a titokzatos THM rövidítés, és miért jó, ha ez 0%. Szó volt a különféle pénzügyi intézményekről, a bankok működéséről, a kriptovalutáról, de terítékre került a tőzsde működése és a részvények mibenléte is.
Extra motivációt jelentett, hogy a Pénzügyminisztérium vonzó ajándékokkal jutalmazta az eredményes játékosokat. A hőn áhított malacpersely körül komoly versengés alakult ki. (Úgy látszik, a 21. század is tisztel bizonyos hagyományokat, hisz a malacpersely népszerűsége igen látványos volt a táborozók körében.) A csapatverseny győztese az Aranyásók lánycsapat lett.
A program folyamán még egy kihívást kellett teljesítenie a csapatoknak, mégpedig a nagyszüleiket kellett a bankkártyahasználat pozitív oldaláról, illetve az online bankolás biztonságáról és előnyeiről meggyőzni. Ebben a játékban voltak csak igazán otthon a táborozók! Ötletesebbnél ötletesebb szlogenek és plakátok születtek: „Papa, tedd le a szalonnát és vedd fel a bankkártyát!”, „Folyton elhagyod a pénztárcád? Használj bankkártyát!”, „Papa, még mindig jobb a bank, mint a banyatank.”, „Bankkártyával szebb az élet!” A feladatokon nagy lelkesedéssel és igen jó hangulatban dolgozott minden résztvevő.
A Médiatábor pénzügyes napja idén is igen népszerű volt a táborozók körében. Egyrészt azért, mert a Pénzügyminisztérium szerencsésen ötvözte az elméletet a gyakorlattal, másrészt azért, mert mindenki tisztában volt azzal, hogy ez a játék most valóságos. Hisz valóban szükség van arra, hogy az időseket meggyőzzük a modern eljárások, technikák fontosságáról és biztonságosságáról, és valóban szükség van arra, hogy felelős pénzügyi döntéseket tudjunk hozni. Ez pedig csak akkor lehetséges, ha tisztában vagyunk a lehetőségeinkkel, és képesek vagyunk konkrét célokat kitűzni magunk elé.
A szakmai program végén a közönségdíjat a The Naw nevű csapat szlogenje nyerte el: „A hírességek is bankkártyával fizetnek, fizess Te is!”. Ám nem csak ők nyertek – és nem csak azok, akik malacpersellyel vagy egyéb apró ajándékkal a zsebükben hagyták el a helyszínt –, hanem mindenki, aki részt vett ezen a rendkívül hasznos, tanulságos és egyben szórakoztató programon.
(Botos Emma Kamilla)