Miről illik még posztolni a közösségi platformokon? Mik a legnépszerűbb tartalmak? A közösségi oldalak kultúrája mára már a mindennapjaink részévé vált, de ez is, mint minden, időről-időre változik, új irányok felé indul el.
A Facebook jelenleg a legnagyobb közösségi médiafelület – az Omnicore oldalán feltüntetett adatok szerint mintegy havi 3 milliárd aktív felhasználóval rendelkezik. A fiatalok mégis ma már kevésbé használják, inkább a 25 év felettiek töltenek több időt ezen az oldalon. A közhiedelemmel ellentétben, az idős felhasználók száma világviszonylatban elég alacsony, alig 5%. Mivel az életkorok elég széles skálán mozognak, a posztolás lényege is más-más minden generáció számára. A középiskolások jellemzően csak a profilképüket módosítják, számukra nem ez szerepel az első helyen a közösségi oldalak között. Az idősebb generációk viszont leginkább erre az oldalra szorítkoznak, és itt osztják meg az életük fontos eseményeit, például a családi összejöveteleket, kirándulásokat, sikerélményeket. A nyugdíjas korosztály szívesen oszt meg különböző recepteket is. Az Instagrammal, Mark Zuckerberg újonnan elnevezett Meta cégének másik közösségi platformjával ellentétben, a Facebookon nagyobb hangsúlyt kapnak az akár hosszabb, szöveges posztok, amik az esetek nagy százalékában életbölcsességekről szólnak. Ez az oldal az egyik legalkalmasabb felület a reklámozásra, ugyanis a cégek széles közönség elé tudják tárni termékeiket. Sokan itt olvasnak híreket is, az online portálok bejegyzéseinek elérésének egy jó része a Facebook-oldalukon megosztott linkekből jön.
Az Instagramot leginkább a fiatal generációk appjának lehetne nevezni. A több mint 500 millió havi aktív felhasználóval rendelkező közösségi platform leginkább a vizuális élményre fekteti a hangsúlyt, néha képekkel mond el egy-egy történetet. De vajon mi kapja a legtöbb lájkot a sokféle tartalom közül? Esetleg a túl-photoshopolt képek? Vagy a tökéletes élet benyomását keltő fotók? Egy amerikai kutatás szerint a 3 legjobban kedvelt téma a motivációs idézetek, a szinte címlapért kiálltó, instamodell képek, valamint a természet szépségét megörökítő fotók. Ezek közül egyik sem köthető külön korosztályokhoz. Legfőképp a Tiktok hatására, a képek mellett elterjedt a videós posztolás is. A többség viszont inkább az Instagram Story módot használja, ahol pillanatképeket, bejegyzéseket osztanak meg. A korábban sokak által kedvelt hashtagek visszaszorultak, esetleg csak kisebb oldalak, influencerek használják még.
A Tiktok, havi 689 millió felhasználójával a legújabb és legnépszerűbb közösségi oldal, amit főként a fiatalabb generációk használnak. Habár külföldön kezdi egyre több idősebb is használni az alkalmazást, Magyarországon ez nem igazán jellemző. Sokan hihetik, hogy az oldal csupán tátogós és furcsa, táncos videókból áll. Ám ez is, mint például a fentiekben említett Instagram, számtalan tartalmat kínál, mint egy mini Youtube-ként funkcionál. Ilyenek lehetnek például a különböző szórakoztató, vagy társadalmi problémákat érintő, világnézetet tágító, valamint oktató és akár szépségápolásról szóló videók. Míg először tényleg többségében csak a táncos, playbackes videók ugranak fel, rövid idő alatt át tudjuk formálni a hírfolyamunkat a saját magunk szájízére a TikTok algoritmusának köszönhetően.
Bálint Boglárka