Sokan szembesülnek azzal, hogy idősödve egyre több olyan dologra szeretnének költeni, amit a szüleiktől kapott zsebpénz közel sem fedez. Azonban a diákmunka világa sem olyan egyszerű, hogy annyit mondjunk: menj el dolgozni! Megéri-e tizenévesen az iskolai teendők mellett munkát keresni, és ha igen, milyen lehetőségeink vannak?
A diákmunka mellett szóló legerősebb érv természetesen a pénzkereseti lehetőség. Ez által megteremthetjük azoknak az élményeknek az anyagi hátterét, amelyekről a fiatalságnak szólnia kellene. Lehet ez egy koncert, nyaralás a barátokkal a Balatonnál vagy egy nagyobb befektetés, például új telefon vagy laptop. A legjobb a fiatalon keresett pénzben, hogy arra költhetjük, amire valóban szeretnénk. Sokan már korán elköltöznek otthonról, és szembe kell nézniük a rezsi, az albérlet és az étkezés költségeivel. Ez azonban nem zárja ki, hogy tudatos gazdálkodással ugyanúgy megéljük azokat az élményeket, amelyekre sok év múlva is boldogan emlékezhetünk. Ha pedig még nem függetlenedünk, nagyobb szabadságunk van abban, hogyan használjuk fel vagy tesszük félre a keresetünket.
Természetesen mindennek két oldala van. Diákként akkor érdemes munkát vállalni, ha az belefér az ember idejébe. Összeegyeztetni a tanulmányokat például egy hétvégi munkával nem könnyű, de nem is lehetetlen. Viszont, ha valaki az iskolai követelmények mellett sportol, zenél vagy különböző foglalkozásokra jár, akkor nem szabad egy olyan plusz elfoglaltságot vállalni, ami miatt nem marad idő a pihenésre, mert az nagyon könnyen megemeli a stresszszintet és a szorongást. Az időhiány érzete pedig elszigeteltséget és kiégést okoz. Ismernünk kell a korlátainkat, hogy képesek legyünk priorizálni, és annyi feladatot vállaljunk, amennyit időnk enged.
Érdemes felismerni, hogy a pénzkeresés és az önállóság mellett a diákmunka olyan értékes tapasztalattal jár, amit nem csak az önéletrajzunkba írhatunk bele, de valóban hasznosítani tudunk a későbbi karrierünk során. Régi paradoxon a munkaerőpiacon az a jelenség, hogy sok frissdiplomás nehezen talál munkát, hiszen minden munkaadó azt a többéves munkatapasztalatot keresi, amit a fiatalok épp megszerezni kívánnak. Bár bizonyos területeken – mint a jog, orvoslás vagy közbiztonság – ez csak diploma után szerezhető meg, sok más munkaadó a végzettség mellett gyakorlati készségeket vár el. Ezeket – például időbeosztás, kommunikáció, problémamegoldás – diákmunka közben is elsajátíthatjuk. Ráadásul hasznos kapcsolati hálót építhetünk ki, amelyre a későbbiekben támaszkodhatunk.
Nem mindegy viszont, hogy milyen diákmunkára jelentkezünk. A diákmunkának megvan az a kockázata, hogy a munkáltatók kihasználják a jelentkezőket; alacsony fizetés, nem megfelelő körülmények vagy rugalmatlan időbeosztás. Nem szabad elsiklani a munka részletei felett. Mielőtt aláírjuk a szerződést, bizonyosodjunk meg róla, hogy a számunkra leginkább megfelelő munkára vállalkoztunk. Ebben sokat segíthetnek a különböző iskola- és diákszövetkezetek, amelyek célja, hogy a diákok és a munkaadók között egyszerűbben létrejöhessen a kapcsolat. A másik előny, hogy az iskolaszövetkezettel kötünk szerződést, így ha egy munkahelyet ott szeretnénk hagyni, akkor annak semmilyen akadálya és következménye nincsen.
Középiskolásoknak alapvetően hétvégén van lehetőségük dolgozni, így érdemes inkább hostess munkákat elvállalni, vendéglátóiparban elhelyezkedni vagy bármely más részmunkaidős opciót keresni. Nyáron pedig különböző szezonális lehetőségek után érdemes kutatni, például táboroztatás, mivel azok ottalvós jellege miatt a szállást és az étkezést általában állja a munkáltató. Az egyetemisták időbeosztása általában rugalmasabb, ám nyilván ez sok tényezőtől függ. Gyakornoki lehetőségek, ügyfélszolgálat, adminisztráció, recepciós és egyéb asszisztensi feladatköröket ellátó munkák egyaránt szóba jöhetnek. Ma már gyakoriak az otthonról, online elvégezhető tevékenységek is; tartalomgyártás, közösségi média kezelés és nem utolsó sorban korrepetálás vagy nyelvórák adása. Az egyetemválasztáskor pedig érdemes lehet figyelembe venni, hogy mely intézményeknek van valamilyen típusú karrierirodája, ami nem csak a szakmai gyakorlatban segít, de rendszeres munkalehetőségekkel szolgálnak a hallgatóknak.
Összességében a legfontosabb, hogy felmérjük, mennyit tudunk vállalni, mennyire érezzük szükségét az önálló keresetnek és ne féljünk beletenni az energiát, hogy megkeressük a számunkra legmegfelelőbb lehetőséget.
(Szalai Maja)