A 21. században, azaz az okoseszközök korában élünk. Annyira a mindennapjaink részei, hogy szinte bárhol hozzájuthatunk ezekhez a termékekhez. Rengeteg módja van az okoseszköz vásárlásnak is, de vajon miként lehet ez a folyamat a számunkra legkedvezőbb?
Okosórát, okostelefont, tabletet ma már rengeteg helyen vásárolhatunk. Valódi boltban vagy webshopban, márkakereskedőtől vagy viszonteladótól, belföldi partnertől vagy külföldről. Nem szabad azonban meggondolatlanul, „első impulzusok alapján” nekifutni a beruházásnak, hiszen rengeteg termék és rengeteg vásárlási mód közül választhatunk.
Ismerős az, amikor egy barátodnak új telefonja lesz, és hirtelen elavultnak érzed az egyébként tökéletesen funkcionáló mobilodat, ezért kényszert érzel, hogy vegyél egy ugyanolyat, ha nem jobbat? Esetleg, amikor tényleg csak nézelődni mész be egy szaküzletbe, de első pillantásra szerelem a legújabb okosóra? A színe, a tulajdonságai vagy az ára is meggyőzhet arról, hogy igenis ő lesz a társad. Ezzel te is egyetértesz – egészen addig, amíg a következő, „igazán új, igazán szép, igazán okos” órával nem találkozol. Akkor jöhet érzéketlen szakítás, mert megtaláltad életed legújabb szerelmét. Hogy ezt, azaz az impulzusvásárlást elkerüld, érdemes előre gondolkodni és alapos megfontolás után nyélbe ütni az üzletet.
Biztosan szükséged van rá?
Először is gondold át, hogy tényleg szükséged van-e arra az eszközre. Ha úgy érzed igen, éppen életbevágó, akkor előtte szerencsés utánanézni az interneten, hogy kinek mi a véleménye róla. Ha negatív jelzőket írsz a termék neve mögé a keresőben, akkor nagy eséllyel találsz rossz véleményeket. Ez nem baj, sokat lehet belőlük okulni és megelőzhetnek egy felesleges hercehurcát a biztosítás, visszaküldés meg egyéb folyamatok kapcsán, amik akkor merülnek fel, ha nem vagy elégedett azzal, amit az üzlet a kezedbe adott. Érdemes azt is megkeresni, hogy mennyire káros a környezetre az áru. Talán csak közvetve, a gyártási folyamatok során. Mégis tisztább lesz a lelkiismeretünk, ha olyan gyártót támogatunk, aki kíméli az otthonunkat, a Földet.
Fogj gyanút, ha valami túl olcsó!
Nem utolsó szempont egy ilyen beruházásnál, hogy mennyiért is vesszük legújabb kincsünket. Fontos, hogy csak megfelelő ár-érték arányban vásároljunk. Azt nagy eséllyel mindenki érzi, ha a pénztárcájához, illetve a megvenni kívánt cikk képességeihez mérten aránytalanul magas az ár. De mi a helyzet akkor, ha aránytalanul alacsony?
Ha aránytalanul alacsony árat látunk, illetve ha a szállítás/garancia körülményei nem szokványosak, bonyolultak, esetleg nem is tisztázzák ezeket a fontos kritériumokat az eladók, fontos, hogy hamar gyanút fogjunk, mert ilyen esetben több, mint valószínű, hogy a beszerzés helye nem biztonságos. Nagy rá az esély, hogy nem érvényesíthetjük fogyasztói jogainkat. „Lehet, hogy nem állhatunk el a szerződéstől, ha hibát találunk benne, vagy meggondoltuk magunkat” – mondta Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakember, aki szerint ugyanez igaz a garanciális jogainkra is.
Másképp, mintha boltban vennéd
Azzal talán mindenki tisztában van, hogy ezeket a jogokat fizikai vásárlás esetén hogyan érvényesítse, de online a garancia kicsit másként működik. Nagyon fontos utánanézni a honlapon, hogy milyen feltételekkel van szavatossági, illetve jótállási jog. Ezen kívül azt is fel kell tüntetniük, hogy hogyan kezelik a panaszokat.
Van, hogy az eladó lehetőséget nyújt plusz biztosítás megkötésére, nagyon hasznos lehet egy félresikerült mozdulat, vagy egy váratlan baleset után. Szakértőnk, Siklósi Máté szerint azonban ennek is érdemes elolvasni a részleteit. Példának hozta fel, hogy több biztosítás esetében beleírják a szerződésbe, hogy az eladó mentesül a térítési kötelezettségei alól abban az esetben, ha a kárt egy kiskorú, azaz 18 év alatti okozta nagykorú felügyelete nélkül. Amennyiben fiatalkorúak vagyunk, vagy olyannak vásárolunk, aki nincs még 18 éves, minden bizonnyal nem ez a biztosítástípus lesz a legkedvezőbb számunkra.
Ha a termék beszerzési helyének nem Magyarországot, de az Európai Unió tagállamai egyikét választjuk, a legfontosabb jogszabályokat tekintve ugyanazok a szabályok vonatkoznak az eladóra, mintha hazai webshopban vásárolnánk, ezért túl nagy meglepetés nem fog érni minket. A többi EU-s tagállamban is általában érvényes mind az 1 év jótállás, a 2 év szavatosság, és a 14 nap elállási jog is.
És mi a helyzet az EU-n kívüli vásárlásokkal?
Ezzel szemben, ha olyan külföldi országból tervezünk vásárolni, ami nem tartozik az Európai Unió tagállamai közé, a fent említett jogok már nem, vagy nem feltétlenül ebben a formában érvényesek. Éppen ezért megfelelő körültekintést igényel egy ilyen vásárlás. Az első és legfontosabb feladatunk, hogy meggyőződünk, hogy az adott webshop megbízható-e. Tegyük fel a legfontosabb kérdéseket: Az eladó valóban létezik? Vannak már valódi vásárlói a boltnak, az értékelések igaziak? Milyen veszélyeket sejtetnek a negatív hozzászólások vagy netes keresési eredmények? A kártyaadataim biztonságban vannak?
Ha ezekre pozitív választ kaptunk, jöjjenek a részletek! Érdeklődjünk, járjunk utána pontosan a garanciának, az elállási jognak, a visszaküldés módjának stb. Tartsuk szem előtt, hogy nagyon kicsi az esélye, hogy magyar nyelven találunk útmutatót vagy tájékoztatót, ezért stabil nyelvtudást igényel a művelet.
Mi van, ha semmibe veszik a jogainkat?
Abban az esetben, ha nem tudjuk érvényesíteni a jogainkat, mert nem működik együtt velünk az eladó, nem szabad kétségbeesni. Ugyan hatóság nem avatkozhat bele a dologba, a vitát békéltető testület, szükség esetén bíróság előtt is le lehet folytatni. Csak akkor tartózkodnak a beavatkozástól a hatóságok, ha nem történik szabálysértés. Ha az eladó megtagadja az alapvető jogainkat, mint például a 14 nap meggondolási jogot, akkor már szabálysértés történik. Erről tehetünk bejelentést, és kaphatunk külső segítséget is.
Az okoseszközök vásárlása egy nagyon összetett dolog, amit nem lehet hirtelen, gondolkodás nélkül véghezvinni. Jól meg kell fontolni, majd a lehetőségeink mérlegelése után dönteni figyelembe véve minden részletet, beleértve az apróbetűs részt is.
(Vida Zsanka)
A cikk megjelenését az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja a „Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása” program keretében