Szinte nincs is, amit ne lehetne megvenni ma már az interneten. Sőt, van, amit egyenesen csak ott kapsz meg. Bátran veszel mobilt, foglalsz repjegyet, mégis van valami, amin egy kicsit azért elgondolkodunk, mielőtt megrendeljük. A ruhák és a cipők. A bizonytalanság oka kézenfekvő: míg számos neten is elérhető terméknél a tulajdonságainak, képességeinek leírása elegendő lehet, addig a ruházati cikkeknél többről van szó. Mi van, ha nagy? Ha kicsi? Ha kényelmetlen? Ha bénán áll? Ha rossz a szabása? Ha gyenge a minősége?
A boltba bemegyek, megfogom, megnézem, felpróbálom, megkérdezem a barátnőmet, visszamegyek, gondolkozom, aztán majd eldöntöm. Vagy megveszem egyből, és ha otthon nem tetszik, akkor visszaviszem, és kicserélem másikra. De mi van a sokszor messziről jött csomagokkal? Ebben témában is Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő igazított el minket.
Boldogsághormon-termelés a köbön
Az internetes ruhavásárlás az impulzusvásárlás csúcsa. Felugrik egy hirdetés, rápillantasz egy csinos topra, egy sikkes magassarkúra vagy egy menő nadrágra, és rögtön rakod is a kosaradba. Meg még öt másikat, hiszen akciós, és együtt még dögösebbek lesznek. De ésszel élsz, előtte csekkolod a mérettáblázatot, kiválasztod a legmegfelelőbb szállítási módot, és fizetsz. Pár nap vagy hét múlva már a kezedben a doboz, és ki sem mozdultál érte a házból, nem álltál a boltban kígyózó sorban egy fél órát (plusz a próbafülkéről ne is beszéljünk), és valószínűleg nem is próbálta fel előtted még húsz ember a darabot.
Ez eddig egy tökéletes ruhabeszerző akció lenne, de mikor kibontod a csomagot, teljesen ledöbbensz. A finom pasztellszínnek nyoma sincs, helyette közönséges és egyszerűen ronda a felső, a méret pedig akkor stimmelne, ha az elefántodnak rendelted volna, pedig mindent lemértél, és ez volt a megfelelő a táblázat szerint. Rád tör a pánik, hogy most mi lesz? Hogy lehet ez, hiszen olyan jónak tűnt az oldal, meg a modellen is állati jól nézett ki, de ezt a darabot még a legrosszabb rémálmodban sem viselnéd.
De vajon mit tehetsz a pánik elmúltával? Ne aggódj, azért van kiút, csak egy kis türelem és figyelem kell hozzá – vagyis, hogy ne törődj bele, hogy ez a vásárlás hiba volt.
A „bűvös” két hét
Szinte kivétel nélkül minden webshopnak 14 napos elállást kell biztosítania a vásárlónak. Ahogy a múlt hónapban már írtuk, ez azt jelenti, hogy 14 napig egyszerűen meggondolhatod magad és visszaküldheted a terméket – persze csak ha a próbán kívül nem hordtad, ép, tiszta, eredeti állapotú. Ez kedvezőbb feltétel, mint az üzletekben, hiszen ott nem feltétlenül vesznek vissza, vagy cserélnek ki ruhaneműket csak azért, mert másnap már kövérnek látod benne magad, hibás a méret, vagy mégsem tetszenek a pink virágok. „Minőségi gondok esetén más a helyzet (amikor szavatossági jogot érvényesítesz), de a legtöbb helyen a termék árát akkor is levásárolhatod, ha méretproblémád van, de nem hordtad még a terméket. Ha semmi módon nem tudnak helyettesítő terméket adni neked, akkor a pénzedet is visszaadják. De azért ismételjük át: a bolt csak minőségi hiba esetén köteles cserélni, vagy visszafizetni a vételárat, méretprobléma vagy más gond esetén akkor cserél, ha azt maga fontosnak tartja.” – emlékeztetett Siklósi Máté, fogyasztóvédelmi szakértő.
Ha az üzletbe visszaviszel egy ruhát (cipőt) bármilyen okból, a nyugta/blokk/számla nélkül el se indulj. Erre már a vásárláskor is figyelmeztetnek. Bizonyos prémium üzletek hajlandók visszakeresni a vásárlásokat nyugta nélkül is, hisz azokból nekik is van egy példányuk – de a nyugtával igazolod azt is, hogy te vásároltál és nem másvalaki ruháját készülsz kicserélni.
A netes boltok azonban a 14 napon belül akár olyan termékeket is visszavesznek, amelyeket már viselt a vásárló. Ezt a lehetőséget valószínűleg már sokan ismerik, manapság egyre elterjedtebb szokás a tinik körében, hogy megveszik a ruhákat, egyszer felveszik, de a címkét benne hagyják, és a használat utáni napon visszaküldik, a 14 napos elállásra hivatkozva. Ezzel azonban vigyázni kell, mert a ruhákat bevizsgálják, és a visszatérítés értéke a termék minőségének romlásával arányosan csökken.
Mit tegyek, ha hibás?
Az elálláson kívül a vásárlóknak kétféle joguk van hibás, vagy nem megfelelő termékek esetében. Ezek a már szintén említett szavatosság és a jótállás. A neten vásárolt termékek esetében érvényes 14 napos elállás mellett minden divatcikknek és egyéb terméknek 2 év szavatossága van. A két éven belüli első hat hónap során a webshopnak és minden más üzletnek is kötelessége a hibás terméket kijavítani, kicserélni, vagy akár az árát is visszafizetni, a vásárlót nem érheti semmiféle atrocitás. A fennmaradó másfél évben azonban a bolt kérheti a termék gyári hibájának bizonyítását a vásárlótól. Ha nagyobb tételről van szó, érdemes ezzel a lehetőséggel élni, mert a szakértő pár ezer forintért megállapítja, hogy igazunk van-e, és ha igen, akkor az üzletnek kötelessége visszavenni, és megtéríteni a „keletkezett kárt”.
A jótállás bár csak 1 évre szól, de az alatt végig visszacserélhető a gyári hibás termék, és nem kötelezhetnek minket arra, hogy bizonyítsuk be a hibát. „Ruhák között ugyanakkor csak az 50.000 forint vásárlási értéket meghaladó szőrmebundára kell az üzleteknek kötelező jótállást biztosítani.” – emelte kis Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő.
Belföld vs. külföld
A külföldről való vásárlás leggyakoribb oka az, hogy országon belül nincs az igényünknek megfelelő termék, vagy csak egyszerűen olcsóbb, ha nem itthon vesszük meg – vagy szimplán, ami megtetszett a neten, azt külföldről lehet megrendelni. Divatcikkek vásárlása esetén is érdemes figyelembe venni azonban, honnan rendelünk. Kecsegtetőnek tűnhetnek egyes távol-keleti webáruházak ajánlatai, tőlük akár egy magyarországi üzlet által megszabott ár ötödéért is vásárolhatsz. És miért is ne tennéd, senki sem fogja megmondani ránézésre, hogy eredeti-e vagy sem: valljuk meg, még te sem. Azonban ha az Európai Unión kívülről rendelsz, automatikusan lemondasz a vásárlóként gyakorolható jogaidról. „Ilyen a 14 napos elállás, mely csak az EU országaiban kötelező. Másik probléma – még ha vállalja is a 14 napos visszaküldést az ázsiai üzlet – hogy a visszaküldés költsége mindig a vevőt terheli, így az többe kerülhet, mint maga a termék.” – monda el Siklósi Máté. Így rajtad marad egy selejtes ruhadarab, de mégsem ez a legrosszabb opció az EU-n kívülről érkező termékekkel.
Sajnos elég gyakori, hogy meg sem érkezik a rendelt áru. Pedig az ilyen messziről érkező termékek esetében az előreutaláson kívül nincs más fizetési lehetőség. Elúszik a pénzed, és még egy hibás ruhád sem lesz, amit később fel tudnál használni legalább bizonyos helyzetekben. Az Unión belül más a helyzet, itt ugyanazok a jogok vonatkoznak minden országra, azonban országon belül a leginkább érdemes webshopokból rendelni. Ott a telefonos ügyfélszolgálat, írhatsz e-mailt, segítenek, ha problémád van.
Velem biztos nem történik meg!
Ez a gondolat felmerül a legtöbb interneten vásárló emberben. Annyira elvakít bennünket a hívogató illusztráció, hogy nem vagyunk elég körültekintőek. Hisz a Facebookon hirdetett, egy csomó ismerősöm kedveli. Magam sem gondoltam volna, hogy egy hivatalos webshop nem fogja nekem időre kiküldeni a rendelt cipőt. Vagyis mint később rájöttem, csak hivatalosnak tűnő netes áruház. A cipő két hónap késéssel megérkezett, azonban nem is abban a színben, és nem is abban a minőségben, mint ahogyan én számítottam rá. Visszautalási lehetőséget nem is említettek, a cseréről szó sem lehetett, de ha egy kicsit körültekintőbb vagyok, elkerülhető lett volna a kár. Tehát a netes vásárlás kockázataival tisztában kell lenni még akkor is, ha a belföldi, esetleg az Európai Unión belüli üzletek lebonyolítása kedvező feltételeket kínál.
Még egy fontos tényezőre hívjuk fel a figyelmed, amivel gyakran nem kalkulálunk a netes rendeléseknél, ez pedig a kézbesítés. Az webáruház pikk-pakk összekészíti a csomagunkat és átadja egy arra szakosodott futár- vagy kiszállító cégnek, és onnantól a webáruháznál már hiába panaszkodunk. Ha csak úgy shoppingolunk, ez nem feltétlenül dráma, azonban ha például ajándékot rendelünk vagy egy konkrét alkalomra ruhát, cipőt, akkor pórul járhatunk a kiszállítási idővel. Velünk már megtörtént, hogy az egyébként karácsony előtt három héttel megrendelt ajándék január közepén érkezett meg, pedig naponta könyörögtünk a kiszállító cégnek, akinél ott volt a csomag. Ezzel most, az ünnepek közeledtével, és a járvány miatt megnövekedett netes vásárlások miatt különösen fontos számolni. Ha fontos, hogy valami egy bizonyos időre érkezzen meg, akkor minél előbb válassz és rendelj! Tapasztalatunk szerint egyébként a házhoz szállítás helyett választott átvételi pontos megoldás hatékonyabb tud lenni.
A 21. század emberének körültekintően kell cselekednie, így lehet belőle tudatos vásárló az internet világában. Az első, amit ellenőrzünk egy új áruházból való rendeléskor: van-e címe, e-mail címe, telefonszáma az üzletnek. És bátran eressz meg egy próbahívást, mielőtt rendelsz, és kérdezz rá a kiszállításra is!
(Panulin Bogi)
A cikkek elkészítését az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja a „Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása” program keretében