Nem kell sorban állni, nem kell készpénzzel vacakolni és még házhoz is jön. Nagyjából ezzel a három dologgal lehet jellemezni az online vásárlást. Nincs ez másként a koncertek és a színházak esetében sem. A kedvenc előadónk bejelenti, hogy fél éven belül az országban, jobb esetben a városunkban ad koncertet, mi pedig hagyunk csapot-papot, és az első portálon már ütjük is be a bankkártyánk adatait, nehogy elvigyék az orrunk elől a jegyeket. De biztos, hogy így jutunk a legbiztonságosabban belépőjegyhez?
Online vagy jegypénztár?
Elsőre mindenkinek sokkal kézenfekvőbbnek és kényelmesebbnek tűnik egy online jegyirodában megvenni a koncert- vagy színházjegyét, hiszen manapság elég sok mindent ott intézünk, vásárlunk. Kevés kivétel van, amit kultúrafogyasztás terén nem lehet online és elővételben megvásárolni: így csak akkor kell sorban állni, ha mindenképp erre vágyunk, vagy szeretjük a személyes jegyvásárlás romantikáját.
Sorozatunkban többször kitértünk már arra, hogy a használati tárgyakat 14 napig még visszaküldhetjük, ha gondunk van a termékkel, a jegyek esetében viszont más a helyzet. A programokra szóló jegyek hasonlóak az online buszjegy vagy vonatjegy vásárlásához. Utóbbi esetben, ha felszállunk a vonatra kezünkben az e-jeggyel, leutazunk akár csak egy megállót, majd leszállunk, nem kérhetjük vissza a jegy árát. A koncertjegyek esetében is így kell elképzelni a szituációt, csak ott már a vásárlás pillanatában írja a jegyet a nevünkre az értékesítő oldal. Ebben az esetben tehát nem mondhatjuk vissza a jegyünket még egy nappal sem a vásárlás után, mert nem érvényes a 14 napos elállási jog – figyelmeztet Siklósi Máté.
Mire figyeljünk, ha online vásárolunk?
Szerencsénkre ma már rengeteg megbízható oldal létezik jegyvásárlásra, bárki kapásból tud mondani egyet fejből. Ennek előnye, hogy ezek az oldalak és szolgáltatók már figyelnek arra, hogy minél jobb és átláthatóbb tájékoztatást adjanak nekünk a feltételeikről. Mi pedig használjuk ki ezt a lehetőséget, és vásárlás előtt tájékozódjunk!
Figyeljünk fokozottan az olyan oldalakra, ahol nem közvetlenül a jegyértékesítőtől vásárolunk, hanem közvetetten, magánszemélyektől, akik az adott oldalon értékesítenek jegyeket, mint például a ViaGoGo oldalon, vagy sok esetben a Facebook különféle jegyes csoportjaiban. Ha valakinek a feleslegessé vált jegyét vesszük meg, nézzünk és kérdezzünk utána a jegyek eredetének, hogy az eladó tudja-e igazolni, ő honnan vette a jegyet. Az e-jegyeknek megvan az a hátránya, hogy e-mailen akárhányszor el lehet küldeni, és bármennyit el lehet érte kérni, amit a vevő megad. Míg egy hivatalos jegyértékesítő oldal egy helyet egyszer értékesít, egy magánszemélynél nehéz ellenőrizni, hogy az adott jegyet nem adta-e már el másnak is. Ráadásul gyakran az eredeti ár többszörösét is kifizetheted egy ilyen „viszonteladónak”. Ha más feleslegessé vált jegyét veszed meg, tájékozódj arról is, hogy eredetileg mennyibe kerültek a jegyek, és gondold meg, biztosan kifizeted-e ezt az összeget. Az így vásárolt jegyek felára miatt sem reklamálhatsz sem a hivatalos jegyértékesítőnél, sem a rendezvény szervezőinél. A kevésbé ismert oldalakra, vagy személyekre ne legyünk restek rákeresni az interneten, utánanézni, részleteket megtudni róluk, vásárlói visszajelzéseknek utánanézni, mert nagyon szomorú, amikor a kapunál azt mondják, ezt a jegyet már felhasználták! – tanácsolja Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő.
Megvenném a jegyem, de az eladó rászámol még egy kis összeget, kezelési költség címen. Ez jogos?
Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakember szerint – bár a legtöbbünknek nem tetszik –, de jelenleg még igen. A jegyirodák jutalékos alapon működnek és általában ezt a jutalékot egészítik ki pár száz forinttal kezelési költség néven. A hosszú távú cél mindenesetre az, hogy az eladók úgy próbálják meg a termékeiket, azaz jelen esetben a jegyeiket értékesíteni, hogy az ne tartalmazzon különféle pluszköltségeket. Ebbe viszont nem tartozik bele a szállítási költség, hiszen ez csak egy opcionális megoldás, ráadásul a jegyek esetében nagyon ritka. Szinte minden jegyirodának van jegypénztára, ahol személyesen is fel tudjuk venni a jegyeinket, ha az e-mailes megoldás valamiért nem szimpatikus. A színházaknál pedig legtöbbször ez maga a színház, ahova később a kiválasztott darabra mennénk. Elsősorban azonban elektronikus jegyeket vásárolunk az interneten, amelyeket többnyire e-mailben kapunk meg, vagy letölthetünk egy megadott linkről. Ezek a jegyek kinyomtatva és mondjuk telefonon bemutatva is érvényesek.
Van jótállás vagy garancia egy jegyre?
Ezekre a rendezvényekre nem érvényes, hogy ha nem tetszett az előadás, akkor visszaválthatjuk a jegyet. Ahogy az sem, hogy ha valamiért nem tudunk elmenni a programra, visszakérhetjük a pénzünket. Kivételt képeznek azok a koncertek, amelyen több fellépőt is ígérnek a szervezők, viszont végül nem jön el mindegyikük. Ezeknek a hiányos vagy akár elmaradt előadásoknak az esetén élhetünk egy úgynevezett árleszállítási igénnyel, ami miatt a jegy egy részét vagy akár egészét is visszakaphatjuk. Az elmaradó előadások esetén általában automatikusan fel is kínálják a visszaváltást egy bizonyos időintervallumon belül, vagy másik előadással pótolják az elmaradtat.
Elmarad a koncert, amire mennénk, hogyan lehet a jegy árát visszaigényelni?
Ha az előadás elmarad, jogszerűen jár vissza nekünk a pénz, hiszen önhibánkon kívül nem láthattuk azt, amiért fizettünk. Ezt a visszatérítést adott esetben a szervezői cég oldalán, vagy az erre kijelölt hivatalos oldalon tehetjük meg. Erről a szervezők mindig tájékoztatást nyújtanak. Jelenleg a járvány miatti veszélyhelyzetben a rendezvények korlátozottan megtarthatók. A tavasszal meghirdetett programokat vagy másik időpontra szervezték át, vagy teljesen törölték. Most is gyakori, hogy egy szűkebb létszámú programot, színházi előadást elővigyázatosságból betegség, vagy fertőzésgyanú miatt törölnek, így ha bármilyen rendezvényre van jegyed, figyeld a szervezők vagy az esemény honlapját, Facebook-oldalát: ott nyújtanak tájékoztatást, hogy alakul a program. Ha új időpontot hirdetnek, az eredeti időpontra szóló jegyek automatikusan érvényesek az újra, többnyire nem kell semmit tenned. Ha az új időpont nem megfelelő, akkor kérheted a jegyed visszaváltását. Ugyanez a helyzet, ha az előadást nem tudják pótolni: visszakapod a jegyed árát. Ennek mikéntjéről is tájékoztatnak a programok oldalai.
A másodkézből vásárolt jegyek esetén is megvannak ezek a jogaink?
Rengeteg sportesemény, koncert vagy előadás előtt már napokkal láthatunk olyan embereket, akik az esemény Facebook-oldalán, vagy jegyes adok-veszek csoportokban próbálnak megválni a jegyüktől. Ha bárkitől kapunk vagy vásárolunk egy olyan jegyet, amivel az előadásra végül nem engednek be, akkor elesünk minden visszatérítési jogunktól. Ebben az esetben a szervező nem tehet semmit. Emiatt az eshetőség miatt is próbáljunk meg a lehető legmegbízhatóbb eladótól jegyet vásárolni az ismeretlen magánszemélyek helyett.
Mit tehetünk a jegyüzérek ellen?
A közösségi média elterjedésével jelentősen megszaporodtak azok a jegyüzérek, akik felvásárolnak nagy tételben jegyeket egy adott koncertre, majd ezeket sokszoros áron árulják. Azzal nem árt viszont tisztába lennünk, hogy fogyasztói jogaink kizárólag abban az esetben vannak, ha a hivatalos jegyeladótól vesszük a jegyeket. Ha jegyüzérek vagy csaló oldal áldozatai lettünk, akkor polgári peres úton rendezhetjük a vásárlás utáni esetleges problémákat. A legbiztonságosabb még mindig, ha időben, egy megbízható oldalon csapunk le a hőn áhított jegyeinkre, vagy – a járvány után ismét – személyesen vásároljuk meg a szervezőktől – javasolja Siklósi Máté.
(Lendvai Martin)
A cikk elkészítését az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja a „Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása” program keretében