Március 16-ával életbe lépett a kormány azon döntése, ami előírja a diákok távoktatását. Habár úgy tűnhet, ez csak a köz- és felsőoktatást érinti, de igazából hatással van az egész országra és a gazdaságára. Ha a gyerekeke nem mennek iskolába -, főleg a 14 év alatti korosztály -, akkor a szülők kényteleneke otthon maradni velük home officeban, hiszen a nagyszülőkre nem lehet bízni a gyerekeket.
A sok otthonmaradás kiesést eredményez főként azoknál a vállalatoknál, amik termelése nem megoldható az alkalmazottak otthonából. Csak képzeljük el, milyen lehet távkőművesnek lenni, és e-mailban továbbítani a megrendelőnek az elkészült téglafalakat, esetleg házépítő szimulátorral játszani óránként 1500 forintért. Egyszerre hat szürreálisnak és meglepően valóságosnak a mai helyzet kellős közepén.
Rengeteg embert bocsátanak el világszerte a bevételek csökkenése miatt, ami lassanként gazdasági válsághoz vezethet. Elég ijesztő, hogy már az Euró is túllépte a 360 forintos határértéket, de ne izguljunk, mert még az infláció előtt mindenki bevásárolt budipapírból, és egy pékség havi lisztigényét tárolta el a kamrában. Valószínűleg a filmekből ismert apokalipszis jelenteket is túlélné az emberiség annyi raklap konzervvel, amennyit az elmúlt hónapban raktároztak el a megveszett vásárlók. Újabban állandó jelenségé vált, hogy ha nem nyitáskor jelensz meg az élelmiszerboltok ajtajában, mint a hipszter nagymamák, akkor esélyed sincs friss zöldséggel haza érni.
Mind eközben virágzik az online áruházak piaca, és mivel a legtöbb ember otthon lóg az interneten, így könnyebben célba érnek a célzott hirdetések is. Az elmúlt napokban nálunk is napról napra derül ki az algoritmusoknak köszönhetően, hogy milyen konyhai gépekkel nem rendelkezünk még, amik megkönnyíthetnék a karantén- mindennapjait -, néhány azóta már fellelhető a mi polcainkon is.
A fizetéscsökkentések és a kirúgások ellenére a kereskedelmi ágazat nagyot kaszált a vírus pánikból. Nagyobb profitot termelnek, mint decembereként a karácsonyt megelőzőleg, holott egy átlag évben bőven az jelenti a csúcsot. Egyedül a ruha iparban -, a kereskedelmi ágazatot nézve – van látható hanyatlás, hiszen senki nem vesz ruhát magának otthonra. A 2020-as tavaszi divattrend az otthonka és a pörkölt foltos póló lett lyukas mackónadrággal. A kényelmes lett az új Gucci, maximum a felső ruházatunk elegáns, ha éppen fontos videóhívást várunk.
Mindenki reménykedik benne, hogy minél korábban véget ér a járvány -, lehetőleg még a nyár előtt minden diák imádságára. Ehhez viszont az kell, hogy felelősségteljes polgárokként otthon maradjuk. Ne (csak) magadért maradj otthon, hanem a családtagjaidért, a szeretteidért, a barátaidért, akiket mind veszélynek teszel ki, ha most nem bírsz megülni otthon.
#MARADJOTTHON
(Szalai Boglárka)