A Minimotor program már nagyon sok iskolába eljutott az évek során azért, hogy a gyermekek biztonságos közlekedést tanuljanak már fiatal korban. Talmácsi Gábor gyorsaságimotor-világbajnokot, a program vezetőjét kérdeztük arról, hogy mik a legfontosabb szabályok a motorozásnál, és a téli pihenő után mi az, amivel felfrissíthetik a motorosok gyakorlatukat és motorjukat is az előttük álló szezonra.
Mikor indult el az edukációs program?
Már több éve megy különböző formában, de az egész Minimotor koncepciót édesapám találta ki, amikor 4 éves voltam. Azóta sok mindenen keresztülment a „minimotorozás”, de a célunk az, hogy minél több gyerek megismerje a motorozás alapjait. A kezdetektől annyiban különbözik mára, hogy egy olyan edukációs programmá formálódott, amivel iskolákba járunk, és egy mobilpálya segítségével megtanítjuk a gyerekeket a motorozás alapjaira, az Országos Rendőr-főkapitányság-Országos Balesetmegelőzési Bizottság segítségével a KRESZ alapjaira, de a kerékpár ismeretek is ott vannak a programban.
Hány éves korú gyerekek vannak a célközönségben?
Azokat a gyerekeket szoktuk megtanítani motorozni, akik már tudnak kerékpározni, tehát jól tudnak egyensúlyozni. A Minimotor program főként az általános iskolás 1. és 6. osztály közötti gyerekeknek szól.
Hány éves kortól kell elkezdeni a biztonságos közlekedésre nevelni a gyerekeket és hogyan?
Már óvodás korban, de ahogy nőnek, jobban lehet őket „terhelni” ezekkel. Azt vettük észre az utóbbi időkben, hogy van egy alapvető tudásuk a gyerekeknek, de minél több edukációt kapnak és minél jobban felhívják a figyelmüket az alapvető KRESZ ismeretekre, annál jobban és biztonságosabban tudnak részt venni a közlekedésben.
Mi jelenleg a legnagyobb probléma az utakon?
Balesetveszélyesség szempontjából sok oldala van, nehéz kiemelni egyet. Statisztikák alapján a gyorshajtások, a KRESZ szabályok be nem tartása és a figyelmetlenségek azok, amik továbbra is a lista élén állnak. Ezeket kell minimálisra csökkenteni. A másik probléma a jármű műszaki állapota, mert nagyon fontos, hogy járművünk rendben legyen: lehet ez roller, kerékpár, motorkerékpár és autó is. A kétkerekű járműveknél pedig a megfelelő védőfelszerelés elengedhetetlen. Az utak minősége is befolyásolja a kétkerekűek közlekedését, ezt is ki kell emelnem. Nagyobb odafigyeléssel kell közlekedni a kedvezőtlenebb felületű utakon.
A vezetés közbeni telefonozás mennyire tud probléma lenni a motorosok esetében?
Motorozás közben csak úgy lehet telefonálni, ha a motoros rendelkezik valamilyen kommunikációs szettel, de az a figyelmet megosztja, és véleményem szerint a koncentrációs képességet is negatív irányba befolyásolja.
Sokakat féltenek tinédzser korukban a motorozástól. Ez valóban ennyire veszélyes, vagy csak nagyobb odafigyelést és edukációt igényelne?
Egy autóban nyilván biztonságosabban lehet közlekedni, mert bármilyen baleset következik be, akkor a karosszéria és a mögé épített biztonsági berendezések egy határig megvédenek bennünket. Egy kerékpáron, motorkerékpáron bármiféle külső behatás miatti sérülést el lehet szenvedni, hiszen nincs a járművön külső védelem. A motorozásnak különböző területei vannak. Van, aki naponta közlekedik vele – például a városi motorozás –, mások túráznak, de sok olyan motoros van, aki kimondottan versenypályán motorozik. A Minimotor programban a gyerekek játékosan ismerhetik meg a motorozást, egy jó élményt kapnak, amely későbbiekben egy jó alapot ad nekik a motorkezeléssel kapcsolatban.
Egy nagyon fontos dolog, hogy hogyan öltözik fel a jármű vezetője. Törekedni kell minőségi biztonsági felszereléseket használni, amelyek baleset esetén az életünket menthetik meg.
A másik pedig, hogy nem tudja kezelni járművét. Szoktam azt mondani, hogy sok motorosnak megvan a jogosítványa, de ha nem frissíti a tudását, nem gyakorol eleget és nem tudja úgy kontrollálni a motort, hogyha esetleg egy stresszhelyzetben is jól tudjon teljesíteni, nincs meg hozzá a megfelelő tudása, akkor az generálhat problémát. Főleg a téli időszakban teljesen leáll a motoros közlekedés, és mikor visszaülnek tavasszal, akkor nagyon nagy tisztelet és alázat kell az utakon. Először újra formába kell lendülni, meg kell szokni motorunkat, a velünk együtt közlekedő járműveket.
Hogyan kell felkészülni a motorozásra és hogyan készítsük fel a járművünket?
Azt szoktam mondani, hogy szakszervizbe vigyük el a motorunkat, ahol átnézik műszakilag. A motorosok elég közel vannak a járművükhöz, az autómat beadom egy autómosóba, de a motorkerékpárokat én is magam szoktam tisztítani, ami jó dolog, mert láthatjuk, hogy a motor milyen állapotban van. A gumik állapota rendkívül fontos, és az ahhoz tartozó guminyomás. Maga a láthatóság, tehát a lámpák, az index, a féklámpa és az öltözékünk láthatósága is legalább annyira fontos a statisztikák alapján. Aki láthatóbb, színesebb védőfelszereléseket használ, az jobban észrevehető.
Motorosként nagyon fontos odafigyelnünk, hogy milyen szabályok vonatkoznak ránk, ezeket jó átnézni, felfrissíteni. Indulás előtt fel kell mérnünk az utak állapotát is, de elmaradhatatlan, hogy kipihent legyen a vezető. Vigyázzunk egymásra a közutakon, és próbáljuk meg rugalmasan kezelni a kialakult helyzeteket.
A motorosoknak vissza kell szokni a tél után, de persze nem csak nekik, hanem az autósoknak is azt, hogy megjelennek a motorkerékpárok a forgalomban. Számítani és figyelni kell rájuk.
Mi az a tanács, amit mindenkinek elmondanál, aki motorra ül?
Nagyon fontos, hogy olyan motort válasszon, ami a tudásának megfelelő. Hogyha teheti, akkor menjen el egy vezetéstechnikai tréningre, ahol megtanítják őt az újgenerációs vezetésre. Nagyon sok mindent lehet itt tanulni: melyik fékkel fékezzünk, milyen maga a vészfékezés, milyen egy kikerülés, hogyan kellene kormányozni a motoron, hogyan kell ülni a motoron, hol lesz a tekintet az utakon és az ergonómia. De ha ezt valaki már megtanulta, természetesen akkor is gyakorolni kell.
(Hegyi Vivien, Bodor Julcsi)