Aludni mindenhol lehet! Vagy mégsem?

Az utazás elengedhetetlen része a nyárnak, azonban ilyenkor meglehetősen nehéz jó szálláshelyet találni. Ezúttal is Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértőt kérdeztük arról, hogy milyen jogaink vannak a szállásfoglaláskor, mi alapján válasszuk ki a számunkra megfelelő szállást, vagy éppen hogyan tudjuk lemondani foglalásunkat.

„Mint mindennél manapság, lerövidültek a folyamatok, sokkal könnyebb szállást foglalni, mint ezelőtt 10-20 évvel” – kezdte Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő. Tíz-húsz évvel ezelőtt még személyesen, telefonon keresztül keresték meg az emberek a szálláshelyeket, hoteleket. Korábban ez drágább is volt, ugyanis a legtöbb szállást adó hely utazási irodákkal szerződött. „Több munkával járt, ha mi magunk kerestük meg a szállásokat: 10-20 helyet fel kellett hívni, majd árajánlatot kérni tőlük. Saját magunk hasonlítottuk össze az árakat, és még alkudni is szerettünk volna általában” – tette hozzá Siklósi.

Mára a szálláshelyeket közvetítő oldalakon keresztül, egy egységes, átlátható rendszeren keresztül böngészhetjük. De ezen kívül mi változott igazán?

A szálláshely sokszor eldöntheti, hogy szeretne-e előre egy bizonyos összeget elkérni a foglalás esetén, de van olyan eshetőség is, hogy az egész árat ki kell fizetnünk. Az is változott, hogy manapság sokszor akár utolsó pillanatban is le tudunk lemondani egy szállást. „Ez igazából teljesen a szállásoktól függ, minden hely más, de az összehasonlító oldalak ebben is nagy segítséget tudnak nyújtani. Ezeken láthatjuk, hogyha van egy valamivel drágább, de utolsó pillanatban is lemondható szállás, ami nagy előny például egy külföldi utazásnál az olcsóbb, de nem lemondható opcióval szemben, hiszen mindig történhetnek váratlan dolgok” – hívta fel Siklósi Máté erre a lehetőségre a figyelmet. A szálláshelyek kötelesek pontosan meghatározni, mikor, kitől milyen mértékű előleget/foglalót kérnek, és azokat milyen feltételekkel veszti el/kapja vissza az ügyfél. A jogszabályok szálláshelyfoglalás esetében nem rendelkeznek ilyen pontossággal ezekről a feltételekről.

Itthon két nagy és több kisebb szállásközvetítő cég van, amiken lehet keresni, kalkulálni. Külföldi utak esetén is nagy a választék, legyen szó síeléses vagy akár tengerparti utazásról szó. Nem minden hotel, szállás szereti ezeket a megoldásokat, ugyanis a szállásközvetítő oldalak elég magas jutalékot kérnek el azért, hogy a helyeket ajánlják, így sokan nem élnek ezzel a lehetőséggel.

„Az egyik legfontosabb a szállás választásnál a szobákról feltöltött képek minősége. A szállásadó maga dönti el, hogy milyen képeket tölt fel a felületre. Az én tanácsom, hogy ne foglaljunk le olyan szobát, ahol nem látjuk megfelelően a szobák, fürdőszobák állapotát, az apartman alaprajzát. Figyeljük meg, hogy az található-e meg a képeken, ami a leírásban szerepel”. Siklósi Máté szerint ezenkívül fontos még, hogy megnézzük, hogy milyen környéken helyezkedik el a szállás, van-e parkoló a közelben, azért kell-e fizetni.
Természetesen az ár sem utolsó szempont, számolni kell a felmerülő költségekkel. Kell-e pluszban fizetni takarításért, idegenforgalmi adóért, számolnak-e fel rezsi költséget vagy esetleg internet-használatot.

Létezik egy olyan lehetőség, ami mentesít minket, egy esetleges megbetegedés esetén segít nekünk a pénzünket megőrizni – ez a sztornó biztosítás. „Az utolsó pillanatokban történt megbetegedés esetén a biztosító megtéríti ezt az elveszett összeget vagy annak egy részét” – teszi hozzá Siklósi Máté. Ezeket általában biztosítóknál lehet elérni, de vannak feltételei, kellenek megbetegedés esetén a megfelelő papírok, amiknek érdemes időben utánanézni, hiszen kemény feltételeknek kell megfelelni (orvosi igazolás, határidők).

Ezenfelül mindig, minden szolgáltatónál van lehetőségünk panaszt tenni, ugyanis ha a képeken nem az szerepelt, amit mi a valóságban kaptunk, akkor hivatkozhatunk arra, hogy megtévesztettek bennünket. „Ebben az esetben az ár bizonyos szintű visszatérítését igényelhetjük, vagy ha nem vesszük igénybe a szálláshelyet, akkor ennek megfelelően kérhetjük a díj visszatérítését, amit korábban befizettünk.”

Érdemes tájékozódni, nézelődni, tanácsokat kérni, mielőtt megtesszük a foglalást. De reméljük, az élményeink szépségéből nem fog elvenni sohasem egy szálláshely minősége!

 

(Hegyi Vivien, Bodor Julcsi)