Sokan úgy gondolják, hogy a bankkártyák és bankszámlák világa a pénzkereső felnőttek terepasztala. Mások viszont az első adandó alkalommal azt kérik szüleiktől, hogy a zsebpénzüket már ne kézbe kapják. A legtöbb bank 2024-ben már rendelkezik ifjúsági programmal, amiben egy fiatal is nyithat bankszámlát. Ezek segítenek, hogy minél korábban lehessünk tudatosok és magabiztosak a pénzügyekben. Idén tavasztól új szabályozás segíti, hogy a banki szolgáltatások mihamarabb alkalmazkodjanak a technológiai újdonságokhoz. Dr. Andor Krisztinát, a Nemzetgazdasági Minisztérium pénzügyi szabályozásért és gazdasági ügyekért felelős helyettes államtitkárát kérdeztük a bankszámlák, bankkártyák alapvető tudnivalóiról.
Milyen kortól és hogyan lehet bankkártyája valakinek?
Mint a felnőtteknek, úgy a fiataloknak is lehetőségek széles tárháza áll rendelkezésre a pénzügyek terén. 14 éves kor alatt csak a törvényes képviselő nyithatja meg a fiatal bankszámláját. Ekkor még a legtöbb esetben minden tranzakciónál szükséges a szülői segítség. 14 éves kor felett, de 18 év alatt szintén a törvényes képviselő segítségével lehet számlát nyitni. Ekkor már akár felügyelet nélkül is lehet bankolni – nem kell a szülőknek ott lennie minden egyes utalásnál vagy kártyás vásárlásnál.
Miért érdemes minél hamarabb kártyatulajdonossá válni?
Aki már fiatalon megtapasztalja a pénzügyeket, az később, felnőttként már rutinosan kezeli majd pénzügyeit. Ideje korán ismeri majd, milyen lehetőségei vannak bankjában. Minél tudatosabban, felkészültebben áll neki az ember, annál kevesebb keserű meglepetés érheti később. A bankoknak is érdeke, hogy ilyen ügyfélkört alakítsanak ki.
A különböző bankok más és más ajánlatokat kínálnak. Milyen szempontokat érdemes figyelembe venni, mielőtt kiválasztjuk a bankunkat?
Az ifjúsági számlákban igen vonzó, hogy akár a bűvös 25 éves korig nagy kedvezményeket kaphatnak a számlavezetési díjakból a fiatalok. Bankszámla nyitás előtt tanácsos utánanézni, hogy ezekre az engedményekre meddig, és milyen mértékben lehet számítani a kiválasztott banknál. Ha a szülők gyakran fognak utalni a számlánkra, akkor gondolni kell arra is, hogy a bankon belüli utalás legtöbbször ingyenes, vagy kedvezőbb árú. Arra is gondolni kell, hogy a banki ügyeinket milyen módon szeretnénk majd intézni: ha digitálisan, akkor a legmodernebb alkalmazást és megoldásokat ajánló bankok lehetnek a befutók, míg ha jobban szeretjük a személyes ügyintézést, akkor fontos, hogy elérhető távolságban legyen bankfiók és bankautomata.
Ha úgy gondoljuk, hogy számlanyitáskor mégsem hoztunk jó döntést, hogyan tudunk bankot váltani?
A bankfiókokban készséggel és gyorsan tudnak cselekedni az ügyben. Ha nincsen semmilyen hiteltartozásunk, vagy egyéb függőben lévő kötelezettségünk a bank felé, akkor a folyamat nagyon egyszerű: csak jelezni kell az új banknak szándékunkat, és ők a régi bankkal egymás között elintézik a felmerülő teendőket és költségeket. Mindenkit bátorítok arra, hogyha a számlája nem úgy szolgálja az érdekeit, ahogy szeretné, ha máshol jobb feltételeket lát, akkor mérlegeljen és nyugodtan váltson.
Milyen gyakran érdemes átgondolni, hogy jó banknál vagyunk-e?
Érdemes néhány évente áttekinteni, ahogy a költési és bevételi szokásaink hogyan változnak. A bankok folyamatos versenyben vannak egymással, simán lehet, hogy időközben lett még jobb lehetőség egy másik banknál, vagy akár ugyanazon bankon belül. Amikor elkezdünk dolgozni és pénzt keresni, akkor újra érdemes átnézni, hogy ennél a nagyobb volumenű pénzmozgásnál is gazdaságos-e a fennálló szerződésünk. Ha gyakran utazunk külföldre, vagy akár tanulmányok miatt el is költözünk egy időre az országból – de a magyar bankszámlánkat szeretnénk megtartani – megfontolandó átnézni, hogy a bankunk hogyan teljesít külföldön. Például az aktuális kártyánkkal lehet odakinn fizetni vagy hogy milyen árakon váltja át a külföldi pénznemeket bank.
Ahogy a technológia fejlődik, elképzelhető az, hogy valakinek már nem kell, hogy fizikai, plasztik bankkártyája legyen?
Természetesen! A legtöbb banknak manapság már van mobilos fizetési megoldása. Az okostelefonunkkal, vagy már néhány okosórával is tudjuk költeni a számlánkon tartott pénzt. Ha nem fizetünk olyan gyakran kártyával, hogy megérje plasztik kártyát tartani – például inkább csak utalásokban használjuk a számlán tartott pénzünket – akkor egyes számlamegoldásoknál nem is kell plasztik kártyát kérnünk. A bankok igyekeznek a legjobb tudásuk szerint lépést tartani a digitális fejlődéssel. Arra viszont nagyon figyelnek, hogy az újdonságok semmiképp ne veszélyeztessék az ügyfeleik pénzét.
(Hacsek Anikó, Reisinger Márk)