A filmvilág jelenleg az adaptációk korát éli, legyen szó valós események vászonra viteléről, könyvek vagy akár videójátékok megfilmesítéséről. Utóbbi az elmúlt időszak egyik, ha nem a legnépszerűbb alapját szolgáltatja az újabb hollywoodi forgatókönyveknek.
A videójáték-adaptáció mint fogalom 1993-ban születhetett meg, amikor a Nintendo úgy döntött, hogy a méltán híres Super Mario Bros. játékukat élőszereplős verzióban leforgatják. A film sem kritikai, sem anyagi sikert nem aratott, mégis nagy jelentősége volt a videójáték-adaptációk útjának megalapozásában.
Egyik remek példa a világszerte ismert Tomb Raider, amit a kincsvadászat izgalmán túl Lara Croft karaktere tett igazán ikonikussá. Angelina Jolie-t a 2001-es filmes változatban nyújtott alakításáért dicsérték, ám a film forgatókönyvét klisésnek tartották. Noha a 2018-as feldolgozás már egy hitelesebb és mélyebb karaktert ígért, a sablonos cselekmény nem tudott kiemelkedni a többi kalandfilm közül. Hasonlóan ítélték meg a Mortal Kombatot, amit 1996/1998-ban és 2021-ben is feldolgoztak. Az eredeti játék rajongói értékelték a játékhű részleteket, mint a karaktereket és a brutális harcjeleneteket, azonban a film szerkezetét és a karakterfejlődés hiányát sok kritika érte.
Filmes változatban legtöbbször feldolgozott videojáték-franchise a Kaptár sorozat. A népszerű túlélőhorror-játék alapján készült hatfilmes sorozat 2002 és 2016 között jelent meg Milla Jovovich főszereplésével. 2021-ben reboot is készült, és az univerzum más animációs produkciókban is megjelent. A filmek sok elemet átvettek, például a zombikat és biofegyvereket, de a történet és a karakterek jelentősen eltértek az eredetitől.
A tapasztalatok szerint eleinte a kalandjátékok filmesítése volt a legkedveltebb, mivel sok akciót és látványos elemet kínáltak. A 2010-es évek végén azonban megjelentek az animációs adaptációk, amelyek a fiatalabb közönséget célozták. 2016-ban a Ratchet & Clank és az Angry Birds hű grafikával készült, viszont egyszerűségük nem nyerte el a nagyközönség tetszését.
Hitman, Warcraft, Assassin’s Creed és Uncharted – számos sikeres és sikertelen játékadaptáció létezik. A vita régóta tart arról, mitől lesz jó egy játékadaptáció: önálló, minőségi alkotásként kell helytállnia, miközben át kell emelnie a játékélményt a vászonra. A látvány mellett a történetet és a karaktereket úgy kell megalkotni, hogy a nézőben ugyanazt a hatást keltsék, mint a játék során. Ezért a részletek megváltoztatása nem teszi rosszá, inkább frissé az élményt. A Detective Pikachu, Sonic és Perzsia hercege például képesek voltak ezt az élményt átadni, ami hozzájárult a sikerükhöz.
(Szalai Maja)