Újrahasznosító robot és vegán húsgolyó, avagy így válnak egyre zöldebbé a világcégek

Világszerte cégóriások ezrei ébrednek rá a környezetbarát működés jelentőségére és fektetnek egyre nagyobb hangsúlyt a fenntartható tevékenységekre. A cégvezetők, üzleti szakemberek ugyanis pontosan tudják, mekkora előnyt jelenthet a bolygónk megóvására való törekvés.

Amikor a környezetszennyezés témája kerül terítékre, előszeretettel varrjuk a felelősségviselést a milliárdos nagyvállalatok nyakába. Hiszen ők azok, akik roncsoló gázokat bocsátanak a levegőbe, veszélyes hulladékot szivárogtatnak az óceánokba és erdőket irtanak kapacitásbővítés címszóval. Azt azonban nem szabad szem elől tévesztenünk, hogy az éremnek két oldala van, és egyéni felelősségtudatunk,

fenntartható (vagy épp kevésbé tudatos) életvitelünk legalább ugyanannyit nyom a latba a környezet terhelést illetően.

Ugyanakkor, ha nyitott szemmel járunk, igenis felfedezhetünk nagyszerű vállalati kezdeményezéseket, amelyek a környezettudatos gyártást, szállítást és szolgáltatásnyújtást célozzák. Sőt, afféle trendként figyelhető meg, hogy a különböző nemzetközi szervezetek – mint például az ENSZ – a nemzetek helyett sokkal inkább értenek szót a vállalkozásokkal, és fordulnak hozzájuk klímavédelmi törekvéseikkel.

Miért fontos a zöld vállalati magatartás?

Nem kell gazdasági szakembernek lennünk ahhoz, hogy tisztában legyünk a vállalatok működésének elsődleges céljával: a profitszerzés, azaz a bevételek maximalizálása és a költségek minimalizálása az, amely motivációval egy vállalat megalakul. Így felmerülhet a kérdés, mégis miért érdemes egy profitorientált, minél magasabb nyereséget elérni kívánó vállalatnak környezetbarát szempontokat szem előtt tartani?

A válasz a vállalatok társadalmi felelősségében (Corporate Social Responsibility, röviden CSR) rejlik. Amelyik vállalat kiemelt figyelmet fordít a társadalmi felelősség kérdésére, az üzleti céljai mellett legalább ugyanolyan fontosnak tartja az etikai, közösségi és környezeti szempontokat.

Ez a fajta vállalati hozzáállás nemcsak azért előnyös, mert olyan vásárlók megnyeréséhez vezet, akik hasonlóan tudatos életmódot követnek,

ezen kívül egy sor egyéb eredményhez is vezethet. Segíthet például a munkavállalók motivációjának fenntartásában és az új kollegák toborzásában is, hiszen egy zöld vállalathoz garantáltan nagyobb lelkesedéssel jelentkeznek az új pozícióra pályázók. Hosszú távon költségek is lefaraghatók: mérséklődhet a pazarlás, ami a hatékonyság egyik legnagyobb ellensége, de a kevesebb energia- és csomagolóanyag-felhasználással szintén gazdaságosabb gyártás valósulhat meg.

Melyek a legzöldebb vállalatok?

Fontos már az elején leszögezni, hogy a környezettudatos életmód nem végletekben értendő, amelyben valaki csak százszázalékos környezetbarát, vagy javíthatatlan környezetszennyező lehet. Az ökotudatosság egy széles skálán mozog, ahol a tökéletességre törekvés helyett célszerűbb kis lépésekben gondolkodni és minden egyes apró előrelépésnek örülni.

A Starbucks egyszerhasználatos, eldobható poharaira gondolva nem feltétlenül a fenntarthatóságra asszociálunk. A kávéóriás világszerte 28000 üzletet üzemeltet és 75 országban van jelen. A vállalat fenntarthatóságért felelős igazgatója úgy fogalmaz, „erőforrás-pozitív” céljaik vannak, ami tulajdonképpen annyit tesz, hogy a cég igyekszik többet visszaadni a bolygóknak, mint amennyit kiszakít belőle – legyen szó vízről vagy szénről. A helyi közösségek óriási szerepet játszanak a vállalat sikerében, így a Starbucks fontosnak tartja az ő támogatásukat, 2025-ig például 100 milliárd fát fognak adományozni számukra.

A svéd lakberendezési vállalat, az IKEA elkötelezett abban, hogy fenntartható otthont teremtsen a családok számára. A cég minőségi fából készülő, hosszú élettartamú bútorokat kínál, amely már önmagában remek kiindulópont. A fenntartható lakberendezési termékeken kívül azonban a vegetáriánus és növényi alapú étkezést is népszerűsíti, amelyeknek köztudottan kisebb az ökológiai lábnyoma, mint húst tartalmazó társaiknak. A méltán híres vegán húsgolyó mellett egyéb, egészséges és környezetbarát finomságok is helyet kapnak a kínálatban.

Végül, de nem utolsó sorban az IKEA egy applikációt is kifejlesztett, amely Better Living néven érhető el és a környezettudatos életmódot hivatott támogatni. Az alkalmazás a letöltés után ökotippeket ad, amelyeket egyszerű megvalósítani otthonunk körül. Ha ezt megtettük, naplózhatjuk tevékenységünket, versenyezhetünk ismerőseinkkel és másokat is inspirálhatunk a tudatos gondolkodásra. A Better Living kézzelfogható eredményt is nyújt fáradozásainkért, ugyanis pontosan megtudhatjuk, mekkora mennyiségű vizet, szén-dioxidot vagy éppen energiát takarítunk meg.

A technológiai cégbirodalmak is oroszlánrészt vállalnak a fenntarthatóság fontosságának hirdetésében. A Google 2007 óta karbonsemleges, ami konyhanyelven annyit tesz, hogy a légkörbe kibocsátott, illetve onnan elnyelt szén-dioxid aránya egyensúlyban van. A vállalatnak ennél nagyszabásúbb tervei vannak, 2030-ra karbonnegatív működést szeretnének elérni, azaz több szén-dioxidot vonnak majd ki a levegőből, mint amennyit korábban odajuttattak. A világ másik legértékesebb technológiai óriása, az Apple is magasztos tervekkel igyekszik felvenni a harcot a klímaváltozás és a környezetkárosítás ellen, a Google-hoz hasonlóan ők is százszázalékos karbonsemlegességet lőttek be 2030-ra. Egyéb innovációk már jelenleg is működnek a vállalatnál, ilyen például egy Dave nevezetű „újrahasznosító-robot”, amely feladata, hogy régi telefonokból nyerjen ki olyan ritka alapanyagokat, mint például a volfrám.

Ha téged is érdekel bolygónk védelme, ne felejtsd el meglátogatni a nagydiaktesztek.hu-t, ahol Klímatesztünk kitöltésével értékes nyereményeket is nyerhetsz!

(Bezzeg Hanna)

Képek: sn.astm.org; mallenbaker.net; amazonaws.com; starbucks.com

Felhasznált irodalom: