A cyberbullying – azaz online zaklatás – még mindig érzékeny téma abban a korban, mikor az internet már olyan mindennapi életfeltétel, mint a légzés vagy az evés. Ezért az áldozatok gyakran nem vállalják fel, hogy ők az elszenvedői egy ilyen helyzetnek. Pedig több szervezet is az ő érdekeikért dolgozik, hogy kikerüljenek abból a mókuskerékből, amibe a zaklatóik kergették őket. Az ünnepek környékén még védtelenebbé válunk az ilyen megpróbáltatásoktól.
Az internetes zaklatások témája lerágott csontnak tűnhet, ami már semmi újat nem tartogathat számodra. És mégis, több ezer kiskorút zaklatnak az online felületeken, akik tehetetlenül tűrik az őket érő támadásokat, amelyek egyre „változatosabbak”. A zaklatót legtöbbször a sértett is személyen ismeri, mert például egy iskolába járnak, vagy mert minden nap ugyan abba boltban vásárolnak. Az utóbbiak talán a súlyosabb helyzetek, ugyanis magunknak is nehéz beismerni olykor, ha egy általunk ismert személy szokatlanul viselkedik, adott esetben zaklat. Efelett könnyen elsiklunk, holott ez ugyanúgy bűncselekmény, mintha egy idegen tenné ugyanezt.
Minden esetben – legyen szó ismeretlenről vagy ismerősről – fontos, hogy józanul fel tudjuk mérni a helyzetet és annak súlyát, realizálni tudjuk, tényleg internetes zaklatás áldozatai lettünk. Ha még idejekorán feltűnik az illető kellemetlen közeledése, talán még önmagunk is leszámolhatunk a helyzettel. Meg kell szüntetni a lehetséges kapcsolati csatornákat, letiltani a közösségi felületeken, és elzárkózni a zaklatótól, nem reagálni az üzeneteire. Viszont ha már elmérgesedett a szituáció, ajánlott segítséget kérni.
Kitől kérhetsz segítséget?
Mindig fontos beavatni egy felnőttet, aki segít kezelni a helyzetet, mert bár nehéz elismerni kamasz fejjel, de egy szülő, egy tanár mégiscsak tapasztaltabb, és többet látott a világból. Az ő segítségükkel könnyen (könnyebben) meg lehet szabadulni a zaklatótól, és te is megszabadulsz a lelki tehertől, amit egy ilyen helyzet okozhat. Ha pedig súlyos a helyzet, egy felelős felnőtt akár a rendőrségi bejelentésben is segít, nem maradsz magadra a problémáddal. Hasznos az is, ha képernyőképeket készítesz a zaklatód üzeneteiről.
Kevesek által ismert lehetőség cyberbullying esetén az NMHH (Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság) által nyújtott szolgáltatás, az Internet Hotline. Létezik az a mondás, hogy ami felkerült az internetre, az ott is marad, így válogassuk meg alaposan, milyen képeket osztunk meg magunkról a világhálón. De ha már egyszer elkövettük a hibát, és elküldtünk valami kompromittáló képet magunkról egy, talán megbízhatónak vélt személynek, aki ezzel később visszaél, és zsarol vele, netán már meg is osztja minden ismerősünkkel, akkor fordulhatunk az NMHH-hoz. Az Internet Hotline egy jogsegélyszolgálat. A bejelentés alapján segít a neten talált jogsértő tartalmak gyors eltávolításában. Az Internet Hotline jogsegélyszolgálatnál bárki bejelentheti az interneten talált jogellenes vagy kiskorúakra káros tartalmakat. Mindebben együttműködnek a rendőrséggel is, így igazán hatékonyan tudnak segíteni.
A zaklatások többsége sajnos mégis bejelentetlen marad. Az áldozatok leggyakrabban némán tűrik, hogy a képernyőn keresztül használják őket boxzsáknak, márpedig az ilyen sebeket egy örök életen keresztül cipelheti magával az ember. Ki kell állni a saját érdekeinkért. Megéri róla beszélni a környezetünkkel, ugyanis egy ilyen helyzetben még egy baráttal való elbeszélgetés is segíthet abban, hogy egy mély levegőt vegyünk, és elinduljunk a rendőrségre a feljelentéssel. Fontos, hogy nem szabad megijedni a fenyegetőzésektől. Egy zsaroló üzenetnek se kell fejet hajtani, és mintadiákként teljesíteni a követelményeket, mert a hatóság a te hátad mögött áll, nem az övé mögött.
(Szalai Boglárka)