Diákok, testvérek, de legfőképpen fiatalok: az STW Studios-zal beszélgettem, akik kamaszlétükre felnőtteket is zavarba ejtően komoly témákat filmesítenek meg. Gál Nikolasz zeneszerző, Majsai Kristóf rendező, Majsai Máté vágó és Vágó Bence operatőr és színész mutatkoznak be.
Hogyan kezdtetek el együtt filmezni?
Majsai Kristóf: Nyolcadikban kezdtünk, a karantén alatt egy pályázatra forgattunk egy nagyjából másfél perces kisfilmet. Humoros jelenetekben foglaltuk össze, hogy az online oktatás alatt hogyan éljük meg ezt a furcsa élethelyzetet. Mindenki otthon vette fel telefonnal, Máté pedig összevágta. Megnyertük a pályázatot.
Hogyan választjátok ki a filmek témáját?
Majsai Máté: Beülünk egy Burger Kingbe, és jön az ihlet!
M. K.: A legújabb filmünk, a Trauma kapcsán szeretem kifejteni a rendezői szándékot: a cél az, hogy minél több nézőt kapjunk el egy kicsit érzelmileg. Megértésre ösztönzünk: nem tudhatjuk, hogy milyen belső harcokat vív az az ember, aki első látásra ellenszenvesnek tűnik és akár el is ítélnénk. Mindenki mögött lehet egy komoly háttér, amiről mi nem tudunk.
Gyakori probléma a nehéz témákat feldolgozó ifjúsági filmekkel, hogy a készítőknek csekély tapasztalata van a feldolgozott élethelyzetben. Mit tudtok tenni azért, hogy a történetek, amiket elmeséltek, korrektül reprezentálják azt, ami egy összetett szituációban történik?
M. K.: Több nézőpontból is próbálunk vizsgálódni, hogy minél valósághűbbé tegyük a szereplőket. Közösen átgondoljuk, hogy az adott helyzetben milyen reakciói lehetnek egy karakternek. Akár a forgatás során is változtatunk, ha ott merül fel valami olyan, amiből összeollózhatjuk a legrealisztikusabb verziót.
Mi motivál titeket egy film hosszadalmas készítési ideje alatt?
Vágó Bence: Függ a munka hossza a film hosszától, és attól is, hogy nyáron, vagy iskolaidőben forgatunk. Az első filmünknél külső határidőnk volt, ott a nyomás miatt tudtunk egy hét alatt elkészülni.
M. M.: Neki kell üljek, hisz van egy bátyám, aki bejön a szobámba és emlékeztet, hogy meg kéne vágni a filmet – de aztán konfliktus nélkül együtt megcsináljuk. Leül mellém, én dolgozom a vágóprogramban, ő pedig mondja, hogyan képzelte el a jelenetet. Sok nyersanyagnál nehéz elkezdeni az egészet. Az utóeffekteket is én csinálom, ami aprólékos munka, de ha elkapja a hév az embert, nagyon gyorsan megy.
Bence, eddig minden filmben akadt neked szerep, de sokszor technikai munka is – hogyan balanszolod ezt a két különböző feladatkört?
V. B.: Nem csak rajtam múlik. Ha operatőr vagyok, de éppen szerepem van, akkor rögtön beugrik valaki helyettem a kamera mögé, hiszen mindig van valaki más is, aki ért hozzá. Nem zökkent ki a technikai munka a szereplésből, gyakran a két feladat külön forgatási napra esik.
Nikolasz, minden fellelhető filmben általad írt és eljátszott zene hallható – mesélj a munka ezen részéről!
Gál Nikolasz: A film összhatásába sokat ad a zene, nem csak a kép – ennek ellenére általában először azt forgatják le, azután kezdünk el beszélni arról, hogy Kristóf milyen zenét képzel el az egyes jelenetekhez. Az alapot általában zongorán veszem fel, de a végső produktum digitálisan készül el, több sávon, fix dallamok hozzáadásával. Személyesen inkább popzenét hallgatok, de a filmek alá instrumentális zene inspirál.
Mit tudtok tanácsolni annak, aki a filmes pályára szeretne lépni?
V. B.: Szívből kell filmezni szerintem. Kezdje el azzal, amije van, akár telefonnal is: kezdje el csinálni a barátaival, és keressen olyan embereket, akik érdekeltek ezen a téren.
(Hacsek Anikó)