„Egyre száll a sok-sok gépmadár”

Jön a nyár, mindenki igyekszik kihasználni a szabadnapjait, ilyenkor jut eszünkbe, hogy utazzunk. Akik országhatáron kívül eső desztinációt választanak úticélnak, gyakran repülőgéppel utaznának. Ilyenkor már a jegyvásárlásnál észnél kell lenni. Siklósi Máté, fogyasztóvédelmi szakértő segít nekünk abban, hogy mire kell figyelni repjegy választáskor, és hogy milyen mértékben kaphatunk kártérítést, ha esetleg probléma lenne a repülőjáratunkkal.

Már a nyaralás megkezdése előtt is nagyon sok olyan fogyasztói jogunk van, amivel jó tisztában lenni. „Az utazás legelejétől az utazás végéig, a járatunk törlésén keresztül a poggyászelvesztésig az Európai Uniónak jogi szabályai vannak, amiket be is tartanak a légitársaságok” – mondta el Siklósi Máté, fogyasztóvédelmi szakértő a nyári utazások kapcsán.

A nyaralásnál a legelső lépés, amire nagyon kell figyelni, az a repülőjegy vásárlás. Rengeteg helyen lehet repülőjegyet vásárolni: a repülőtársaságoktól, közvetítőkön keresztül, de mára már nagyon sok népszerű keresőfelület létezik. „Figyelnünk kell ilyenkor, hogy a legolcsóbb, számunkra legoptimálisabb repülőjegyet válasszuk, minél kevesebb, vagy semennyi átszállással. A legmegbízhatóbb forrás a légitársaságok saját keresője” – hívta fel a figyelmet erre a szakértő, ugyanis a saját szolgáltatásaiért csak a társaság fog felelősséget vállalni. A repülőjegyár-, járat-összehasonlító oldalakat csak összehasonlításra, tájékozódásra használjuk, de magát a foglalást a repülőcég oldalán hajtsuk végre. „Itt lehet a legegyszerűbben kiválasztani, hogy szeretnénk-e plusz csomagot, elsőbbségi beszállást. Ilyenkor is vigyázni kell arra, hogy hol és mit választunk ki, ugyanis sokszor változtatják meg a szabályokat a légitársaságok, ezért mindig érdemes tájékozódni ezekről a vásárlás előtt.” A másik előny, ha repülőcégeknél tesszük a foglalást, az a szerződési feltételek jobb áttekinthetősége.
Az utazás megkezdésének másik fontos pillanata a bejelentkezési folyamat, a becsekkolás. Ha ez nem történik meg előre, online, akkor utólag, a repülőtéren akár több tízezer forint pluszköltséggel kell számolni.

Mostanában nagyon sok olyan esetet lehetett olvasni, hogy repülők késtek, járatokat töröltek, és sokan sajnos károsultjai voltak ezeknek. „Az Európai Uniós szabályok szerint késés esetén ellátást kell biztosítaniuk a légi társaságoknak, és fel kell ajánlaniuk a kommunikáció lehetőségét”.
Ha a késés meghaladja a 3 órát, akkor kártalanításra kötelezett a repülőtársaság, attól függően, hogy milyen hosszú volt (vagy lett volna) a repülés. A fogyasztókat 250-től 600 eurós összegig kell ilyen esetekben kártalanítania a cégeknek. Sajnos azt is sokan tapasztalták, hogy ezeket a folyamatokat elhúzzák a repülőtársaságok. Vannak különböző online elérhető cégek (FlightRefund, AirClaim, SkyCop, SecretClaim stb.), amelyek némi jutalék fejében segítenek a kártérítési procedúrában. „A tapasztalatok alapján a kártérítési összeg 20-50 százaléka az utazásunk összegének. Ha úgy érezzük, akkor tovább vihetjük az ügyet, indíthatunk pert, de az semmiképpen sem éri meg, mert drága lesz a folyamat, jogilag sem biztos, hogy teljesen jól átlátható számunkra a helyzet. Persze a közvetítő cégek átvállalják az ezzel járó procedúrát, természetesen jó pénz fejében. Így érdemes átgondolni, hogy nekünk erre szükségünk van-e” – mondta el a tapasztalatokat szakértőnk.

A repülőtársaságok is szinte úgy működnek, mint a szállodák: szeretnének 100 százalékban foglaltak lenni, de ezt nem tudják anélkül megtenni, hogy ne számolnának néhány lemondással, késő utassal. Vannak olyan helyzetek, amikor járatokra több jegyet adnak el, mint a valójában meglévő helyek száma, és több utas is érkezik meg, mint amennyivel a légitársaság kalkulált, vagyis nincs elég hely a gépen. „Ezt nevezik a beszállás megtagadásának, ilyenkor is kártalanítással tartozik a cég a fogyasztó számára.”

Összegezve tehát elmondható, hogy a légitársaságok nagyon komplex és kifinomult stratégiákat alkalmaznak. Érdemes minél többet olvasni a témában és érdeklődni tapasztalt utazóknál!

 

(Hegyi Vivien, Bodor Julcsi)