Manapság rengeteg háztartásban már kihalófélben vannak a televíziók, helyüket pedig rohamos tempóban veszi át az internet. Ennek következtében egyszer szinte mindenki életében eljön, vagy már eljött az a pillanat, amikor televíziós vagy internetes szolgáltatás igénybevételéhez szerződést kell kötnie. Nem árt tisztában lenni azzal, hogy ezeknek a szolgáltatásoknak az igénybevételekor is megilletnek minket bizonyos fogyasztói jogok. Ezeknek a jogoknak járunk ma utána Siklósi Máté fogyasztóvédelmi szakértő segítségével és bemutatjuk, mikor, mire kell figyelni.
Amennyiben internet-előfizetést vásárlunk vagy televíziós szerződést kötünk, akkor jellemzően az adott szolgáltató fel fogja kínálni nekünk az adott csomagokat és azt is, hogy kössünk egyben televíziós és internet szolgáltatást is, sőt akár még vonalas telefonra is fizessünk elő. Az egyik legfontosabb kérdés ilyen esetben, amit meg kell vizsgálnunk, hogy megéri-e nekünk a jól hangzó kedvezményért vásárolnunk egy televízió előfizetést is. Ma már nagyon ritka, főleg a fiatalabb korosztályoknál, hogy a háztartásban fellelhető televízió. Ezekben az esetekben nagyon fontos, hogy ne vásároljunk olyan előfizetéseket, akár több évre, amelyekre nincsen szükségünk. Ha internet-előfizetést kötünk, akkor végig kell nézni a szolgáltató által ajánlott csomagokat, és mérlegelni, hogy mi az, amit használunk és csak arra előfizetni.
Ezután pedig felmerül a kérdés, hogy mégis milyenfajta szerződést kössünk. Választhatunk a hűségidős, a határozott és a határozatlan idejű szerződések közül. Amennyiben a hűségidős szerződést választjuk, megvan az esélye, hogy a havidíj alacsonyabb lesz, mint például egy határozatlan idejű szerződés esetén. A hűségidős szerződésnek sokáig voltak akadályai, például a szolgáltatók régebben sokkal kevésbé voltak flexibilisek, mint napjainkban. Példának okáért, ha régebben, hűségidős szerződés esetén lakóhelyet változtattunk, azaz elköltöztünk, akkor a szolgáltatóknál sokkal nagyobb huzavona volt, ma már ez működőképesebb, viszont korlátok itt is vannak. Például a fővárosban, Budapesten belül is vannak olyan kerületek, ahol máshol elterjedt szolgáltató nem található meg. Tehát csak akkor tudjuk a szolgáltatást magunkkal vinni A pontból B-be, ha a B pontban is elérhető a szolgáltató szolgáltatása. A hűségidős szerződéseknek így a mai napig van egy olyan visszatartó ereje, hogy a fogyasztóknak valamilyen szinten korlátozva van a mozgástere, például ne egy több évre között szerződés befolyásoljon akár egy költözést, akár egy külföldi ösztöndíjat. Ha viszont mégis hűségidős szerződést kötünk televízióra, felléphetnek olyan problémák, amelyekkel korábban nem kalkuláltunk – mondta el Siklósi Máté.
Ilyen például, ha előfizetést kötünk mondjuk 70 csatornára, amiben benne van a kettő kedvencünk is, viszont a szolgáltató a kétéves hűségidőn belül a kicserélte az egyik csatornát egy olyanra, amit egyáltalán nem nézünk. Ebben az esetben két dolgot tehetünk, mint fogyasztók. Az egyik, hogy lenyeljük és nézzük tovább a kevésbé szeretett csatornát, a másik pedig a szerződésmódosítás lehetősége. „Ilyenkor akár fel is bonthatjuk a határozott és hűségidős, vagy a határozatlan idejű szerződést is, hiszen egy nagy volumenű változás történt, ezáltal jogunkban áll nem elfogadni a változást, módosítást. Sőt, ha nincs olyan szerződési opció, amelyben az ominózus csatorna helyet kapott, akkor akár még szolgáltatót is válthatunk, annak ellenére, hogy a hűségidő még valamennyi ideig tartana” – tudtuk meg a szakértőtől. Ez a lehetőségünk akkor is megvan, ha a szolgáltató a hűségidő alatt díjat emel vagy bármilyen más jelentős módon megváltoztatja az alapszerződés tartalmát, valamint, ha a szolgáltatás minősége a hűségidő alatt rendszeresen rossz.
Ha már megemlítettük a minőséget, egy nagyon fontos és kiemelt kérdés, hogy milyen magának a televíziós és internetes szolgáltatásnak a minősége. Mit tehetünk, ha a tévé hangyás, az internet sokszor kihagy, vagy éppen nem a kellő sávszélességen fut? Mielőtt erre válaszolunk, fontos megjegyezni, hogy a szolgáltatók legtöbb esetben kifejezetten kiemelik a maximális sávszélességet. Erről pedig azt kell tudni, hogy ez nem egyenlő a garantált, vagyis a minimum sávszélességgel. A garantált pedig a legtöbb esetben az apróbetűs részben van megemlítve. Tehát mielőtt leszerződünk, mindenképp a garantált sávszélességet vegyük figyelembe. Abban az esetben, ha a garantált sávszélesség sem jön be, hibabejelentéssel kell élnünk. Ez két dolog miatt is fontos: hiszen ha ez rendszeressé válna, a szerződést csak akkor tudjuk felmondani, ha a hibát már mindig jelentettük. Ami még fontosabb, hogy ha jelentettük a hibát, akkor az akadozó, esetleg kihagyó szolgáltatás idejére kötbérigénnyel léphetünk fel. Hasonlóan a telefonszolgáltatókhoz, itt egy több lépcsőből álló határidős és ezekhez kötődő kötbérezési lehetőség van, vagyis most mi, fogyasztók tudjuk megkötbérezni a szolgáltatókat a vonatkozó jogszabály alapján. De hogy is néz ez ki?
„Hibabejelentés után 48 órával a szolgáltatónak rögzítenie kell azt, valamint megpróbálnia elhárítani. A hibabejelentés után 24 órával köteles választ adni, hogy meg tudta-e oldani vagy nem, valamint 72 órán belül tudnia kell a szolgáltatás minőségét helyreállítani. Ha a szolgáltató ezeket az időkorlátokat megsérti, akkor a 24 órás esetében kétszeres, a többi esetben (a szolgáltatás minőségétől függően) négyszeres vagy nyolcszoros kötbérigénnyel léphetünk elő az előfizetési díj napi összegére vetítve. Egy egyszerű példán bemutatva: ha a 9000 forintos havidíjat fizetünk, viszont egy hónapban van egy 10 napos teljes kiesés, akkor a 10 napra esedékes előfizetési díj 3000 forint, tehát a nyolcszoros összeg miatt 24 000 forintos kötbérösszeget tudunk igényelni. Amennyiben csak kisebb kiesések történtek, vagy a szolgáltatás akadozott, akkor négyszeres kötbérösszeget igényelhetünk, ami jelen esetben 12 000 forint” – mondta el Siklósi Máté.
Amire tehát kifejezetten érdemes figyelnünk, ha bármilyen jellegű problémát érzékelünk valamelyik szolgáltatásban, éljünk a hibajelentés lehetőségével, hiszen egy nagyobb kiesés esetén akár több hónapnyi előfizetési díjat is megspórolhatunk.
(Lendvai Martin)
A mellékletet az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatja a „Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása” program keretében.