Ha nyár, akkor irány nyaralni!

A járványhelyzet miatt nem lesz egyszerű dolga a nyaralni vágyóknak, főleg akik külföldre terveznek, de nem szabad végleg lemondanunk a pihenés öröméről!

Az utazás megszervezése előtt sok mindenről kell döntenünk, hova utazzunk, mivel menjünk, egyénileg szervezzük-e a nyaralást vagy fizessünk be egy utazási irodánál? Bár legtöbbször a kényelem helyett inkább a pénztárcánk irányít bennünket, érdemes megvizsgálni biztonság szempontjából is az „egyéni utazás vs. utazási iroda” kérdést.

Nézzük végig melyik és mikor nyújthat jobb megoldást!

Kiknek ajánlott az utazási iroda?

  • Akinek nincs ideje vagy kedve megszervezni az utazását

Amikor valaki a kényelmet tartja szem előtt, vagyis nem kell semmit tennie, elég csak elmennie az utazási irodába, vagy online lefoglalnia, és az mindent elintéz helyette.

  • Aki messzi tengerparti nyaralóhelyre akar utazni, tipikusan Egyiptomba, Törökországba, Görögországba stb. Ezek a nyaralások ugyanis egyénileg csak ritkán szervezhetők meg olcsóbban, hiszen az utazási irodák által kínált árak már jelentős kedvezményt tartalmaznak.
  • Aki nem beszél jól angolul

Már a szervezés sem egyszerű így, a programokat le kell levelezni, a szolgáltatásokat, autót lefoglalni, információt kell szerezni, ennek a nyelve pedig az angol és/vagy az adott ország hivatalos nyelve lesz. Arról nem is beszélve, hogy szinte minden út során adódik valami galiba, ezekre sokszor utólag vissza sem emlékszünk, de képzeljük el, hogy ezekben a helyzetekben kézzel-lábbal mutogatva kellene boldogulnunk. A megfelelő kommunikáció szélsőséges esetben akár életet menthet!

  • Kiemelkedően jó (pld. last minute) ajánlat esetén.

Azonban fontos szem előtt tartanunk, hogy a legtöbb ilyen ajánlat csoportos utazást takar, előre betervezett programokkal, így alkalmazkodnunk kell a programidőhöz és az utazótársainkhoz is.

Hogyan válasszunk megfelelő irodát?

Az elmúlt időben sokszor hallottuk, hogy egyes irodák csődbe mentek, az utasok pedig vagy nem tudtak kiutazni és a pénzüket sem kapták vissza, vagy pedig kint ragadtak külföldön. Az utazóktól ugyanis ezek a szolgáltatók általában előre, egyben el szokták kérni a díjakat, amiket a partnerek számára át is utalnak, jobb esetben.

Ezért fontos, hogy mindenképpen nézzünk utána az adott irodának – mondja a szakértő-, ilyen például, hogy az adott iroda be van-e jegyezve a nyilvántartásba, a nyilvántartási száma megfelelően utazási irodának nyilvánítja-e, van-e bankgaranciája, vagy van-e biztosító, aki mögötte áll.

Ugyanis az utazási irodák bedőlése ellen jogszabály védi az utazókat, mivel az engedéllyel rendelkező cégek esetében egy állami garancia áll az irodák mögött. Ez azt jelenti, hogy az utazási irodáknak kötelezettségük van pénzben letétet tenni, azért, hogy ha bedőlnének, az utasok haza tudjanak jönni, vagy ennek ellenére ki tudjanak utazni. A másik lehetőség, hogy biztosító vállal arra garanciát, hogy ha az utazási irodának fizetési nehézségei akadnak, akkor kiutaztatja az ügyfeleket az adott országba. Ezek azonban nem érvényesek egyes speciális esetekben, ilyenek ha egy egyesület-például sport egyesület, vagy oktatási intézmény szervez utat, ekkor az állami garanciák nem érvényesülnek.

Mikor jó az egyéni szervezés?

Az egyéni szervezés főleg azoknak ajánlott, akik szeretnek mindent a maguk irányítása alatt tudni, és pontos elképzeléseik vannak arról, mikor, hova szeretnének utazni. Az egyéni szervezés több munkával jár ugyan, de általában olcsóbb így a nyaralás.

Igaz, mindenre gondolnunk kell: a repülőjegyre, a szállásra, a transzferre a repülőtérről és vissza, az esetleges vízumra stb. Az európai városnézésekre, de akár a távolabbi úti célokra is ez az egyik legjobb megoldás!

A gondos szervezésnek jelentős részét az útvonal kialakítása fogja kitenni. Egy jó útvonal megtervezésénél mindenképpen érdemes hasonló szempontokat figyelembe venni, mint az utazási irodák teszik, vagyis azt, hogy az útvonalunk felfűzhető legyen egy viszonylag egyszerű vonalra, de egy-egy csodálatos látnivalóért le lehet térni a legegyszerűbb útról is. Ebben az esetben erre lehetőségünk van és meg is éri!

Ezekre azonban mindkét esetben érdemes odafigyelni!

Biztosítás

A baleset-és egészségbiztosításon túl, van lehetőségünk úgynevezett útlemondási biztosítást is kötni. Ez a biztosítás akkor érvényes, hogy ha az elutazó ember, közvetlenül az elutazást megelőző napon, vagy napokban megbetegedett, és orvosi igazolása van arról, hogy nem képes elutazni. Ezt azonban csak utazási iroda esetében tudjuk igénybe venni.

Szálláshely

A szálláshely szolgáltatók próbálnak segíteni nekünk abban, hogy ha nincs kiválasztott szálláshelyünk, akkor az ő adatbázisában lévő több száz szálláshely közül tudjunk választani. Meg tudjuk nézni a szobák minőségét, elhelyezkedését, illetve össze tudjuk hasonlítani az árakat. Ezek a szolgáltatók nem rendelkeznek ugyanolyan garanciával, mint az utazási irodák, de ettől függetlenül sokszor nyújtanak segítséget probléma esetén. Ha lefoglaltuk a szálláshelyet, kifizettük, majd ezek után megérkezve azt mondják, hogy nekünk nincs is szobánk, akkor ezek a nagyobb online szálláshely szolgáltató platformok megszokták próbálni oldani ezeket a vitás helyzeteket, illetve segítenek nekünk szobához segíteni. De azt tudni kell, hogy itt már nem állami garancia (jogszabály) áll a háttérben), hanem az adott szálláshely közvetítőnek a saját üzleti érdeke.

Ebben az esetben van egy nagyon fontos jog, ez a lemondási szolgáltatás, vagyis a legtöbb ilyen szolgáltató felárral kínál egy lemondási lehetőséget. Az utazási irodáknál, ha nagy csomagot veszünk igénybe, akkor a kiutazást megelőzően már nem kaphatjuk vissza a befizetett összeget. Egy szálláshely közvetítő esetében egyszerűbb a helyzet. Ha ötvenezret fizetek egy szálláshelyért, plusz huszonötezerrel elérhető lesz az a lehetőség, hogy az indulás előtt akár 1 nappal lemondjam ingyenesen, vagy minimális levonással a szálláshelyet. Bármilyen váratlan dolog közbejöhet, így ezt a pluszdíjat érdemes kifizetni.

Ezzel szemben az utazási irodák garanciát vállalnak arra, hogy amennyiben nem tudnak nyújtani egy szolgáltatást, akkor annál legalább egy szinttel magasabb szolgáltatást nyújtsanak, erre jogszabály kötelezi őket. Például, ha lefoglaltunk egy hotelben egy tengerre néző szobát, akkor nem adhat nekünk nem tengerre néző szobát abban a szállodában. Amit a fogyasztó tehet, ha úgy érzékeli, hogy gyengébb szolgáltatást kapott, például a lift mellé kapott szobát, ami zavarta őt a pihenésben, panaszt tehet az utazási irodánál és kártérítést követelhet.

(Bihari Bernadett Luca)