„Most tél van és csend és hó és halál” – nem egy amerikai film másolatát igyekezett megvalósítani első nagyjátékfilmjében Bagota Béla. Egy érvényes közép-kelet-európai történetet alkotott meg, melynek magyarosságát mi sem bizonyítja jobban, mint egy a film elemeit tökéletesen összefoglaló Vörösmarty-idézet. A Valan – Az angyalok völgye a kontrasztok világába ad betekintést, oda, ahol a világos és a sötét összeér.
Bagota Béla már főiskolai tanulmányai alatt rájött, hogy a krimi az ő műfaja, projektjeit a bűnügyi-logika működteti. „Lehet, hogy ezek nyomasztanak minket, és értem, hogy a néző nem feltétlen a nyomasztásra vágyik a moziban, de mégis hiszek ennek a megtisztító erejében.” – így nyilatkozott az eltuneshelye.blog.hu-nak.
A tavaly novemberben bemutatott film egyik erőssége valóban a gyomorba vágó drámaiság. Az egy nézőpontú történetben a főszereplő (Krisztik Csaba) egy indulatvezérelt karakter, aki a romániai forradalom idején eltűnt húgának hiányát nem tudja feldolgozni sok év után sem. Valanba, az erdélyi bányavárosba megy egy hívás miatt, mely szerint az erdőben talált holttest testvéréé lehet. Pétert, akit a múltbeli tragédia elkötelez arra, hogy eltűnt lányokat találjon meg, egyre inkább felemésztik a hófödte völgyben zajló események, hisz a nyomozás közben nemcsak a bűnözéssel, hanem saját szorongásaival is meg kell küzdenie.
„A hó nagyon erős, archetipikus jelentést tud hordozni egy krimiben, hogy alatta lappang valami titok.” – mesélte a rendező a filmkultura.hu-nak. A mű alapötlete, melyet a rendező álma inspirált, egy kislány által formált hóangyal képe volt, s a helyszín megtalálásakor is ez az atmoszféra vált meghatározóvá: így lett az Erdélyben található Balánbánya a forgatási helyszín.
Jórészt ismeretlen, részben erdélyi magyar színészekkel találkozik a közönség a filmvásznon, de ez tudatos döntés volt a rendező részéről. Szerinte egy ilyen műfajnál fontos az, hogy ne váljon egyértelművé, ki kicsoda pontosan a történetben.
„A krimik gyakran felhívják a figyelmet valamilyen aktuális problémára, a társadalom különféle jelenségeire és az ezekkel kapcsolatos válaszokra, és azáltal, hogy a „sötét” oldalt mutatja be egy megfejtéssel, kicsivel többet is hordozhat puszta szórakozásnál.” – mondta Bagota Béla a kultura.hu interjújában.
A Valan is hordozza magában az aktualitást: 2018-ban 2900 kiskorú, 15 499 fiatalkorú és 3084 felnőttkorú eltűnési esetében indult körözés Magyarországon. Az Országos Rendőrfőkapitányság ezért, a film alkotóival és a forgalmazóval együtt, meghirdette a Ne várj 72 órát! elnevezésű kampányt, melyben sikerrel záruló nyomozási esetek elmesélésével és fontos kérdések megválaszolásával hívják fel a figyelmet a témára. Közhiedelem ugyanis, hogy egy eltűnés bejelentésével három napig kell várni, annak bekövetkezte után ugyanis azonnal fordulhatunk a rendőrséghez.
Az eltűnések mögött sokszor jobb életkörülmények utáni vágy, aluliskoláztatottság, nem megfelelő családi háttér áll. Kele János, rendőr őrnagy azt állítja: „A legjobb megelőzés, ha van egy olyan családi kötelék, ami egybetartja a gyereket és a szülőt.”
A kezdeményezésnek köszönhetően a Valan pontosan a cselekvés lehetőségét adja meg: azt, hogy miután egy szívszorító film után kijövünk a moziból, elgondolkodásunkat tettekké formáljuk át.
Ha valaki eltűnt, vagy úgy érzed, nem önszántából tartózkodik valahol, hívd a 112-t vagy jelentsd be személyesen bármely rendőrkapitányságon. Ne várj 72 órát, a nyomozás azonnal megkezdődik. Segítsünk az eltűnt gyerekeknek hazatalálni!
(Novák Henrietta)