Árnyékszínház egy kampányfilmben

A Diageo az Attraction Látványszínházzal közös nemzetközi kampányt indított, melyben magyar művészek közreműködésével népszerűsítik a felelős alkoholfogyasztást, és arra biztatnak, hogy soha ne vezessünk ittasan. Az együttműködés eredményeként egy lélegzetelállítóan gyönyörű film született az ittas vezetés életet megváltoztató, gyakran tragikus következményeiről. A Diageo, a világ vezető alkoholos italgyártója és -forgalmazó vállalata. Az Attraction a világ legkeresettebb árnyék-és látványszínháza. 2013-ban megnyerte a Britain’s Got Talent tehetségkutatót. A most indult kampány, amelyhez az ORFK-Országos Balesetmegelőzési Bizottság is csatlakozott, már több mint 4 millió megtekintésnél tart a YouTube-on. Ábrahám Gergellyel, a Diageo kelet-európai vállalati kapcsolatokért felelős igazgatójával beszélgettem a kampányfilmről.

Hazánkban a KSH adatai alapján 2022-ben 14.748 személyi sérüléssel járó közúti baleset történt, amelyből 1195-öt ittasan okoztak. A Diageo elkötelezett a pozitív alkoholfogyasztás népszerűsítése mellett. Számos kezdeményezést indított világszerte, amelyek ezzel foglalkoznak.

Az Attraction-nel közös kampányfilm mögött sok minden áll. Az Attraction junior csapata tavaly szerepelt a Britain’s Got Talent tehetségkutatón. „Ennek kapcsán jutott eszünkbe, hogy az Attraction-nel szeretnénk együtt dolgozni, mert ők annyira jól meg tudják fogni a lényeget, hatásosan elmesélni egy történetet” – mondta Ábrahám Gergely. „A produkció megalkotásakor fontosnak tartottuk, hogy a táncosok mozdulataival, a történetszálak vezetésével egy erős üzenetet közvetítsünk: az ittas vezetés következményeit és a helyes döntések lehetőségét” – mondta Szűcs Zoltán, az Attraction alapító-vezetője.

A Diageo és az Attraction csapata közösen terveztek egy forgatókönyvet, melynek alapján az  Attraction több hónapig dolgozott, hogy a produkciót megvalósítsa. Nemrég pedig a Diageo egyik éves rendezvényén élőben is előadták. „Hihetetlen, hogy különböző árnyjátékokkal, mozdulatokkal és a zenével milyen hatást lehet elérni úgy, hogy közben senki nem szólalt meg” – mondta Ábrahám Gergely. Az élő előadások is azt a célt szolgálják, hogy a kampányfilm minél több országba eljusson, és több embert megérintsen.

A felelős alkoholfogyasztás népszerűsítésével kapcsolatban felmerülhet a kérdés, hogy miért fontos a Diageo számára ebben szerepet vállalni?

A Diageo az iparág egyik vezető vállalata, és emiatt kötelességének érzi, hogy edukálja a fogyasztóit. „Abban hiszünk, hogy a kulturált alkoholfogyasztás lehet egy kiegyensúlyozott élet része, de ehhez hozzátartozik, hogy hasonló kampányokat folytassunk. Azt látjuk, hogy sem a közvélemény számára, sem a diákok, fiatalkorúak számára nincsenek olyan előadások, felkészítők, amik megtanítják őket bánni az alkohollal, hogy milyen hatással van a szervezetükre.” – mondta Ábrahám Gergely. Ebben a küzdelemben nincs egyedül a Diageo, több versenytársa, sörgyártók is készítenek hasonló kampányokat.

Kicsiben is fontos erőfeszítéseket tenni. Erről szól a Diageo egy másik programja, a Szétcsúszva, vagyis Smashed, ami már negyedik éve megy és a Momentán Társulattal indították el. Ez egy iskolásoknak szóló 30 perces előadás, amit színészek játszanak. Három tinédzser történetét mutatja be, hogy milyen problémákkal küzdenek, miért nyúlnak például az alkoholhoz. A végén bekövetkezik egy baleset, és a következő fél órában egy interaktív részben beszélik meg a diákokkal, hogy mi történhetett volna másképp, kinek mi volt a felelőssége, milyen problémákkal küszködtek, az alkohol milyen szerepet játszott ebben. „Nem az a cél, hogy megmondjuk a fiataloknak, hogy mit csináljanak, és mit ne, hanem hogy bemutassuk, hogy amit az alkoholfogyasztás okoz, annak milyen hatása lehet az életükre, egészségükre, kapcsolataikra a szüleikkel, a családdal” – mondta Ábrahám Gergely. A Diageo ebben is szorosan együttműködik a rendőrséggel.

„A Diageo megtalálta a leghatékonyabb módját, hogy felhívja az érintettek figyelmét egy fontos közlekedési problémára. Továbbra is támogatjuk a kezdeményezést, mert tapasztalataink szerint a hasonló, érzelmekre ható, kapcsolódást lehetővé tevő kampányokkal érhető el a legjobb hatás” – mondta Berzai Zsolt rendőr alezredes, az ORFK-OBB főtitkára.

Az Attraction kampány jelenleg is több országban fut. A médiában is pozitív visszajelzések érkeznek róla, sok cikk készült a témában. „Azt gondoljuk, hogy minél több ilyen programot kellene csinálni, az ebben illetékes szerveknek vagy a kormányzatoknak is van feladata” – mondta Ábrahám Gergely.

(Saád Anna)