A tél, és ezzel együtt a fagy beköszöntével egyre csúszósabbak az utak is, ezért még jobban kell figyelnünk a biztonságos és balesetmentes közlekedésre. Ehhez adott nekünk tippeket Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályvezetője.
Mivel foglalkozik a Magyar Közút Nonprofit Zrt.?
Egy országos közútkezelő cég vagyunk, tehát hozzánk tartozik az állami tulajdonban lévő országos utaknak az üzemeltetése és fenntartása. Így mi felelünk a településeket összekötő fő- és mellékutakért, illetve a településeken átvezető szakaszokért. Ezek mellett kezelünk gyorsforgalmi utakat is, például az M0-s, az M2-es és az M15-ös autóutakat. Országos cégként mind a tizenkilenc megyében ott vagyunk. Összesen nyolcvan mérnökséggel rendelkezünk, így látjuk el a szükséges üzemeltetési és fenntartási feladatokat.
Önök hogyan járulnak hozzá a balesetmentes közlekedéshez?
Egész évben van teendőnk az utakon. Tavasztól őszig a kátyúzási, a nagy felületű javítási, illetve a teljes körű felújítási munkákat végezzük el. Ősz végétől pedig elindul nálunk a téli üzem, azaz 0-24 órás műszakokra állunk át, és tizenkét órás váltásokban folyamatosan dolgoznak a mérnökségeink a szükséges hóeltakarítási és síkosságmentesítési munkákon.
Miért fontos a balesetmentes közlekedéssel foglalkozni? Milyen a helyzet Magyarországon ezzel kapcsolatban?
2018-ban elindítottunk egy saját közlekedésbiztonsági kampányt, amit azóta is rendszeresen publikálunk a felületeinken és a sajtóban. Ez a „Biztonságunk az Ön kezében van!” nevet viseli, és létrejöttének sajnálatos apropója az, hogy 2017 végén és 2018 elején egy-egy kollégánkat halálra gázolták az M0-s autóúton munkavégzés közben, a szabálytalanul és figyelmetlenül közlekedő autósok. Ez a két, rövid időn belül bekövetkezett kimenetelét tekintve végzetes baleset alapján döntöttünk úgy, hogy önálló közlekedésbiztonsági kampányt kell indítanunk. Sajnálatos statisztikánk az, hogy 2000 óta, tehát az elmúlt több mint húsz évben tizenkilenc munkatársunkat veszítettük el munkaterületen, a figyelmetlenül közlekedő autósok miatt, így első körben a mi munkatársaink védelmében kezdtünk el lépéseket tenni.
Ezt terjesztettük ki az elmúlt egy-két évben általánosságban nézve közlekedésbiztonsági kampánnyá. Ha az érdeklődők megnézik a közösségi felületeinket, főleg az Instagram oldalunkat, akkor rengeteg olyan videót láthatnak, amelyeket a forgalomfigyelő kameráink rögzítettek. Valós baleseteket bemutatva próbálunk segíteni abban, hogyan tudják az autósok elkerülni ezeket a balesetveszélyes szituációkat, illetve ha ilyen helyzetbe kerülnek, akkor ezeket hogyan kezeljék megfelelően, hogyan tudják minimalizálni az esetleges veszélyhelyzeteket. Ennek az a célja, hogy a közlekedési morálra, a biztonságra fölhívjuk a figyelmet. Úgy gondoljuk, ha az előbbire pozitívan tudunk hatni, az tetten érhető lesz a munkaterületek térségében is, és ezáltal a kollégáink testi épségét is jobban tudjuk védeni.
Kiemelt célunk, hogy már a felnövekvő generációknál is hatást tudjunk elérni, ennek érdekében például a Tóbiás és Balambér nevű gyermekeknek szóló közlekedésbiztonsági kitelepülésekre is becsatlakoztunk. Itt a gyerekek nem csak a KRESZ-parkokat próbálhatják ki, hanem munkaterületeket is kialakítunk, így már kisgyermekeknek is be tudjuk mutatni, hogyan kell egy-egy szituációban közlekedni.
A diákok, akik olvasnak minket, mire figyeljenek mindenképpen a közlekedés során? Mik a legnagyobb hibák?
Általános tapasztalatunk az, hogy nagyon sokan nem a vezetésre koncentrálnak, amikor egy-egy baleset történik, tehát sok múlik a figyelmetlenségen, illetve a gyorshajtás is gyakori.
Azt is látjuk, hogy nagyon sokan nyomkodják a telefonjukat vezetés közben, mivel a vezetéstámogató rendszerek egy hamis biztonságérzetet keltenek bennük, ami miatt sokan úgy gondolják, hogy nem feltétlenül kell nekik folyamatosan az utat figyelniük. Viszont, ahogy a példák is mutatják, ez nem elegendő, és mindenképpen szükség van az emberi figyelemre is. Azt tanácsolnánk és kérnénk, hogy aki autóban ül, az csak és kizárólag a vezetésre koncentráljon.
Azt is észleljük, hogy az emberek jelentős része nagyon agresszíven kezdett el vezetni az elmúlt időben. A büntetőfékezések, a direkt lassítások és jobbról előzések az autópályán mind közvetlen balestveszéllyel járhatnak. Mi azt gondoljuk, hogy ha valaki tényleg a vezetésre koncentrál, a forgalmat figyeli, megfelelő követési távolságot tart, azzal ő már rengeteget hozzátesz ahhoz, hogy kevesebb baleset legyen az utakon.
A tudatosság is nagyon fontos lehet az utazás során. Nem véletlenül szoktuk arra kérni a közlekedőket, hogy tervezzék meg útvonalukat és nézzék meg, hogy az adott szakaszon éppen van-e bármilyen korlátozás vagy baleset, mivel, ha ezt belekalkulálják az utazásuk idejébe, akkor kevesebb kellemetlenség érheti őket. Azt látjuk, hogy aki nem ilyen tudatosan tervez, az sokkal dühösebb lesz és szabálytalankodni fog azért, hogy a menetidejét csökkentse.
Hozzátesz még a biztonságos közlekedéshez, ha elkerüljük a fölösleges sávváltásokat, cikázásokat, előzéseket, mivel emiatt a körülöttünk lévőknek nagyobbat kell fékezniük ahhoz, hogy elkerüljenek egy balesetet. Emiatt fontos a követési távolság betartása. Ha pedig jelentősen csökken a sebesség, érdemes – amennyire csak lehet – lehúzódni azért, hogy ha torlódás alakul ki, a mentők, tűzoltók és rendőrök könnyebben el tudjanak menni az álló kocsisor között.
Ma a fiatalok leginkább az elektromos rollereket használják közlekedésre. Ennek milyen veszélyei vannak?
Ez egy nagyon fontos és hasznos közlekedési mód lett, illetve környezettudatosság tekintetében is egy előnyös dologról van szó. Itt is az a helyzet, hogy minden közlekedésben résztvevőnek figyelnie kell a másikra. Egy elektromos rollernek számos előnye van, az egyik, hogy viszonylag jó tempóval lehet vele közlekedni. Viszont, ha valaki ezt a járdán teszi meg, akkor olyan sebességkülönbség alakulhat ki egy gyalogoshoz vagy egy kerékpároshoz mérve, hogy az könnyen balesetveszélyes szituációt eredményezhet. Ezek mellett 30-40 km/h-val simán tudnak repeszteni a komolyabb teljesítményű darabok, ezért a bukósisakot és az egyéb védelmi eszközöket érdemes magunkon tartani.
(Naár Barbara)