Kapcsold be az övet, mentsd meg magad!

Miért fontos az, hogy mindenki használja a biztonsági övet? Itt kezdődik a biztonságunk és a biztonságtudatunk. Egy viszonylag friss felmérés szerint azok, akik nem kötik be magukat az autóban, összességében négy és félszer nagyobb kockázatot vállalnak. Megdöbbentő, hogy a legmagasabb veszély ilyen esetben a hátsó üléseken utazókat fenyegeti! Berta Tamással, a KTE Közlekedésbiztonsági Tagozat elnökével beszélgettünk a biztonsági öv fontosságáról.

Ha nincs bekötve egy utas a gépjárműben, akkor egy közúti ellenőrzésnél kit büntetnek meg?

Alapvetően mindenki magáért felel, jogilag az vonható felelősségre, aki nem kapcsolta be a biztonsági övét; de a jármű vezetőjének ettől függetlenül kiemelt a felelőssége. Lehetőleg gondoskodjon arról, hogy megfelelően rögzítve utazzanak az utasai is. Egy kutatásban vizsgálták, tehát nem közvetlen statisztikai adat, hogy a baleseteknek milyen arányban lehetett volna jobb kimenetele egy-egy ütközés esetén, hogyha a résztvevők körében 10%-kal magasabb lett volna a biztonsági öv viselésének az aránya. 2020-at nézve, ezzel a 10% viselésiarány-növekedéssel 45 haláleset lett volna elkerülhető és 118 súlyos sérülés. A 2021-es adatok alapján pedig már 65 haláleset lett volna ilyen módon megelőzhető és 141 súlyos sérülés lett volna könnyű kimenetelű vagy akár sérülés nélküli.

Van arra vonatkozóan bármilyen jogszabály, hogyan kell bekötni magunkat? Gyakori az, hogy valaki ugyan beköti magát, de nem a klasszikus értelembe véve, hanem például a pántot a válla mögé téve.

Természetesen. A helyes használat, amit figyelünk. A személygépkocsikban található öv 3 ponton tart, ezért hívják 3 pontos biztonsági övnek. A hasunk alatt, illetve az egyik vállunk felé megy keresztbe. Ez a helyes használat, minden egyébbel tulajdonképpen vagy becsapjuk, vagy veszélybe sodorjuk magunkat. Ha nem így hordjuk, akkor megvan annak a lehetősége, hogy egy ütközésnél mégiscsak kiszabadulunk ebből az övből, és kirepülünk, akár az autóból is. Amire még figyelni kell, és elsősorban a gyerekek vagy az alacsonyabb termetűek esetében okozhat problémát az, hogy nem mindegy, a vállunknál hol megy el az öv. Ha túl magasan, akkor az nem megfelelő. A legtöbb autóban legalább az első üléseknél állítható a biztonsági öv rögzítési pontjának a magassága. Ami egy kicsit bonyolultabb, de még szóba jöhet, az a gyerekülés használata. Ott kifejezetten meg kell tanulni az ülés és abba a kisgyermek helyes rögzítését is. A legtöbb autó most már jelzi egyébként, csipog, hogyha valaki nincs bekötve. Sokan, a rendeltetésszerű használatot elkerülve csak bekattintják azért, hogy ne idegesítse őket a hang. Ez óriási felelőtlenség.

Egy ellenőrzés esetén mire számítson ilyenkor a volán mögött ülő?

Ugyanarra, mintha nem használná a biztonsági övet, mert valójában nem használja. Saját magát sodorja veszélybe, kockáztatja testi épségét, tehát ez önmagában véve szerintem egy butaság. Ott van a megfelelő eszköz, tudja, hogyan kell használni, és ehelyett mindenféle trükköket alkalmaz a csipogás megszüntetésére. Természetesen meg fogják büntetni, ugyanolyan, mintha nem használná a biztonsági övét, de talán morálisan sokkal nagyobb ennél a probléma. Ha ő nincs bekötve, akkor a többi utasra sem figyel. Illetve baj esetén, ha a bekötés hiánya miatt nem tudja már az autó mozgását befolyásolni, az utasai épségét is kockáztatja.

Hogyan lehetne azt elérni, hogy a gyerekek már fiatalabb korban rászokjanak arra, hogy fontos a biztonsági öv használata?

Első körben, amit a felnőttek és az intézmények megtehetnek, az az, hogy a megfelelő tudás birtokában legyenek a gyerekek, ezekkel az információkkal találkozzanak és ismerjék őket. Fontos, hogy ismerjék a szabályokat, érdekelje őket és értsék is, hogy lehet, hogy kényelmetlen, lehet, hogy nem úgy tud mozogni, mint nélküle, de cserébe milyen módon és milyen mértékben védi meg egy-egy esetleges balesetnél.

A másik pedig – és talán ez még fontosabb –, hogy megfelelő mintát lássanak a gyerekek a felnőttektől. Autóban utazáskor a felnőttek az övet automatikusan kössék be, és mindenhol használják. Ez a két dolog egymás nélkül valószínűleg nem tud működni, megfelelő tudás kell és megfelelő példamutatás.

Ma Magyarországon az emberek mennyire szabálykövetőek a biztonsági öv használatát illetően?

Egy 2022-es felmérés alapján nem feltétlenül kell, hogy büszkeség töltsön el minket. A járművezetők 88,5%-a használja a biztonsági övet, az elöl utazók összesítve 87%-ban. A hátsó utasok esetében viszont már csak 57%, tehát alig több mint a fele, nincs meg a 60%. Itt érdemes hozzátenni a gyerekülés helyes használati arányát, ami nem éri el a 61%-ot sem. Ezek az adatok tehát azt mutatják, hogy van még hova fejlődnünk. Vannak olyan országok, elsősorban a skandináv államok, ahol gyakorlatilag kis túlzással, de 100 százalékos az öv viselési aránya.

Azokat a felnőtteket milyen módon lehet elérni, akik nem használnak biztonsági övet, hogy lehet őket rávenni arra, hogy változtassanak ezen a szokásukon?

Ennek számos módja van. Az emberek sem egyformák, a médiafogyasztási szokásaik sem egyformák, és a személyiségük sem, tehát azt gondolom, hogy nincs egy jó recept. A közlekedéspszichológia azt mondja, hogy ezekben az esetekben az a legfontosabb, hogy a közbeszéd tárgyává tegyük ezt a témakört. Most éppen ezt tesszük, azt szeretnénk, hogy halljanak erről az emberek, tudják, hogy létező probléma, és hogy milyen következményekkel jár. Minél többször szembesítjük ezzel őket, annál jobb. Van, akinél a sokkolókampány, másnál a szép szó, az érzelmekre hatás, megint másnál a szikár tények működnek.

 

(Bodor Julcsi, Hegyi Vivien, Velek Domonkos)