Kisokos a téli közlekedéshez

Közeleg a tél! A megváltozott hideg időjárási viszonyok és az óraátállítási miatti korai sötétedés következtében nő a balesetek kockázata. Polyák Andrással, a Rádiós Segélyhívó és Infokommunikációs Országos Egyesület, azaz RSOE junior titkárával beszélgettünk arról, hogy mire kell fokozottan figyelnie a közlekedésben résztvevőknek.

Novembertől általában rosszabb időjárási körülményekre kell számítania a közlekedőknek, amit az óraátállítás miatti korai sötétedés is súlyosbít. Gyalogosként mire figyeljünk jobban, hogy elkerüljük a baleseteket?

Sokkal körültekintőbbnek kell lenni, mivel a sötétedésben sokkal nehezebben észrevehetőek a gyalogosok. Sokaknak nincs megfelelő fényvisszaverő ruházata az utakon, beleértve a kerékpárosokat és a rollereseket is. Figyelniük kell arra, hogy jobban ki legyenek világítva. Az Országos Rendőr-főkapitányság-Országos Balesetmegelőzési Bizottság (ORFK-OBB) LÁTHATÓSÁG=BIZTONSÁG kampánya kiemelten foglalkozik ezzel a kérdéssel. A városon kívüli közlekedésben kifejezetten fontos, elsődlegesen a gyalogosoknak, hogy sötétedéskor megfelelően tartsák be a rájuk vonatkozó szabályokat.

Ha az idő ellenére elszántan biciklivel közlekedünk, mire kell figyelni?

Szintén arra, hogy meglegyenek a fényvisszaverő eszközök, prizmák, matricák a kerékpáron, illetve kötelező éjszaka a kerékpárosnak az első fehér és a hátsó piros lámpa használata, ami lehet villogó, vagy folyamatos fényt adó.

Autóvezetőként mire kell figyelni, hogy elkerüljük a baleseteket?

A zebrákra a kereszteződésekben: számítani kell más közlekedőre, autósra, gyalogosra, kerékpárosra, mert ott haladnak át legtöbben. Ha a kihajtáskor a másik hibázik, vagy kicsit figyelmetlenebb, akkor mi vagyunk azok, akik tudunk korrigálni, elkerülhetjük vagy csökkenthetjük a baleset súlyosságát. A sofőrnek tehát arra kell figyelni, hogy a többieket maga körül biztonságban tudja. Indulás előtt célszerű átnézni az autót. Ezt nagyon sokan elfelejtik, vagy éppenséggel csak felületesen teszik meg. Téli időszakban, esti órákban figyelnünk kell, hogy az autó megfelelően fel legyen készítve a hidegebb utakon való közlekedésre. Éjszakai közlekedésnél is ugyanúgy kell működnie a gépjármű világító egységeinek, mint normál esetben.

A tömegközlekedési eszközöket használva van olyan, amire különösen figyelnünk kell a biztonságosabb közlekedés érdekében?

Inkább a villamosoknál figyeljünk oda sokkal jobban. Ezek fékútja jóval nagyobb, mint egy autóbuszé. Falevelektől, a nyirkosságtól jobban csúszik a kerekük. Ebből nagyon sok baleset volt az utóbbi években. Természetesen az autóbuszokra is kell figyelni, ott elsősorban a megállóban megálló jármű környékét kell kicsit óvatosabban közelítenünk.

Hogyan tudunk segíteni az időseknek, hogy a nehezebb közlekedési körülmények között is biztonságosan eljussanak az úti céljukig?

Egyrészt türelmesebbnek kell velük lennünk. Nem biztos, hogy úgy reagálnak, úgy látnak dolgokat, ahogyan mi. A felszállást, leszállást segítenünk kell, adjunk nekik helyet, álljunk arrébb. Autóvezetőként pedig idősebb sofőrök is vannak, nem úgy fogják érzékelni a dolgokat, ahogyan egy fiatalabb.

Hány éves korig ajánlja, hogy az idősek volán mögé üljenek?

Én ezt nem időskorhoz kötném, mert lehet egy 18 éves is ugyanolyan figyelmetlen, rossz sofőr, mint egy 80 év körüli. Szenior korban egy PÁV-vizsgához hasonló egészségügyi vizsgálathoz kötném, ahol a figyelem-koncentráció-reakcióidő hármast figyelik.

Végül pedig mivel is foglalkozik az RSOE?

Egy mondatban úgy tudnám megfogalmazni, hogy társadalmi szerepvállalást végzünk a hivatásos kollégákkal. Egyik részünk a baleset-megelőzési kampányok lebonyolításával foglalkozik az ORFK-OBB-vel közösen. Ez már nagyjából húsz éve történik évről évre. Kezdetben mi is sátoros kitelepüléssel, tesztírásokkal foglalkoztunk, utána jöttek a digitális KRESZ-tesztjeink, majd ez kibővült az utóbbi öt évben a virtuális valóságszemüvegekkel, illetve idén egy e-roller szimulátorral is. Egy játékos, kicsit interaktívabb, sokkal mozgékonyabb formában próbáljuk a baleset-megelőzésre felhívni a figyelmet. Több egyetemtől is kaptunk már olyan felkérést, hogy menjünk el hozzájuk és csináljunk egy digitális, virtuális baleset-megelőzési programot. Sajnos van egy korhatárunk, általános iskola 7-8. osztályától fölfelé szoktunk vállalni csoportokat. Egyrészt a közlekedésben ők azok, akik sűrűbben vesznek részt önállóan, másrészt a VR szemüvegnek sajnos van egy olyan fizikai hátulütője, hogy nem mindenki fejére megfelelő. Persze volt már, hogy általános iskolába is elmentünk, ott a szemüveget félretettük, nem azt vittük el, hanem a digitális kvízeink közül választottunk egy kifejezetten gyerekeknek szóló kérdéssort, amit ők is meg tudtak csinálni.

A játékaink közül a legnépszerűbb alkalmazás a „Táblavadászat”, amelyet a felhasználók visszajelzései alapján továbbfejlesztettünk: változott a játékidő, keverednek a célpontok és módosult a játéktér. A „Közlekedési céllövészetben” a játékos egy lőtéren, a két fegyver felvételét követően tud a felugró közlekedési táblákra lövést leadni. A játék 3 fajta táblát mutat a kijelzőn 30 másodpercig. Pont akkor jár, ha az előtte található kijelzőn látható táblát találja el, ha másikat talál el, pontot vonunk le. Külön alkalmazás segít a kerékpár kötelező és javasolt felszereléseinek megtanulásában. A megfelelő ruházat kiválasztása után a kerékpár kötelező kiegészítő felszereléseinek a kiválasztása és elhelyezése a feladat.

Készítettünk egy olyan alkalmazást is, amely egy fiktív városban való rolleres közlekedést imitál. A roller teljes fizikai valójában használható, a gáz- és fékkar szabályozásával tudjuk sebességünket növelni/csökkenteni, kormánymozgatással pedig irányt változtatni. A kivetítőn, illetve a VR szemüvegen is látható a város, az utca képe, valamint az is, hogy nekünk merre kell mennünk, milyen tábla, esetleg lámpa alapján kell haladnunk a kijelölt útvonalon a kijelölt célig.

(Velek Domonkos)