„Más az, hogy meddig kell, és meddig szükséges” – a biztonsági övön túl is van biztonság

Ma már talán mindenki számára alapvetés az, hogy autóba ülve használatba vesszük a biztonsági övet, azonban sokan nem tudják, hogy a gyerekek megfelelő védelméhez ez nem elég – gyerekülésekre van szükség. Sándor Pállal, a Cybex Magyarország ügyvezetőjéről beszélgettünk arról, hogy miért és hogyan érdemes gondoskodni a legkisebbek biztonságáról.

Miért fontos, hogy használjunk gyerekülést?

Alapvetően a biztonság megteremtése és fokozása miatt. A gyermekek mérete és az autógyártók nem teljesen vannak összhangban a biztonsági rendszerek kialakítását illetően. A felnőttekre terveznek főleg, tehát a biztonsági öv súlylimitje, illetve a légzsákok működése erős izomzatra és fejlett csontrendszerre lettek méretezve. Ezek az erőhatások és védelmi zónák nem megfelelőek egy fejlődésben lévő, még sokkal puhább testszerkezetű gyereknek. A csecsemők fejének súlya és mérete a testük többi részéhez képest arányaiban sokkal nagyobb, illetve gyengébb a nyakizomzatuk, ezért nem tudják az övek megfelelően megtartani, sokkal jobban sérülhetnek bármilyen irányú ütközésnél. Fontos, hogy mindenképpen méretben és funkcióban is passzoló, a lehető legfejlettebb biztonsági rendszert alkalmazzuk az autónkban.

Hány éves korig kötelező az ülés használata?

12 éves korig ajánlott a megfelelő méretű ülések használata. Először is a legfontosabb, hogy ne csak a KRESZ-t vegyük figyelembe, hanem azon túl gondolkozzunk. A KRESZ gyermekbiztonsági szempontból inkább csak az abszolút szükséges és törvényi minimumot jelenti, de ennél sokkal többre van szükség a valós biztonsághoz. Szemléltetésképpen egy autós példával élve: lehet egy 40 éves Trabanttal is közlekedni az utakon mert legális, van rajta fék, biztonsági öv, szélvédő, műszaki vizsga stb. Ugyanígy lehet egy modern terepjáróval is közlekedni, amiben van 10 légzsák, több mint 2 tonna és magasan van a védelmi zónája és számtalan törésteszten vett részt, modern acélból, mai technológiával gyártották. Egy baleset esetén talán senki sem szeretne a Trabiban utazni, ugye?

A KRESZ szerint sajnos csak hároméves korig kötelező a gyerekülések használata. Elhagyható a gyermekbiztonsági rendszer alkalmazása (tehát gyermekülés), vagy ülésmagasító nélkül utazhatnak a 3 évnél idősebb, és 135 cm-nél magasabb gyerekek, de csak a hátsó ülésen és csak bekapcsolt biztonsági övvel. Az első ülésre akkor ülhetnek át a gyerekek, ha elérték a 150 cm-es testmagasságot. De valójában sokkal tovább szükséges a használatuk. Ha csak egy sima ülésmagasítót használunk hároméves kor után, az nem fog védelmet nyújtani, ha például akkor történik valamilyen baleset, amikor a gyerek elaludt az autóban. Ha csak egy sima ülésmagasítót használunk (tehát aminek nincs háttámlája, ezáltal nulla az oldalvédelme), sajnos a balesetek esetén jellemző, hogy kicsúsznak az öv alól a gyerekek, vagy eleve túl magasan fut át a nyakuknál a biztonsági öv, illetve ha nincs hátul oldallégzsák, semmi nem tartja őket távol egy behatoló ajtókárpittól, óriási fej, felsőtest és csípő sérülési kockázatot jelentve. Azt, hogy mit ír elő a szabályzat, és valójában mire van szükség, a Cybex bababiztonsági eszközöket gyártó cég is különválasztja, de javasolt mindenkinek, hogy körülbelül 12 éves korig használjanak gyermekvédelmi biztonsági rendszert, tehát autósüléseket.

Сhild in car. Baby seat on chair. Safety driving concept.

Meddig érdemes a gyermeket menetiránnyal szembe fordítva, babahordozóval utaztatni?

A legújabb szabályok szerint addig, amíg 15 hónapos nem lesz a gyermek, de ezt is érdemes legalább kétéves korig eltolni, pontosabban addig, ameddig jól elfér és józan ésszel ott tartható a gyerek. Körülbelül 2 éves korig mindig háttal utazás adja a legnagyobb védelmet a testnek. Utána, amikor már megerősödött a gyerek izomzata, és a fej is már arányaiban kisebb az újszülött korhoz képest, akkor lehet menetiránynak megfelelően előre fordítani.

Honnan tudjuk, hogy melyik helyzetben melyik típusú ülés a megfelelő számunkra? Mire figyeljünk oda?

Az ülésválasztás alapvetően a magasságtól függ. Mindig le van írva a felhasználási útmutatókban, hogy az ülések milyen magassághoz használhatóak, a forgathatóak esetében – mert ma már ilyenek is vannak –, hogy meddig használhatók menetiránynak háttal fordítva. Ezúttal is felhívnám a figyelmét mindenkinek, hogy olvassák el az útmutatót! Sokan hajlamosak ezt félredobni, mert viszonylag egyértelműnek tűnik a használata, de azért vannak olyan dolgok, amik olvasás nélkül nem derülnének ki. Például, hogy milyen sorrendben és hol vezessük át a biztonsági övet, mennyire húzzuk meg, van-e valami különleges kritériuma a széknek, amire esetleg külön figyelni kell.

A legnagyobb biztonságot az ISOFIX rögzítésű ülések adják, mivel relatív nehéz rosszul rögzíteni őket, ellentétben az övvel rögzített típusoknál, ahol jobban oda kell figyelni a rögzítésre. Érdemes a gyereket inkább az autó hátsó ülésén utaztatni, mert elöl elvonhatja a szülő figyelmét és a szélvédőn behatoló tárgyak is nagyobb veszélyt jelenthetnek rájuk. Ha valaki mindenképpen elöl kénytelen bekötni a hordozót akkor nagyon fontos, hogy az utasoldali légzsákot kapcsolja ki minden esetben, mert balesetkor az akár halálos sérüléseket is okozhat a babának. Számtalan videó tartalom van erre is a neten:

 

Fiatalként hogyan vigyázhatunk a testvérünkre utazás közben?

Egy olyan családban, ahol van két-három gyerek nagyobb korkülönbséggel, ott mindenképpen érdemes arra figyelni, hogy a nagyobbak is tanulják meg, hogy hogyan kötik be a szülők a testvérüket, így figyelhetnek arra, hogy ez mindig helyesen történik-e. Ha esetleg észreveszi, hogy mégsem sikerült, akkor tud szólni. Ha látja, hogy valami olyat csinál a kisebb gyerek, ami veszélyes, például menet közben megpróbál kibújni a biztonsági övből, akkor ő észre tudja ezt venni. Lehet arra nevelni a gyerekeket, hogy felelősséget érezzenek a testvéreikért. Ha nem autós közlekedésről van szó, akkor gyalogosként a zebrához érve fogja meg a kisebb kezét, figyeljen rá, ne engedje kiszaladni. Nyilván egyénfüggő, hogy kinek mit enged meg racionálisan az életkora – ezt igazából családja is válogatja, hogy pontosan mi várható el tőlük. Ilyen apróságokkal lehet edzeni a gyerekeket arra, hogy figyeljenek egymásra, és minél többen figyelnek egy kisgyerekre – akár ők is egymásra –, annál nagyobb biztonságban vannak.

Miért fontos erről a témáról beszélni, mennyire követik Magyarországon az emberek a szabályokat?

Alapvetően nagy út van már emögött, Magyarországon és a kelet-európai régióban is látszik a fejlődés a gyereküléseket illetően. Egyre többen használják, egyre többet áldoznak rá a szülők. Hazánk a régióban elég jól teljesít, Bulgáriához vagy Romániához hasonlítva nagyobb már az üléshasználatunk, de a hatéves korosztálytól felfelé sok fejlődésre van még szükség. Összességében érezzük a hozzáállásbeli változást.

(Velek Domonkos)