A legtöbben utaztunk már közösségi közlekedési eszközökkel. De tisztában vagyunk vele, milyen szabályok vonatkoznak ránk az utazás során? A Volánbusz két munkatársa, Szathmáry Norbert baleseti helyszínelő, autóbusz-vezető és Törzsök Márk kommunikációs munkatárs beszélt nekünk arról, hogy mire kell figyelnünk egy autóbuszos utazás alkalmával.
Mennyi egy busz legnagyobb haladási sebessége az autópályán?
Szathmáry Norbert: Általában 80 km/óra, ez alól kivételt képeznek a különleges, emelt sebességgel közlekedő autóbuszok, melyek külön engedély alapján közlekedhetnek 100 km/óra sebességgel is. Ezek általában országos járatok.
Folyamatosan felhívjuk a közúti közlekedők, a gyalogosok és a kerékpárosok figyelmét, hogy a közlekedési helyzetekben különösen vigyázzanak az autóbuszokkal, mert egészen más azok fékútja, látótere, mint az autóké. Egy buszon akár 100-150 ember is tartózkodhat, így az autóbusz-vezető nemcsak önmagáért, hanem a mögötte ülő- vagy álló utasokért is felelős.
Autóbusz-vezetői szemmel nézve miért fontos, hogy használják az utasok a biztonsági övet, illetve mik a tapasztalatok, használják-e?
Sz. N.: Sajnos az autóbuszokon nagyon ritkán találkozunk olyan utassal, aki magától bekapcsolja a biztonsági övet. Autóbusz-vezetőink fel is hívják a felszálló utasok figyelmét a biztonsági öv használatára, főleg a távolsági járatokon, mert ott kötelező a használatuk.
Hogyan lehet az utasok figyelmét felhívni arra, hogy biztonságosabban tudjanak utazni a buszon, és mire kell még odafigyelnünk?
Törzsök Márk: Különleges kampányokkal hívjuk fel utasaink és a közúton közlekedők figyelmét a biztonságos közlekedésre. Legutóbb például a rendőrség csatlakozott a biztonsági elvekről szóló kampányunkhoz, és kisfilmekkel, közösségi médiában posztokkal is tájékoztatunk.
Mi az a sebesség, ahol már érezhető különbség jelentkezik egy hirtelen fékezéskor egy bekötött, illetve egy be nem kötött utas között – például leesik az ülésről vagy megsérül?
Sz. N.: Ez már egészen minimális sebességnél érezhető, akár 5 km/óránál is. A hirtelen fékezésnél nem csak az a probléma, hogy kiesik az ülésből az utas, hanem az elszabaduló csomagok is balesetet okozhatnak. Számos vezetést támogató rendszert építettek a járművekbe, megemlíteném az elektronikus vezetőtámogató rendszereket, az éberségfigyelőt, az automatikus vészféket vagy a GPS-adatok alapján a domborzathoz előreláthatóan alkalmazkodó tempomat automatikát is.
M.: Autóbusz-vezetőinket folyamatosan képezzük, hogy minél biztonságosabban tudják vezetni a járműveiket: legyen szó akár egy nagyon modern járműről vagy egy picikét korosabbról. A legizgalmasabb talán az, amikor a Hungaroring oktatópályáján manővereznek vizes, csúszós útviszonyok között. Erről a Volánbusz YouTube- és Facebook-oldalán találhatók érdekes videók.
Meg kell említenünk sajnos az utóbbi időben megemelkedő számú büntetőfékezést is. Ezzel is találkozhatunk az utakon, bármennyire is tiltott és rendkívül balesetveszélyes. Ha valaki mégis büntetőfékezik, akkor számolnia kell azzal, hogy egy autóbusznak jelentősen nagyobb a féktávolsága. Befolyásolhatja a fékezés távolságát az aszfalt minősége, az utasok száma és a csomagok tömege is.
Milyen sérüléseket szenvednek baleset vagy karambol esetén azok, akiket nem véd biztonsági öv? Az elszenvedett sérülések esetében mit tudunk kiemelni?
Sz. N.: Autópályás balesetünk szerencsére régen volt, körülbelül 10 éve. Egy pályaelhagyással járó balesetnél borult fel az autóbusz: 4 utas nem sérült meg, huszonkilenc sérült volt, és a 4 utas, akik sértetlenek maradtak, mind használták a biztonsági övet. Ebből is látszik, mennyire fontos, hogy be legyünk kötve.
Mik azok a hibák vagy figyelmetlenségek, amiket még nagyon gyakran követnek el utasok a buszon, és ezáltal kevésbé lesz biztonságos az utazás?
M.: Jellemző az, hogy a leszállási helyhez közeledve felállnak az ülésből, egyik kézben táska, másik kézben telefon, így általában nem tudnak kapaszkodni. Ilyenkor, ha van egy rendkívüli helyzet, fékeznie kell az autóbusz-vezetőnek, az utasnak nincs lehetősége arra, hogy tompítsa a becsapódást, erre sajnos csak az arcát tudja használni, ami pedig elég súlyos sérülésekhez vezethet.
Sz. N.: Aki felszáll a buszra és nem ül le, az kapaszkodjon, lehetőleg kövesse figyelemmel a forgalom alakulását, mert úgy fel tud készülni egy váratlan helyzetre, és akkor csökkenteni tudja a sérülés súlyosabb kimenetelét is.
Mi az, amit mindenképpen tartsanak észben a diákok közösségi közlekedés használata során?
Sz. N.: Mielőtt felszáll az autóbuszra, a megállóban vagy az állomáson különösen figyeljen arra, hogy az esetlegesen felfestett biztonsági sáv mögött álljon. Ha felszálltunk az járműre, mutassuk meg a jegyet vagy bérletet, illetve az esetleges kedvezményre jogosító igazolványt, menjünk beljebb, ne álljunk meg az ajtóban, hiszen valószínűleg mögöttünk is szállnak fel, ha nem is az adott megállóban, akkor a következőben.
M.: Mindig kapaszkodjunk, mert soha nem tudhatjuk, hogy mikor alakul ki olyan hirtelen vészhelyzet, amikor fékeznie kell az autóbusznak, netán még ütközhet is. Jellemzően diákoknál szokott előfordulni, hogy nem veszik le a hátizsákjukat; kérjük, azt vegyék le, és akár a buszok csomagtartójába helyezzék el.
Mindig elmondjuk, hogy figyeljünk egymásra. Ha olyan utastárs száll fel, aki fogyatékkal élő, látás- vagy hallássérült, az elsőbbségi helyet biztosítsuk számára, ez általában az autóbusz-vezető mögötti első üléspár szokott lenni, és ezt matricák, illetve piktogramok jelölik. Figyeljünk egymásra a biztonságos, kényelmes utazás érdekében.
(Hegyi Vivien, Bodor Julcsi)